הדר גולדין
הדר גולדיןצילום: באדיבות המשפחה

מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי הבהיר (חמישי) כי ישראל לא תאפשר את איתור המחבלים המתים שנמצאים בתוך הריסת מנהרת הטרור בעוטף עזה, עד שלא תחול התקדמות בנושא החללים והשבויים.

האלוף מרדכי אמר את הדברים בעקבות פניית ארגון הצלב האדום.

מרדכי הבהיר לראש משלחת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום בישראל, ז'אק דה מאיו, כי ישראל לא תאפשר את פעולות החיפוש במרחב הביטחוני ברצועת עזה, ללא התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים הישראליים.

מוקדם יותר היום פנו ארגוני שמאל ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליט הצבאי הראשי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, בדרישה כי יורו לצבא הישראלי לאפשר ללא דיחוי את כניסתם של צוותי החילוץ וההצלה הפלסטינים ל"אזור החיץ" בעזה לצורך איתורם וחילוצם של המחבלים הלכודים.

עו"ד מונא חדאד ממרכז עדאלה ציינה בפנייתה כי "צוותי החילוץ הצליחו להגיע עד למרחק של 300 מטרים מגדר המערכת ואינם מצליחים להגיע ללכודים והנעדרים הנמצאים בפחות ממרחק זה נוכח האיסור שהטיל הצבא הישראלי על פלסטינים להתקרב למרחק הפחות מ-300 מטרים מהגדר, מה שנודע כאזור החיץ. זאת על אף שמדובר באזור הנמצא בתוך גבולותיה של עזה ומדובר בצוותי חילוץ וצוותים רפואיים".

בפניית הארגונים נטען כי פעולות צה''ל באירוע זה הינן בלתי-חוקיות: "מניעת איתורם וחילוצם של הנעדרים באזור הנתון כעת בשליטת הצבא הישראלי הינה מדיניות בלתי חוקית בעליל ומנוגדת הן למשפט הישראלי והן לכללי המשפט הבינלאומי, המנהגי וההסכמי כאחד ועומדת בסתירה לדיני המלחמה וכללי המשפט ההומניטארי המעוגנים באמנות ג'נבה".