פקודת השירות המשותף
"לא כל שאלה הלכתית זקוקה לפומביות"

הרב הראשי לצה"ל שיגר אגרת לרבנים הצבאיים והתייחס לפקודה שעוררה סערה. "זו המשמעות של היות הרבנות הצבאית מרא דאתרא''.

ערוץ 7 , י"ב בחשון תשע"ח

הרב אייל קרים
הרב אייל קרים
צילום: דובר צה"ל

הרב הראשי לצה"ל, תא''ל הרב אייל קרים, שיגר היום (רביעי) אגרת לרבנים הצבאיים תחת הכותרת ''שאלות הלכתיות בענייני השירות המשותף''.

בפתח המכתב שהגיע לידי ערוץ 7 ומפורסם כאן לראשונה, הרב קרים מותח ביקורת על גורמים שונים שמבקשים "להעצים את קדושת המחנה" ועושים זאת תוך הוצאת שם רע כלפי הרבנות הצבאית.

בהמשך, מסביר הרבצ''ר כיצד פקודת השירות המשותף שמכילה בתוכה בעיות רבות, יכולה גם להסדיר נושאים הלכתיים שבהם נתקלים חיילי צה''ל. הרב קרים קורא לחיילים לפנות לרבני היחידות במקרה של שאלה או נושא הלכתי שלא נמצא לו פתרון.

אגרת הרב הראשי לצה''ל - לחצו כאן

הרב קרים מתייחס לספר הלכתי בענייני צניעות שנכתב לפני מספר שנים, ולאחרונה נמתחה עליו ביקורת בטענה שהרב קרים מפחד לפרסמו. הרב קרים מדגיש כי הספר מעולם לא הושלם אלא נכתבה רק טיוטה שלו, וכעת ישנן משימות כתיבה דחופות יותר שעומדות על הפרק.

''בעת האחרונה רבנים חשובים מרבים לעסוק בעניין 'והיה מחניך קדוש'. אכן סוגיה העומדת ברומו של עולם...", כותב הרב קרים ומזכיר כי ''עוד לפני הציווי על קדושת המחנה בהקשרי צניעות, מצווים היוצאים למלחמה להקפיד באופן מיוחד על דיבור ראוי ומכבד''.

''לצערי יש המבקשים להעצים את קדושת המחנה, אך עושים זאת באמצעים הכרוכים גם בלשון הרע או בהוצאת שם רע, ולדעתי יצא שכרם בהפסדם'', הסביר הרבצ''ר.

ספר בענייני צניעות? זו רק טיוטה

הרב קרים מספר כי נשאל לאחרונה מדוע הרבנות הצבאית לא מפרסמת ספר העוסק בענייני צניעות בתוך הצבא. לדבריו טיוטה של ספר בנושא נכתבה לפני מספר שנים ''ורבים סבורים שהגיעה העת לפרסמו. אלא שכאמור, מדובר על טיוטה בלבד, שטרם בשלה לפירסום.

''היה מי ש'קידם מנהלות' בשעתו, וביקש מהרבצ"ר דאז, הרב רונצקי שליט"א, שיכתוב הקדמה לספר, אך אין בכך כדי לשנות את העובדות: הספר לא בא לידי גמר בשעתו, ועל כן טרם פורסם באופן רשמי''.

הרב קרים מציין כי הספר נכתב כחלק מסדרת הספרים ''הלכה כסידרה'', שקדמה לכתיבת ספרו ''תורת המחנה''. לדבריו בשל שיקולים שונים הוא החליט כי ''הלכה כסידרה'' אינה מספקת ונדרשת כתיבה רחבה ומקיפה יותר בתצורה שונה. ''זו הסיבה שלא קידמנו ספרים נוספים מסידרת 'הלכה כסידרה', והשקענו את כל מאמצינו בכתיבת 'תורת המחנה'.

''בימים אלה אנו מצויים בישורת אחרונה של כתיבת 'תורת המחנה' חלק ג' על הלכות המועדים, ואנו מקווים להשלימו בהקדם. כאשר בעזרת ה' נברך על המוגמר, ו'תורת המחנה' יקיף את חלק 'אורח חיים' כולו, יהיה עלינו להחליט כיצד נמשיך ובמה נתמקד''.

פקודת השירות המשותף

הרב קרים משמיע ביקורת מרומזת על הפקודה החדשה יחסית שעוררה סערה ציבורית, ומציין כי היא מסדירה באופן חלקי נושאים הלכתיים שרלוונטיים לחיילים. לדבריו ''הפקודה משחררת באופן גורף כל חייל וחיילת מפעילות הכרוכה באיסור הלכתי של מגע, ייחוד או לבוש חשוף. מטבע הדברים, הפקודה אינה עוסקת בדקויות הלכתיות אלא מבצעת הסדרה גורפת.

''כך למשל, קובעת הפקודה שייחוד הוא 'הימצאות גבר ואישה ביחידות'. על פי ההלכה יש הגדרות שונות לגבי גבר אחד עם מספר נשים, או מספר גברים עם אישה אחת וכן הלאה. אף הפקודה מטבעה מנוסחת באופן כוללני וכוונתה ברורה. סעיף זה הועתק ככתבו וכלשונו מפקודת 'השילוב הראוי', ובמשך כל השנים לא זכור לי מקרה של חייל שביקש להשתחרר ממשימה עם שתי חיילות (או להפך), ונתקל בסירוב בטענה שהפקודה עוסקת בחייל אחד ובחיילת אחד בלבד''.

שירת נשים בטקס ממלכתי

לדברי הרב קרים, ההכרעה ההלכתית היחידה ''שיש בה מן החידוש'', בפקודת השירות המשותף היא זו המאפשרת לחייב חיילים להשתתף בטקס ממלכתי שיש בו שירת נשים. ''בעניין זה עמדתנו ברורה ואינה חדשה: חייל שמשתתף בטקס כזה אינו מחויב לעזוב אותו ודי אם יסיח דעתו ולא יתכוון ליהנות מן השירה.

''פסיקה הלכתית זו שהסכימו לה רבים מגדולי הדור, כבר הוסברה ונומקה בעבר. אני יודע היטב שיש החולקים על כך, אך זו עמדתנו ההלכתית וכך נהגו הרבנים הראשיים לישראל והרבנים הראשיים לצה''ל מקדמת דנא, ולדעתי הנוהג כך - יש לו על מי ועל מה לסמוך''.

אימון גופני משותף

הרב קרים מספר על שאלה נוספת שמתעוררת לעיתים כאשר חיילים נדרשים להשתתף באימון גופני משותף עם חיילות. ''ככלל, רוב האימונים הגופניים מתבצעים במסגרות ההכשרה בצה''ל (טירונות ואימונים), וכן באופן שוטף ביחידות הלוחמות. במסגרות אלה, חייל או חיילת שומרי מצוות משובצים בפלוגה מגדרית ועל כן שאלת ביצוע האימונים הגופניים במשותף בדרך כלל לא מתעוררת.

''עם זאת", מציין הרבצ"ר, ''גם ביחידות אלה ישנם אירועים חריגים, דוגמת מירוץ חיילי, שעלולים ליצור מצב של פעילות גופנית משותפת. כמו כן ישנן יחידות עורפיות מעורבות המבצעות אימון גופני מרוכז לכלל חיילי היחידה וגם שם מתעוררת השאלה ההלכתית".

''כמובן, קשה לקבוע הגדרה גורפת, משום שהדבר תלוי בגורמים שונים ובראשם אופי האימון ומספר המשתתפים בו. כך למשל מבחינה הלכתית יש בעייתיות רבה לביצוע אימון משותף בחדר כושר. זו בדיוק הסיבה שעמדנו על כך שבפקודת 'השילוב הראוי' ולאחר מכן בפקודת 'השירות המשותף', יוגדרו זמנים נפרדים לגברים ולנשים בחדרי הכושר ובבריכות השחייה, ועל כן ברור שחייל או חיילת שומרי מצוות משוחררים מאימון כזה שמתבצע במשותף''.

לעומת זאת, הרב קרים מדגיש כי כאשר מדובר באימון ריצה, ניתן לפתור את הבעיה בקלות ולהזניק את החיילים או החיילות המעוניינים בכך בנפרד, ב'מקצה מגדרי'. ברוב המצבים 'מקצה מגדרי' לא מחייב תא שטח נפרד משום שבאותו מסלול עצמו ניתן לבצע הזנקה מוקדמת או מאוחרת, כך שהריצה לא תחייב מפגש או ראייה של בני או בנות המין השני.

''פיתרון פשוט זו נהוג ביחידות רבות, לרבות באליפות צה''ל למפקדים", מספר הרב קרים, ''הוא לא מחייב הפרדה גורפת של האימון אלא מעט תשומת לב לתזמון ולמיקום. רבני היחידות יודעים היטב להסב את תשומת לב המפקדים לעניין זה''.

הרב הראשי לצה''ל הדגיש בסיום מכתבו לרבנים הצבאיים, כי זהו המפתח בכל תחום שהוא: "שיח פיקודי ישיר, בתיאום עם רבני היחידות תוך בחינת כל מקרה לגופו. זו המשמעות של היות הרבנות הצבאית מרא דאתרא''.