בכל זאת, לנו הייתה גולדה הרבה לפניה. תרזה מיי
בכל זאת, לנו הייתה גולדה הרבה לפניה. תרזה מייצילום: Mark Makela, רויטרס

גובר הזעם ברשות הפלסטינית על העובדה שבריטניה מתכוונת לקיים חגיגות לציון 100 שנים להצהרת בלפור בהן ישתתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מזכ"ל הנשיאות הפלסטינית, טייב עבד אל-רחים, אמר היום (שישי) כי על ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, "להתבייש בצעדיה המהווים חוצפה היסטורית ותמיכה בפשע שהתרחש נגד העם הפלסטיני", כלשונו.

לדבריו, "הפלסטינים יזכרו היטב את העובדה שתרזה מיי תומכת במדיניות הישראלית, שהיא גזענית וכובשת".

"אנחנו דורשים התנצלות במקום חגיגות. אנחנו דורשים שהבריטים יכירו בזכותנו להקים מדינה היסטורית ועצמאית - ולא יתעלמו מהעבר המפואר שלנו", טען אל-רחים.

נציין כי בבריטניה מתייחסים בביטול לדברים. ראש הממשלה הבריטית, תרזה מיי, כבר הבהירה שארצה אינה מתכוונת להתייחס לדרישה הפלסטינית בנושא.

לפני כמה חודשים אף פרסמה ממשלת בריטניה הודעה רשמית בה נכתב, "הצהרת בלפור היא אמירה היסטורית שממשלת הוד מלכותה לא מתכוונת להתנצל לגביה. "אנו גאים בחלקנו ביצירת מדינת ישראל. המשימה כעת היא לעודד מהלכים לכיוון של שלום".

"ההצהרה נכתבה בעולם של מעצמות אימפריאליות מתחרות, במהלך מלחמת העולם הראשונה ובדמדומי האימפריה העותומנית. בהקשר זה, יצירת מולדת עבור העם היהודי בארץ שאליה היו לו קשרים היסטוריים ודתיים כה חזקים, היתה המעשה הנכון והמוסרי, במיוחד על רקע מאות שנות רדיפה", נאמר בהודעה רשמית מטעם הממשלה הבריטית.