פולארד
פולארדצילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה היום (חמישי) במהלך תדרוך לכתבים בבריטניה כי "נבדקת האפשרות להחזיר את יהונתן פולארד לארץ".

בימים האחרונים טענו גורמי ממשל בארצות הברית, כי ראש הממשלה ביקש ממספר מקורבים לנשיא טראמפ, לבטל חלק מהתנאים המגבילים שנגזרו על המרגל הישראלי עם שחרורו לאחר 30 שנות מאסר, ולאפשר לו לעלות לישראל.

על פי דיווחים אמריקניים, הממשל יהיה מוכן לשקול הצעה כזו - אם יבין שהיא עלולה לקדם את הניסיונות לחדש את תהליך השלום עם הפלסטינים.

אם אכן תתקבל בעתיד בקשה כזו, גם בישראל ייאלץ פולארד לשאת על גופו אזיק אלקטרוני ויהיה מחוייב לשורה של הגבלות שאיתן הוא אמור להתמודד למשך חמש שנים מיום שחרורו.

הממשל האמריקני לא אישר את הדיווחים בנושא אך גם לא הכחיש אותם. עד כה אמרו בסביבת נתניהו כי ראש הממשלה מעלה בכל פגישה עם גורם אמריקני את עניינו של פולארד, אבל נתניהו עצמו טרם התייחס לדברים.

לפני כחמישה חודשים דחה בית המשפט הפדרלי לערעורים במנהטן את בקשתו של פולארד להקל על תנאי שחרורו ולבטל את העוצר הלילי שהוטל עליו ומגבלות נוספות.

בית המשפט קבע כי ועדת שירות המבחן פעלה במסגרת תפקידה כאשר הורתה לפולארד לענוד צמיד מעקב אלקטרוני, לעמוד בעוצר לילי, ולאפשר ניטור של מחשביו בבית ובעבודה.

עורך דינו של פולארד, אליוט לאוור, ביקש משופטים לשקול מחדש את התנאים, על פיהם אסור לפולארד לעזוב את ביתו שבניו יורק בין השעות שבע בערב לשבע בבוקר. אסור לו גם להשתמש באינטרנט באופן חופשי ולהתראיין לכלי התקשורת.

על פולארד לשאת על גופו אזיק GPS אלקטרוני, וכן מתבצע מעקב אחר מחשביו ומחשבי מעבידיו. הוא מחוייב לדווח על כל יציאה שלו מחוץ למחוז מגוריו, ונאסרה עליו היציאה מארצות הברית בחמש השנים הקרובות.

בשנה שעברה דחה בית המשפט הפדרלי במנהטן בקשה עתירה דומה שהגיש פולארד שעות ספורות לאחר שיצא מבית הכלא.