יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה בראיון פרידה

אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין, מסיר בימים אלו את הכובע השני שהוא חובש על ראשו, עם סיום תפקידו כיושב-ראש מועצת יש״ע.

רואה פורש בימים מתוחים וגורליים להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון: הממשלה אישרה בנייה זוחלת ביישובים, ולא ברור האם יש מקור תקציבי להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר 800 מיליון שקלים לשיפור התשתיות ומרכיבי ההגנה ביהודה ושומרון.

בראיון מיוחד לערוץ 7 מתייחס רואה לשיטת ההתנהלות בה נקט כדי לקבל מממשלת נתניהו את כל צרכי הרשויות באיו"ש. "כשצריך לחבק - לחבק, וכשצריך לבעוט - לבעוט. ככה גם הציבור יקבל את זה טוב יותר ולא יגיד ׳אלה פוליטיקאים עכשיו הם מטפסים על העץ ההוא ויורידו אותנו מהעץ ההוא׳, וכן הלאה.

"עם זה אני הולך וככה אני מתנהל מזה שנים ואני חושב שזה נכון לעבוד ככה כי גם הצד השני מבין שאתה אומר באופן אמיתי ושאתה לא עושה כל מיני ספוקולציות פוליטיות", אומר רואה, ומשמעו ביקורת מרומזת על שיטת ההתנהלות של ראשי מועצות אחרים כלפי הממשלה.

האם נתניהו בונה ומרחיב את ההתיישבות ביהודה ושומרון כפי שהוא מצהיר מעל כל במה? רואה אומר כי "ראש הממשלה הבטיח ומבטיח הבטחות כאלה ואחרות כמו במקרה של בית אל אחרי פינוי שכונת האולפנה, כמו במקרה של מיגרון שכבר למעלה מחמש שנים יושבים ואנחנו יודעים שצריך לקחת הכל בערבון מוגבל".

רואה מתייחס להבטחת נתניהו להקצות 800 מיליון שקלים לשיפור התשתיות באיו"ש בעקבות דרישה שהציבו ראשי מועצת יש״ע, ומסביר מדוע מועצת יש״ע לא יצאנ למחאה נגד נתניהו לאור העובדה שאין מקור תקציבי להבטחת ראש הממשלה.

"כשאנחנו הצבנו על השולחן דרישה ויצאה אמירה של ראש הממשלה והסכמת לזרום עם המתווה, אתה לא יכול אחרי שבוע לעשות פרסה ולהגיד ׳אני לא מוכן למתווה כי אני לא מאמין לך".

במקום מאהל מחאה, רואה מעדיף הידברות שקטה. "נשב צוות מצומצם, נעלה את הדברים אחת לאחת עם פרטים ועם עלויות וכולי ונגיד איך אנחנו פותרים את הבעיה.

"אחרי האמירה הזאת בישיבת הממשלה שהייתה לפני שבועיים נתניהו הודיע שאת נושא הכבישים העוקפים הוא יפתור בגיוס התקציב ואם לא אז הוא ילך למהלך של קיצוץ רוחבי בכל המשרדים והכסף יופנה לכבישים. זו אמירה משמעותית שמסתמא השרים גם לא אוהבים אותה וזה יכול לחזור אליהם כבומרנג".

רואה מסביר מדוע לא הצטרף למחאה שמוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ששיאה היה אמש בהפגנה מול בית ראש הממשלה. "תואמה פגישה עם ראש הממשלה על פי מה שסוכם מראש, אני לא יכול להגיד לראש הממשלה 'אנחנו לא רוצים את הפגישה עכשיו אנחנו יוצאים למחאה כזאת ואחרת', אני לא נוהג ככה. אני בדרך כלל נותן אמון באמירות של אנשים עד שלא הוכח אחרת ואפשר לומר שאצל ראש הממשלה הוכח כבר עשרים פעם אחרת אבל עדיין הוא ראש ממשלה ואם לא אמרתי לו את זה בפרצוף, שאני לא מקבל את האמירה שלו אלא הסכמתי למה שהוא אמר אז אני חושב שמן הראוי ומן הנכון שנמשיך עם המתווה הזה".

יושב ראש מועצת יש"ע משוכנע שהפעם נתניהו יעמוד במילתו. "המתווה הזה יתרחש, היתה לנו פגישה בשבוע שעבר עם ראש הממשלה וראש הסגל שלו וירדנו לפרטים על כביש כביש, עם העלויות שלו ועם התצ"א וכו' וראש הממשלה אמר ׳אנחנו הולכים לפתור את הנושא הזה עם השרים הרלוונטים שזה אוצר, תחבורה וביטחון ואנחנו נסגור את זה בשבועיים-שלושה הקרובים".

"אז מה אצה לנו הדרך? בוא נראה שזה קורה, הרי לא מדובר פה על חודשים. נקבו פה בזמנים. ניתן לו את הקרדיט למה שהוא אמר למרות כל הספקות וכל ההבטחות שהיו וכו' עדיין הוא ראש ממשלה ואם אתה רוצה לבעוט בכל מה שהוא אומר אז תבעט, אבל אתה לא יכול מצד אחד להנהן בראש ומצד שני לבעוט".

רואה מציע לתת לנתניהו זמן לגייס את התקציבים הדרושים, ומבטיח להפגין מולו אם יתברר שראש הממשלה הבטיח בלי כל כוונה לקיים. "בואו נבחן את זה. אמרתי לחבריי שאם הוא לא יעמוד בדבריו אני הראשון שיתייצב עם דגל מול ביתו. עשיתי את זה לא פעם ולא פעמיים ופעם עשיתי את זה כמעט בגפי.

"בסופו של דבר אנחנו רוצים שהמדינה שלנו תתנהל כמדינה ולא על בסיס של קמפיינים תקשורתיים כאלה ואחרים. ומי שלא יודע לעשות קמפיינים? ומי שלא יכול? אז לא מגיע לו? הוא לא צריך לקבל? הכל זה רק תקשורת? אני לא מאמין בזה".

רואה מספר כי פנו אליו משפחות שכולות וביקשו ממנו להצטרף למאהל המחאה מול בית ראש הממשלה. "אני יכול להבין את המשפחות השכולות, בפני הקדושים האלה אנחנו קטנים לכן אני אפילו לא מתווכח עם המשפחות השכולות, אני יכול רק לומר מה הקו המנחה אותנו.

"פנו אליי משפחות ושאלו ׳למה אתה לא פה?׳. הסברתי להן שאני פועל בדרך אחרת כפי שסוכם ושאם העסק הזה ייכשל אנחנו נהיה הראשונים שנתייצב ונמחה על כך שמדינה לא יכולה להתנהל ככה".

רואה משמיע ביקורת מרומזת נגד ראש מועצת שומרון שהחליט למרות הכל לצאת למאבק חריף נגד נתניהו. ״"מה באמצע התהליך לקום ולשבור את הכלים? את זה אפשר לעשות מאוחר יותר לכשיתברר שלא עומד שום דבר מאחורי הבטחות ראש הממשלה.

"אפשר היה לדחות את זה בשבועיים שלושה. מה קרה? למה כאן ועכשיו? אבל בסדר מי שהחליט שזה כאן ועכשיו אני לא יכול לצאת נגדו או להתריס כנגדו. הם אנשי ציבור והם מקבלים את ההחלטות שלהם, שיהיו בריאים".

הכסף יגיע?

"אני משוכנע שיהיה אחרת הייתי שם במחאה".

אבל שר הביטחון אומר שאין תקציב.

"שר הביטחון מדבר על מרכיבי הביטחון וצריך להפריד בין שני הדברים. לנושא של הכבישים והתשתיות שכרגע אנחנו שמים בעדיפות עליונה, גם שר הביטחון הדגיש שהכבישים הם בראש סדר העדיפויות, גם שר הביטחון ודאי יתמוך כשראש הממשלה יבוא ויגיד שצריך לגייס את ה-800 מיליון שקלים לטובת הכבישים".

יש תחושה של פילוג בהנהגת המתיישבים בין מועצת יש"ע לשומרון.

"העניין הזה מאוד כואב לי בפן האישי. כי אני ודאי לא מאלה שרצו להיות במקום שהם נמצאים מבחינת מועצת יש"ע, לא שאפתי להיות בראשות מועצת יש"ע. החברים ביקשו שאני אהיה כדי לאחד את השורות אז הצלחנו לעשות את זה למרות מה שציינת קודם, והצטרפו ראשי רשויות שבכלל לא היו מחוברים כמו החרדים מביתר עילית וממודיעין עילית שהם המסה המשמעותית של התושבים ביהודה ושומרון וגם בני כשריאל ואחרים וישנם כאלה שהחליטו שהדרך הזו היא לא דרך טובה כי הם רוצים להוביל משהו מאוד מסוים.

"אגב אני לא התנגדתי שהם יובילו, אני רק אמרתי שמי שצריך לקבל החלטות אלו חברי מועצת יש״ע. שיעלו את ההצעות לשולחן ראשי הרשויות ושיחליטו כך או אחרת".

רואה מדגיש כי הוא מאמין באחדות השורות ומציין בכאב כי פילוג לא מביא תוצאות. "אני לא ממציא את זה, אפשר לראות את זה בהיסטוריה, אפשר לראות את זה אצלנו ביהדות. יחד עם זאת בגלל שגם הם נבחרי ציבור אני לא יכול לבטל אותם. בסופו של דבר הציבור שלהם בחר בהם והם מייצגים הציבור ויכולים להחליט כך לכן גם כיבדתי את זה ואני לא יוצא נגד גם אם אני חושב הפוך.

"המטרה העיקרית היא לאחד את השורות ויש כאלה שלא ראו את עצמם בשולחן הזה, שבו יושבים, מקיימים דיון ומקבלים החלטות וקובעים מדיניות כי להם יש דרך ברורה ומאוד מסויימת שכלל החברים לא כל כך מסכימים".

"זה מה שצריך לעשות, זה צלח בחיבור השורות ואני מקווה שנצליח לשמר את זה ולחבר גם את אלה שאינם שותפים עדיין".

האם אתה אופטימי ביחס למלחמה על ארץ ישראל?

"ודאי. אני אופטימי לגמרי, אני מטבעי אופטימי, אני מסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה. ההתיישבות היום נמצאת במקום שהיא לא היתה בו אף פעם. המלחמה היום של הגורמים שמתנגדים להתיישבות היא על נירמול החיים ביו"ש כי על זה אנחנו פועלים בשנתיים האחרונות. כל מה שקשור לתשתיות ומרקם החיים גם שלנו וגם של האוכלוסיה הערבית, אני מאמין שאם מרקם החיים יהיה סביר מבחינת התשתיות - כבישים, מים, ביוב, חשמל, גז, סלולר וכו'- אז המתח ירד".

באשר למלחמה בטרור, רואה קורא לגרש את משפחות המחבלים ולהרוס את בתיהם עד היסוד. "מול הטרוריסטים צריך להילחם עד חורמה ומה שעושים היום זה לא מספיק. להרוס חדר שהתגורר בו מחבל זה לא מספיק, צריך את כל המשפחה שלו ואת כל הסביבה שבה הוא גדל להעיף לכל הרוחות ולצערי המדינה לא עושה את זה וחבל".

"יש גם דברים שצריך עוד לעשות כמו שאמר מורי פנחס ולרשטיין ׳לא עליך המלאכה לגמור׳, אנחנו לא נסיים, אנחנו צריכים לדעת גם להנחיל את זה לדורות הבאים וזה חלק מהדברים שאנחנו עושים. אבל גם אם אנחנו לא נסיים את העבודה ׳אין לך רשות להיבטל ממנה׳, אנחנו צריכים לקום בבוקר, לעשות מה שצריך לעשות ולפני שהולכים לשאול את עצמנו האם עשינו הכל למען ארץ ישראל ולמען עם ישראל כדי ללכת לישון בשקט.

"רעיון שתי המדינות לשני עמים כבר נדחק וגם הערבים מתחילים להבין את זה. החיים הופכים להיות יותר נורמליים ויש יותר פקקים אבל טוב שאלה ההתמודדיות שלנו ולא התמודדיות קשות אחרות שלצערי גם איתם התמודדנו בשנה האחרונה", מוסיף אבי רואה.

לקראת סיום הראיון, יו״ר מועצת יש״ע הפורש מתעקש להישמע אופטימי: "אני מסתכל על ההתפתחות של ההתיישבות ועל נירמול החיים, על מרכזים מסחריים שמתפתחים. כשמתסכלים על חצי הכוס המלאה אז רואים שזה הרבה יותר מחצי כוס".