חשמל
חשמלצילום: istock

החורף הישראלי עלול להיות קשוח ביותר, בין אם מדובר במשקעים הרבים או בקור העז ומקפיא העצמות, אנו נדרשים להיות דיי יצירתיים בשיטות החימום השונות שכוללות: שתיית משקאות חמים כמו תה, קפה או אכילת מאכלים מנחמים כמו מרק טוב, או תבשילים שונים.

אך מה קורה כאשר מכשיר מתקלקל או לא עובד כפי שאמור? אז אנחנו עלולים להיכנס לפלונטר שלא נדע כיצד לצאת ממנו, ואף לסכן את חיינו מבלי לדעת זאת. בין אם מדובר בתיקון המכשיר באופן עצמאי או על ידי טכנאי, יש מספר טיפים ודרכים שיעזרו לכם להתנהל בצורה הנכונה.

בשורות הבאות תקבלו כמה טיפים שיעזרו לכולנו לתת את הדגש הנכון כשניגשים לבדוק את המכשיר, מתי ניתן לנסות לתקנו באופן עצמאי וכיצד, ובאילו תקלות יש לקרוא לטכנאי.

תנורים וכיריים:

אחד הדברים הטובים ביותר בעונת החורף, היא כמובן שלל המרקים הטעימים והחמימים שאוכלים. על מנת להבטיח ששום דבר לא יפריד ביניכם לבין מקור חימום טעים זה, להלן מספר טיפים לתחזוק נכון של המכשיר:

אחת התקלות הפשוטות או הנפוצות ביותר בכיריים, היא פיזור להבה בצורה לא אחידה. במקרה כזה כדאי לנסות לנקות בזהירות רבה, וכאשר הכיריים כבויות כמובן, עם סיכה או גפרור את הדיזות (החורים מהם יוצא הגז) וכן, את הכיפות. אם אחרי פעולה זו התקלה עדיין קיימת, יש לקרוא לאיש מקצוע.

בכל הקשור לניקיון הכיריים, חשוב שלא להשתמש בכמות גדולה של מים בזמן הניקוי, משום שהדבר עלול ליצור תקלה בהצתה החשמלית אשר מקורה ברטיבות שחדרה למערכת. במקרה של תקלה כזו, כדאי להמתין מספר ימים לפני שקוראים לטכנאי, ולתת למערכת ההצתה להתייבש מעצמה. במידה והתקלה אינה נפתרה, אין לנסות להדליק אש באופן עיקש, אלא לקרוא לטכנאי.

באשר לתנורים, כדאי לדעת כי ריח שרוף היוצא מהתנור אינו מעיד בהכרח על תקלה, ולעיתים מקורו בהצטברות שאריות מזון או נוזלים לאחר בישול. במידה ואתם נתקלים במקרה שכזה, מומלץ לנקות היטב את התנור ולהפעילו בשנית.

במידה ואתם עדיין מבחינים בריח שרוף בצורה חריגה היוצא מהתנור, יש להזמין טכנאי על מנת לוודא שלא מדובר בתקלה חמורה יותר העלולה לסכן את חייכם.

תקלה שכיחה נוספת בתנורים היא לאחר הפסקות חשמל, כאשר לעיתים התנור פשוט מפסיק לעבוד. במקרים כאלה כדאי לנסות לאפס את הטיימר של התנור, מה שעשוי לעיתים לפתור את התקלה בקלות.

כמו כן, יש להקפיד לנקות את המוצרים בתכשירי ניקוי ייעודיים לתנורים וכיריים באופן שוטף. כל שימוש בחומרי ניקוי שאינם מתאימים או קרצוף חזק של המוצרים יכול לגרום לנזק חיצוני, ולהשפיע על תפעול המכשיר באופן ניכר.

מכונות קפה וקומקומים חשמליים:

אם תרצו להבטיח שבחורף הקרוב תהיה לכם הספקה סדירה של משקאות מחממים, יש לנקוט במספר דרכי תחזוקה פשוטים למדיי שעשויים למנוע את התקלה הבאה במכשירכם:

רוב התקלות במכונת קפה וקומקומים חשמליים נוצרות עקב תחזוקה לקויה, וכתוצאה מכך, מובילות לסתימה במעברים, או לאבנית רבה, שהיא כידוע אויב רציני של מכשירים אלו.

עם זאת, תחזוקת המכשירים בהתאם להוראות היצרן וניקויים בתדירות גבוהה בחומר מתאים או אפילו במים עם חומץ ולימון בכל פעם שמרגישים שהמכשיר מעט חסום, יסייע להארכת חיי המדף שלהם ולמניעת תקלות עתידיות.

גילה ליבנת
גילה ליבנתצילום: יח"צ

מכונות כביסה:

לעומת הקיץ, הבגדים שאנו לובשים בחורף עבים הרבה יותר, ולכן גם תופסים מקום רב יותר במכונות הכביסה. כתוצאה מכך, אנו נדרשים להפעיל פעמים רבות יותר את המכשיר, דבר העלול לגרום לשחיקתו בטרם עת. לכן, יש לדעת כמה פרטים חשובים ביותר שיעזרו בתפעולו השוטף:

מכונת כביסה מצד אחד מפעילה חלקים נעים המופעלים ע"י מערכות אלקטרוניות מתקדמות, ומצד שני משלבת בתוכה פעולות כביסה מכאניות נמרצות עם מים וחומרים כימיים שונים. השילוב של פעילות המכאנית והפעילות הכימית עשוי ליצור מספר בעיות.

אחת התקלות השכיחות ביותר היא- דלת לא ננעלת/ לא נפתחת. במקרה כזה, יש להמתין מספר דקות לאחר סיום הפעולה ורק אז לנסות לפתוח אותה שוב. אין להפעיל בשום אופן כוח מופרז בניסיון לפתוח אותה, מכיוון שהמנגנון עלול להישבר. במידה ועדיין לא נפתחת יש לקרוא לטכנאי.

תקלות נפוצות נוספות הן כאשר אין חימום מים, אין סחיטה מספקת/ אין סחיטה בכלל, מחזורי הכביסה ארוכים מדי, ריח לא טוב בסיום תהליך הכביסה, כביסה לא נקיה, מכונה מלכלכת כבסים, מכונה לא יציבה/רוקדת.

הפעילות המכאנית הנמרצת מחייבת מספר תנאי עבודה בסיסיים שיכולים למזער תקלות כמו מיקום נכון וישר של המכונה, אשר יבטיח פעולת סחיטה נכונה, בעוד שמיקום לא תקין עלול לגרום למכונה לזוז ממקומה בזמן הסחיטה (לרקד), לגרום לשברים מכאניים ולנזקים במערכת הפיקוד.

כאשר המכונה מתריעה על תקלה על גבי לוח הפיקוד או כאשר היא קורעת כבסים, בדרך כלל הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: חפץ מסוים שנשאר בבגדים וחורר אותם במהלך פעילות המכונה, או מהסיבה הנפוצה יותר, רווח גדול מדיי שנוצר בין התוף לדוד, היוצר חיכוך יתר של הבגדים. במקרה כזה, נחוץ טכנאי על מנת שלא לגרום לנזק נוסף במכשיר.

אם המכונה צובעת כבסים, מחשמלת, צורכת חשמל באופן מוגזם, או שאתם מבחינים בריח שרוף הנודף מהמכונה, אין לנסות ולהבין מה מקור התקלה או לנסות לתקן אותה באופן עצמאי.

יש להוציא את כבל המכונה מהחשמל, ובמידה והדלת לא נפתחת בשום אופן לא לנסות להוציא את הבגדים, מכיוון שהדבר עלול להעיד על קצר שנוצר כתוצאה מטפטוף של מים שנוצר בתוך המכונה עצמה.

תקלות נוספות הדורשות טכנאי הן: מכשיר לא פועל בכלל (קצר/ נתק חשמלי / כשל במערכת פיקוד), בעיות בכניסה והיציאה של המים, נזילת מים, חוסר חימום של המים, רעשים חריגים במכונה כמו למשל רעש בזמן הסחיטה.

על מנת למנוע או לפתור תקלות אלו, ניתן לנקוט במספר פעולות:

  • יש לוודא כי חיבורי החשמל תקינים עם הגנה תקינה. חיבורים רופפים עלולים לגרום עם הזמן להתחממות המוליכים, ויהוו סכנה לשריפות ותקלות לא נחוצות במערכת הפיקוד החשמלי של המוצרים.
  • העמדת המכונה במקום יבש ומאוורר ולעולם לא בחדר אמבטיה, אשר מלא באדים הגורמים להתפשטות חלודה בחלקי המתכת של המכונה ועל גבי הלוחות האלקטרוניים. הדבר עלול לקצר באופן משמעותי את חיי המכונה.
  • יש לוודא כי לא נוצר עומס יתר על המכונה, שכן היא מתוכננת לכבס משקל מסוים של בגדים במשקלים דומים. הכנסת פריטים כבדים במיוחד כמו שמיכות או מספר מכנסיים מבד עבה, יגרום למכונה לצאת מאיזון ולקצר משמעותית את חיי המכונה.
  • על מנת לשמור על המכונה מפני אבנית אשר מצטברת על חלקי מתכת חמים הנמצאים במגע תמידי עם מים, יש להקפיד על שטיפת מגירת הסבון בכיור וייבוש וניגוב גומי התוף לאחר כל מחזור כביסה להארכת חיי האטם ומניעת ריחות לא נעימים ובקטריות.
  • כדי למנוע קצרים חשמליים יש לוודא כי החיבור של מקור המתח תקין (עם רבי שקע וכדומה).
  • על מנת שהמכונה תעבוד באופן מיטבי, יש לבצע ניקוי שוטף של המסננים.

אילו מהתקלות מחייבות הזמנת איש מקצוע?

כל תקלה הדורשת פתיחה של המכשיר מצריכה איש מקצוע. מכיוון שכיום נדרש ידע רב לתיקון מכשירי החשמל בשל השוני בין המוצרים של היצרנים השונים וההבדלים בין הדגמים השונים, המצריך טכנאי מקצועי, שכן ברוב המקרים, לא רק שיש להחליף את החלק המתאים למוצר, אלא צריך גם לפרק ולהרכיב את החלק עצמו.

זהו. עכשיו אתם מוכנים לחורף, לפחות בכל הקשור למכשירי החשמל הביתיים שלכם.

(הכותבת, גילה ליבנת, היא מנכ"לית שירות פל מקבוצת פל)