חיליק בר: אנחנו מפלגה ציונית

ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) מתייחס בראיון לערוץ 7 להיעדרותו הצפויה של חברו לסיעה, זוהיר בהלול, מהישיבה המיוחדת במלאת 100 שנים להצהרת בלפור.

"זוהיר בהלול חייב להבין שהוא מתמודד במסגרת מפלגה שהיא ציונית, מאמינה גדולה ברעיון הציוני ושהרעיון הציוני כולל בתוכו גם מיעוטים שגרים באופן שווה במדינת ישראל" אומר ח"כ בר.

למרות זאת, בר מציין כי יש להבין את עמדתו של בהלול, "מצד שני אני מתאר לעצמי שזוהיר לא מרגיש ציוני גדול והוא לא מחויב לתחום, ואם הוא רוצה להחרים את הישיבה זו החלטה שלו".

"אני רואה תגובות במפלגה, מצד אחד זועמות ומצד שני מבינות", אומר בר ורומז לביקורת הקשה של יו"ר המפלגה, אבי גבאי, שמקורביו שלחו מסר מאיים לכיוונו של בהלול ולפיו אין לו מקום בכנסת הבאה.

עם זאת, ח''כ בר מסביר כי הציונות אינה סותרת זכויות אדם ואזרח למיעוטים, "אני חושב שהציונות יכולה להכיל מיעוט ערבי בתוכה כל עוד זו מדינה שיש בה רוב יהודי, מדינה יהודית ודמוקרטית וכל עוד הרעיון הציוני עומד כרעיון שמייחד את כולנו, יהודים ומיעוטים.

''הציונות עצמה היא לא נגד מיעוטים ולא נגד ערבים ועובדה שיש תנועה ציונית דרוזית פעילה מאוד, הם משרתים בצה"ל ומחליטים כחלק מהמדינה".

"אני מבין את הבעיה שיש לחלק מהערבים והפלסטינים אזרחי ישראל, צריך להתחשב גם בזה. זוהיר בחר להתמודד במסגרת מפלגה ציונית, אני מבין את המצוקה שלו אבל אני חושב שהוא צריך לכבד העובדה שמפלגת העבודה היא מפלגה ציונית וגאה בזה וגם אנחנו צריכים לכבד את העובדה שלו יש בעיות מוסריות כלשהן עם הדבר הזה ולאפשר לו אולי טיפה יותר מרחב תמרון".

אז אתה אומר שיש מקום לערבים להתמודד ולהיות שותפים במחנה הציוני אבל להתיישר לפי הקו?

"אני מזכיר לך שמפלגת העבודה היא הראשונה שהיה לה ח"כ ערבי, שר דרוזי, אנחנו המפלגה הציונית שהוכיחה שמיעוטים יכולים להתמודד במסגרתה וגם להגיע לתפקידים בכירים כל עוד הם מבינים את גבולות הגזרה. כולנו צריכים להירגע ולדבר על זה בתוך הסיעה, להבין את המצוקות שיש לזוהיר ומצד שני להבהיר לו את גבולות הגזרה האדומים שלנו כמפלגה ציונית".

ח''כ חיליק בר תוקף את דבריו של חבר הקבינט המדיני ביטחוני נפתלי בנט בעקבות הודעת דובר צה"ל, "אני ממליץ לשר בנט לשמור על צה"ל ולא לפרק את האחדות של צה"ל ואת הגיבוי שנותנים לו בכל קצוות המדינה. תשאירו את צה"ל מחוץ לויכוח ולכן אני קורא לבנט לחזור מההתבטאות נגד חיילי צה"ל.

''צה"ל הוא מעל הכל, יש להם את הסמכות המלאה מהכנסת, מהממשלה ומהקבינט הביטחוני לעשות מה שהם חושבים לנכון ואם הם עשו טעויות והם אומרים שזו הייתה טעות זה גם בסדר. אני מציע גם לבנט וגם לכולם לא לחנך את צה"ל ולהטיף לו מוסר. בגלל צה"ל אנחנו חיים פה היום, בטח לא בגלל ההחלטות הפוליטיות של בנט".

צפויות בחירות בקרוב?

"אני רואה בחירות באופק וכמו כולם אני מריח בחירות באופק. אני מריח את זה יותר מהלחצים שיש למפלגות הקואליציה. אני חושב שהממשלה הזאת היא ממשלה תבוסתנית בכל התחומים. היא תבוסתנית בתחום החברתי, בפערים החברתיים שיש, בעוני, באי היכולת לפתור את מצוקת הדיור. ביוקר המחיה, מדינת ישראל היא בוודאי תבוסתנית בקיפאון המדיני שלה ובכך שהיא לא עושה שום דבר וכלום כדי לנסות לפתור את הסכסוך בינינו לבין הערבים הפלסטינים.

''אם הממשלה נכשלה בכל התחומים היא צריכה ללכת הביתה ולעשות בחירות ויפה שעה אחת קודם", סיכם בר.