האירוע בשקף
האירוע בשקףצילום: דוברות המשטרה

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום כנגד עשרים ערבים תושבי הרשות הפלשתינית אשר נכנסו לישראל ללא היתר כדין, הסיגו גבול לשטח החממות והכרמים של מושב שקף וגנבו תוצרת חקלאית בהיקף נרחב תוך גרימת נזק רב.

כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות של כניסה לישראל, הסגת גבול, היזק בזדון וגניבה בנסיבות מחמירות (גניבה חקלאית).

נסביר כי מושב שקף נמצא בחבל לכיש, סמוך לחומת הקו הירוק, צמוד לכביש 358, כאשר מעברה השני של החומה, בתוך הרשות הפלשתינית, נמצא הישוב בית עוא.

בין החומה ובין שטח ישראל, קיים איזור מפורז, ובו נאסר על מי שאינו אזרח ישראלי לשהות. מתחת לחומה קיים מעבר מים, שנחסם על ידי שלטונות צה"ל בגדר תיל תלתלית משני צדיו.

מתחת לכביש 358 הצמוד למושב ולשטח המפורז, ישנו מעבר מים נוסף, כשלאחר מעבר המים נמצאים קרוב מאוד הכרמים והחממות של מושב שקף.

על פי עובדות כתב האישום, בין צהרי יום שישי ה-10 באוקטובר 2017 ועד לשבת למחרת נכנסו לישראל הנאשמים, ורבים אחרים שביניהם קטינים ונשים, במעבר המים מתחת לחומה, מבעד לשטח המפורז, ולאחר מכן, מבעד למעבר המים הפתוח מתחת לכביש, נכנסו לתוך הכרמים והחממות של מושב שקף, כשהם מצוידים בסלים, בארגזים ובציוד נוסף, והחלו לגנוב עגבניות וענבים מהכרמים ומהחממות במטרה להעבירם חזרה לשטחי הרשות הפלשתינית.

הערבים העמיסו את התוצרת על ארגזים, שקים וסלים, ושינעו אותה באמצעות עגלות, שחלקן הגיעו מתוך החממות והכרמים, חזרה לשטחי הרשות הפלשתינית, ואף העמיסו חלק מהתוצרת על כלי רכב שהמתינו במקום, תוך שחלק מהתוצרת נפל על הקרקע בדרך.

תוך כדי מעשיהם, פגעו הערבים בגפנים ובזמורות, חתכו רשתות חרקים, חתכו את דפנות החממות, והשחיתו ציוד שעליו הורכבו הגפנים, כך שפגעו בגידול הענבים והעגבניות לעתיד.

אזרח שנסע בכביש והבחין בפעילות חשודה, הזעיק את חיילי צה"ל למקום. כתוצאה מהאמור חלק מהמעורבים נטשו את הסחורה וברחו חזרה לרשות הפלשתינית, וחלקם הסתתרו בחממות ובכרם, עד אשר אותרו על ידי חיילי צה"ל ומג"ב, יחד עם החקלאים.

חיילי צה"ל תפסו את הערבים, ביניהם קטינים צעירים ונשים, בסך הכול כשבעים במספר, וכן תפסו חלק קטן מהתוצרת בישראל, במעבר ובשטח הרשות, ובכלי רכב ליד מעבר המם בשטח הרשות, שעליהם העמיסו הנאשמים והאחרים את התוצרת.

כתוצאה ממעשיהם של הערבים, נגרם נזק רב לכרמים וחממות עגבניות של החקלאים תושבי המקום, נזק המוערך בשווי של כ-300,000 ₪.

במקביל להגשת כתב האישום הגישה הפרקליטות בקשה למעצרם של הנאשמים עד תום ההליכים נגדם.

בבקשת המעצר נאמר כי "מעשיהם של המשיבים, אשר באור יום שהו שעות בישראל וגנבו תוצרת חקלאית בשווי מאות אלפי שקלים וגרמו לנזקים רבים, תוך העזרות בקטינים ונשים רבים, מעידים על חוצפתם, ועל החשש הרב שמא ישובו על מעשים אלו או דומים להם. המשיבים לא היססו לעבור מתחת לחומת ההפרדה, מבעד לשטח המפורז ולתוך שטח המושב ממש על מנת לבצע מעשיהם. הם היו מאורגנים מתוכננים, ושיטתיים".