"זה שרבין נרצח לא הוכיח שדרכו צדקה"

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) מסביר בראיון לערוץ 7 על החלטתו להשתתף בעצרת הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין ז''ל במלאת 22 שנים לרצח.

לדבריו, השבוע הזה צריך להיות מנוצל לחשבון נפש על טעויות ולדיון על השיח בישראל, "אנחנו מציינים השבוע 22 שנים לרציחתו של יצחק רבין. השבוע הזה מבחינתי צריך להיות שבוע של חשבון נפש כללי של הציבור בישראל.

''איך הגענו למצב שבו ראש ממשלה בישראל נרצח? ברור לחלוטין שכולנו כחברה עשינו טעויות, והרוב השפוי בישראל מבין שאנחנו מחויבים להסיק מזה את הלקח הבסיסי, לשים גבולות לוויכוח הציבורי".

"אנחנו צריכים להיות מסוגלים לא להסכים ולדעת איך לא להסכים. לא לנצל את היום הזה. זה שיצחק רבין נרצח זה לא הוכיח שדרכו הפוליטית צדקה, זה לא הוכיח שכל הימין הוא הרוע בהתגלמותו. היום הזה אומר שאנחנו צריכים כל אחד מאיתנו לשים לעצמו מראה ולשאול את עצמו מה הם הקווים האדומים על מנת לשמור את הסולידריות הלאומית חברתית שלנו כעם אחד".

גליק מודע לכך שהגופים המארגנים את העצרת הם ארגוני שמאל מובהקים אך לדבריו לאחר ששוחח עימם הבין כי בכוונתם לקיים עצרת שאינה פוליטית.

אתה לא חושב שהם מנצלים אותך?

"במשך 21 שנה לא הגעתי לעצרת כי פעם אחר פעם הבנתי שהעצרת הזאת תפקידה להכות על חטא ולהפנות אצבע מאשימה על אוכלוסיה מסוימת. אני התרשמתי ושוחחתי על הדבר הזה גם עם דליה רבין וגם עם המארגנים, מדובר הפעם בשינוי טוטאלי, מדובר הפעם לא בחיפוש אשמים אלא איך אנחנו בונים ביחד חברה".

"נדמה לי שלא פלא שאלה שנבנים מהחיכוך הזה מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני נבהלו ומאוד רוצים לשמר את החיכוך, אבל אני סבור שהרוב השפוי בישראל שמח לומר 'אני תומך'".

גם בשנים קודמות הם אמרו שיהיה שונה אבל שוב ושוב העצרת היתה פוליטית. באמת אתה חושב שהפעם זה יהיה שונה?

"אני משוכנע שהפעם זה יהיה שונה. שוחחתי עם כל המארגנים ואני רואה שהסיסמה של העצרת היא סיסמה מאוד ברורה - 'כולנו עם אחד'. יש כאלה אולי בקהל שימשיכו וירצו לחמם את האווירה, אבל הרוב השפוי בישראל רוצה להיות בעל עמדות. אני בעל עמדות ליכוד מאוד ברורות, עמדותיי הלאומיות חד משמעיות אבל באותו מובן העמדות שלי בעניין סגנון השיח בישראל הם גם מאוד ברורות, על זה שאנחנו צריכים דמוקרטיה זה גם מאוד ברור".

"נדמה לי שצריך לפרגן דווקא לגופים שיש להם עמדות פוליטיות ואידיאולוגיה מאוד ברורות, ואף על פי כן הם החליטו שבעצרת הפעם כל הסוגיות הפוליטיות מושמות בצד מתוך רצון להפסיק עם הקיטוב ועם החיכוך והשנאה ולבנות פה סולידריות חברתית. הלוואי שמתוך אותו משבר שהחברה הישראלית עברה, רצח רבין, נבנה את עצמנו סוף סוף כחברה שמסוגלת לא להסכים מתוך כבוד".

במשך שנים אחרי הרצח האשימו את הכיפות הסרוגות. אתה חושב שזה השתנה?

"אני רוצה לקוות שכן. נדמה לי שהייתה אוירה מאוד קשה לימין בכלל ולכיפות הסרוגות בפרט כששמו כלפיהם אצבע מאשימה, הפעם הזאת אני מזהה מחווה מאוד גדולה. גם העובדה שהעצרת הפעם תתחיל שעתיים אחרי צאת השבת ובמהלך השבת לא יהיו שום עבודות, הכל יעשה לפני שבת ומצאת השבת.

"כלומר יש פה רצון שאפילו הציבור החרדי יבוא ויש רצון שהציבור מימין ומשמאל, דתיים וחילונים יבואו, מתוך אמירה סוף סוף שהרצח הזה משמעותו שכולנו צריכים להיזהר ולקחת אחריות שלא נגיע עוד פעם למצב כזה".

אנחנו שומעים אנשים בליכוד שאומרים שיש כיום הסתה כלפי ראש הממשלה, גם אתה מרגיש את זה?

"אין ספק שלא פעם השיח התרבותי-ציבורי בישראל חוצה גבולות. כן ישנה איזו שהיא אובססיביות נגד ראש הממשלה במסגרת השיח, אבל יש גם לצערי גם מימין. לא פעם אני נתקל בטוקבקים מאוד מביישים. לא כדאי שכל הזמן אנחנו נהיה עסוקים בפשעים של האחרים, גם בתוכנו יש שיח ציבורי שלפעמים עובר את הקו האדום. אנחנו מחויבים כמנהיגי ציבור לבוא ולומר די".

"כל אחד יפסיק להכות על חטא של האחר ויקח אחריות על עצמו ועל הקבוצה שאותה הוא מייצג כשליח ציבור, ולומר - 'רבותיי בואו לעצרת, בואו נאמר שאנחנו דוחים מכל וכל את השיח המשמיץ המלכלך המשתלח אלא מעדיפים שיח של כבוד הדדי'".