ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה לפניות ציבור בכנסת התכנסה לדיון דחוף שכותרתו: אטימת קבר דן בן יעקב באזור בית שמש על ידי רשות מקרקעי ישראל.

בפתח הדיון דרש יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) להכיר במקום כמקום קדוש. אייכלר מחה על העובדה שבה קודם המקום נאטם ורק אחר כך התפנו הגורמים למצוא פתרון.

"בשום מקום אחר בעולם לא היה קורה דבר כזה. תחשבו מה היה קורה במקום מקודש לדת אחרת. האם גם אז הפתרון של הרשויות היה קודם כל להרוס ולאטום ואחר כך להתחיל לבדוק את הדברים? זה אבסורד. איך הגענו למצב הזה?", תהה אייכלר.

ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין אמר במהלך הדיון: "אני רוצה להביע כאן את זעקת הציבור. לא האמנתי למראה עיניי שבמדינת ישראל בשנת 2017 סוגרים מקום קדוש. אחרי שאני זוכר את המקום במשך עשרות שנים כמקום תפילה, פתאום אני עובר שם ואין כלום. דבר כזה לא יכול לעבור בשתיקה".

שי קרפ, סגן מנהל החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל הציג את עמדת הרשות, והוסיף כי בעקבות פניית הוועדה החלו לשפץ את מתחם הקבר באופן מידי וכבר הוגשו תכניות מפורטות להכשרת המקום ולתחזוקה ראויה.

נציג קק"ל שהשתתף אף הוא בדיון הבהיר כי אומנם השטח נמצא פיזית בתוך היער "אבל הוא לא בשטח השיפוטי של קק"ל ואין לנו אחריות על המתחם" אמר.

נציג שר הדתות הודיע לוועדה שהמשרד מוכן לקחת על עצמו את האחריות על המקום בתנאי שיוקצה לכך תקציב מתאים: "משרד הדתות משתדל לפעול במשאבים המאוד מוגבלים שיש לו לחלק ולתקן את מה שאפשר. כיוון שיש בעיות אבטחה וסדר ציבורי בקבר דן בן יעקב זה באחריות המשטרה, אבל כן בכוונתנו להגיש בקשה לרמ"י שזה יהיה באחריות שלנו, אבל נצטרך גם תקציב בהתאם".

יו"ר הוועדה בירך את רשות מקרקעי ישראל על כך שנענו לפנייה והחלו לפעול במהירות להכשרת המקום מחדש לתפילה. ח"כ הרב אייכלר הוסיף בדרישה לקבל את לוח הזמנים לסיום העבודות.

כמו כן ביקש מנציג קק"ל לבחון סיוע והשתתפות בפיתוח התשתיות במקום. הוועדה אף דרשה ממשרד הדתות לקחת אחריות על תחזוקת המקום הקדוש והאבטחה האזרחית במתחם, למען שלום המתפללים כמו בקבר רחל, ציון הרשב"י והכותל המערבי.