הכניסה למערת הבעש''ט
הכניסה למערת הבעש''טצילום: אהלי צדיקים

האם התגלתה 'מערת התבודדות' של מייסד החסידות ה'בעל שם טוב'?

חוקרי היסטוריה חסידית מחסידות ויז'ניץ טוענים שאכן אותרה המערה והיא ממוקמת בהר סוקילסקי הסמוך לעיר קיטוב שבאוקראינה.

כפי הידוע מספרי תולדות החסידות, בתקופה שבה גר הבעש"ט בסביבת עיר קיטוב, מקום מושבו של גיסו רבי גרשון מקיטוב, הוא נהג להתבודד על ההרים שסביב קיטוב כשבראש אחד ההרים נהג להתבודד במערה וללמוד שם תורה.

אנשי חברת 'הגן הנאה' מחסידות ויז'ניץ, החוקרים את איזור ערש החסידות בהרי הקרפטים, החלו לפני כשנתיים להתחקות אחר מקום המערה, על פי סימנים הנמצאים במקורות שונים. אבל גם לאחר חיפושים מייגעים לא הצליחו לאתר מערה הממוקמת על ההרים הגדולים שסביב קיטוב, חוץ ממערה אחת גדולה המפורסמת כמקום דירת 'השודד דובוש' – גיבורם של בני השבט המקומי הנקראים 'הוצולים'.

במהלך מסע מחקר שערכו בתחילת הקיץ האחרון, שוחחו החוקרים עם 'הוצולים' תושבי עיר קיטוב, ולמרבה התדהמה הם סיפרו מסיח לפי תומם, שעדיין מקובל אצלם מאבותיהם סיפורים שונים מהיהודי הקדוש ה'בעל שם טוב', שנהג לטבול במקווה שבנחל ויז'נקה ולהתבודד במערה שבהר סוקילסקי הסמוך לקיטוב.

הם הוסיפו לספר, שידוע לחלקם מקום המערה בראש ההר, אבל קשה מאוד להגיע אליה והיא ממוקמת בין סבכי העצים במעלה ההר.

מי ששפך אור על מיקום המערה המדויק הוא הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת "אהלי צדיקים", שאיתר את המקום בעזרת מכשור מתקדם וסיוע מהמקומיים. לדבריו, הוא צפוי לסלול כביש גישה למערה לטובת חובבי ההיסטוריה החסידית.