חיות בטקס ההשבעה
חיות בטקס ההשבעהצילום: ששון תירם

המשפטן אילן בומבך מעריך בראיון בערוץ 7 כי זהותה של נשיאת בית המשפט העליון לא ממש תשנה את המורשת שהנחיל אהרון ברק ברשות השופטת.

"ברק עשה רפורמה מקיפה בכל מה שקשור לנגישות שפיטות וזכות המידע ועוד כל מיני תיקונים שנשארו עד היום וזה לא ממש משנה מי בא אחריו - ביניש, נאור או חיות, כולם במידה כזאת או אחרת מטמיעים ומפנימים את מה שהנחיל אהרון ברק במורשתו - האקטיביזם השיפוטי.

"גרוניס היה אגב היחיד שסטה מזה בתקופתו, אבל השופטת חיות ממשיכה באותו הקו", הוסף בומבך.

לדבריו הניסיונות של הממשלה להצר את סמכויות בית המשפט העליון אינם דבר חדש, "השרה שקד לא המציאה את זה, היו כבר שרי משפטים לפניה והבולט שבהם פרופ' דניאל פרידמן חתן פרס ישראל ופרופסור למשפטים. שקד כנראה גם לא האחרונה, כל אחד רוצה לשמור על חלקת אלוקים הקטנה שלו".

עו"ד בומבך סבור שהנשיאה החדשה, אסתר חיות, תידרש ללא מעט יצירתיות כדי לגשר בין הרשות השופטת למחוקקת, "נשיא בית המשפט העליון מלבד המקצוענות המשפטית צריך לדעת איך להתנהל עם גופים אחרים - עם לשכת עורכי הדין, עם שר המשפטים, והנשיאה חיות תצטרך במקרים מסוימים לדעת איך להתגמש במיוחד כשצריכים להעביר מינויים חדשים לבית המשפט ויש שני מינויים שעומדים על הפרק.

''היכולת להידבר ולמצוא רעיונות יצירתיים היא הכרחית. נשיא בית משפט עליון צריך להיות וירטואוז, לדעת להתנהל בין כל הזירות ממש כמו להיות שר חוץ . ראינו לא פעם שופטים ונשיאי עליון שגם מטריחים את עצמם ומגיעים לוועדת החוקה של הכנסת כדי לבוא ולשכנע את חברי הכנסת. זה חלק מהתפקיד".