טרור אבנים. ארכיון
טרור אבנים. ארכיוןצילום: חוננו

נשקיהם של שני תושבי עפרה הוחזרו להם, לאחר שנלקחו מהשניים למשך חמישה חודשים בעקבות אירוע זריקת אבנים סמוך ליישובם.

באירוע שהתרחש בחודש מאי האחרון, הותקפו שני התושבים בנסיעתם מהיישוב עפרה לכיוון שילה, כאשר באמצע הדרך, סמוך לכפר סילוואד, הותקפו על ידי המון ערבי שהשליך לעברם אבנים.

השניים, שחשו בסכנת חיים, עצרו את רכבם ונאלצו להשתמש בנשקם האישי כדי להניס את התוקפים. כתוצה מהירי נטען כי נפגע אחד הערבים.

כוחות הביטחון שהגיעו למקום לאחר האירוע תמכו ואף שיבחו את תגובתם של השניים. שני התושבים נלקחו לאחר מכן לחקירה בתחנת משטרת בנימין ושוחררו לאחר מספר שעות, אולם נשקיהם נלקחו מהם.

לאחר מאבק משפטי ממושך שנערך על פני חמישה חודשים, הוחזרו נשקיהם של השניים. במסמך הבקשה להחזרת הנשק נכתב כי "המבקש נשוי ואב ל-6 ילדים, בוגר שירות צבאי קרבי ומשרת פעיל במערך המילואים. בנוסף, משמש המבקש כנהג אמבולנס ביישוב, קופץ לאירועי הצלת חיים, לרבות פיגועים ואירועי פח"ע".

עוד נכתב כי "החזקת נשקו האישי של המבקש בידי המשיבה פוגעת פגיעה קשה במבקש, בזכות קניינו ובביטחונם האישי של המבקש ובני משפחתו" וכן הוזכרו דבריו של השופט חשין, שכתב על האירוע: "המשך החזקת החפץ שנתפס בידי המשטרה יש בו כדי לפגוע בזכות הקניין של הבעלים – מעבר לפגיעה שהייתה בעצם התפיסה". כאמור, לאחרונה השיבה המשטרה את הנשקים לשני התושבים.

ידידיה שפיץ, אחד משני התושבים שהותקפו, מסר: "צר לי שזה לקח כ"כ הרבה חודשים עד ההחזרה. מהיום הראשון לא נראה לי שהיה צריך לקחת את הנשקים. חבל שאדם יהיה חסר יכולת הגנה עצמית במשך כמה חודשים, רק בגלל שהוא הותקף במהלך נסיעתו לעבודה".

עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", שייצג את שפיץ וסייע לו בהחזרת הנשק, מוסר: "אנחנו מקבלים בברכה את החלטת המשטרה להשיב את הנשקים לאזרחים, אלא שלטעמנו מדובר בתקופה ארוכה מידי, שבה הזניחה המשטרה את האזרחים ומשפחותיהם, שהוגדרו כ'חשודים' באירוע בטחוני חמור שבו פעלו בצורה ראויה לציון".

עו"ד איתמר בן-גביר, המייצג את התושב הנוסף, מסר כי גם לטעמו זמן רב מידי נותרו התושב ומשפחתו ללא הנשק: "בכל החודשים האחרונים מרשי ומשפחתו היו בסכנת חיים כאשר נשקו האישי נשלל ממנו מבלי לתת תחליף לנשק. במדינה מתוקנת השניים היו מקבלים צל"ש, אך רק בישראל אדם שמגן על חייו נאלץ לעבור חקירה משטרתית ונשקו מוחרם".