מאיר בן שבת
מאיר בן שבתצילום: חיים בוכריס

ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, השתתף הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית ועדכן את השרים בעיקרי ביקוריו המדיניים בוושינגטון ובמוסקבה.

ראש המל"ל ציין כי בפגישותיו אמר למארחיו כי יש לתקן את ההסכם עם איראן או לבטלו והבהיר למארחיו מהם הסיכונים והאיומים המרכזיים שישראל רואה בהסכם.

במוסקבה הצטרפה לדיונים משלחת ישראלית ביטחונית בכירה שכללה את נציגי משרד הביטחון, צה"ל, המוסד ומשרד החוץ.

בנוסף פירט בן שבת על ההתנגדות הישראלית להתבססות האיראנית בסוריה ודן עמם בסוגיות אזוריות כמו חיזבאללה, החבל הכורדי והנושא הפלסטיני כולל הפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית.

ראש המל"ל סיכם עם האמריקנים על חידוש הדיאלוג האסטרטגי הבין-סוכנותי בין ישראל לארה"ב בהובלת ראשי המל"ל מישראל ומארה"ב.

ראש המל"ל אמר שהוא מצא אוזניים קשובות לכל הסוגיות בהן דן בוושינגטון ובמוסקבה ובסיס איתן להמשך השיחות המשותפות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא לדברים ואמר כי ישראל מתנגדת להסכם הגרעין עם איראן מכיוון שהוא יוביל לארסנל של נשק גרעיני לאיראן. נתניהו הדגיש שוב את עמדת ישראל שתומכת בביטול ההסכם או תיקונו ופירט את הנקודות המרכזיות הדורשות תיקון: ביטול הסנקציות רק בהתאם להתנהגות האיראנית ולא באופן אוטומטי, ביטול היתר לצנטריפוגות מתקדמות ופיקוח הדוק באתרים צבאיים ואחרים - מה שנמנע כרגע באופן מעשי.

כמו כן ישראל מעלה סוגיות שאינן בהסכם – לדוגמה – התוקפנות האזורית של אירן, מערך הטרור ותכנית הטילים הבליסטיים.

ראש הממשלה הזכיר כי ב-1994 העולם בירך על ההסכם הגרעיני עם צפון קוריאה ואמר: "ראינו מה קרה מאז ואיראן חזקה כלכלית פי 30 מצפון קוריאה, יש לה שאיפות השתלטות אזוריות ועולמיות".

ראש הממשלה אמר שאינו רואה שום אינטרס אמריקני, רוסי ואפילו לא למדינות ערב להמשך ההתבססות האיראנית באזור ושאיפתה לנשק גרעיני. הוא אף ציין את חשיבות הקשרים ההדוקים שהוא מקיים עם הבית הלבן והקרמלין ולכך חשיבות גם טקטית וגם אסטרטגית למדינת ישראל ולאזור כולו.