ריבלין במדריד
ריבלין במדרידצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש היום (ראשון) עם ראשי הקהילה היהודית בספרד והשתתף באירוע של הקהילה שנערך בבית הספר אבן גבירול במדריד.

באירוע נשאו דברי ברכה גם נשיא הקהילה היהודית במדריד דוד חצ'ואל ונשיא פדרציית הקהילות היהודיות יצחק קרוב.

ריבלין הסיר את הלוט משלט שנקבע בכניסה לבית הספר לרגל האירוע והביקור הממלכתי המתקיים בסימן מאה שנים לשובה של יהדות ספרד למדינה לאחר הגירוש ב-1492.

״הקהילה כאן היום היא קהילה מפוארת, שיש בה עשרות אלפי חברים וחברות מכל הגילאים. החיים היהודיים שנגדעו לפני מעלה מחמש מאות שנה, בחצי האי האיברי, הם היום שוקקים ומלאי חיים, זוהי שמחה גדולה, זהו ניצחון גדול של ההיסטוריה ושל רוח העם היהודי", אמר ריבלין.

״על פי הדוחות שמוגשים לשר הפנים הספרדי בנושא אנטישמיות, חלה בשנים האחרונות עליה של מאות אחוזים בגילויי אנטישמיות בספרד״, המשיך הנשיא. ״אסור לנו להיכנע לאנטישמיות, צריך להילחם בה. אני שמח שממשלת ספרד עצמה נוקטת צעדים בחקיקה וגם באכיפה נגד התופעה המכוערת הזו. אסור לנו להתבייש או להצניע את הזהות שלנו.

''אסור לנו גם להתבייש בקשר בין מדינת ישראל והעם היהודי. אני יודע שיש חששות ופחדים מטרור כלפי יהודים, ומאנטישמיות שמתחזה לביקורת נגד מדינת ישראל. אנחנו נאבק בכל האתגרים האלה יחד", אמר.

"מדינת ישראל מפעילה היום מערכת ענפה של גופים על מנת להילחם באנטישמיות המתחפשת לדה-לגיטימציה על ישראל, ולהילחם בשנאת יהודים שמתחפשת לביקורת על מדיניות הממשלה בישראל. הגופים האלה עומדים לרשותכם, הם כאן גם למענכם".

הנשיא סיים את דבריו והודה על קבלת הפנים החמה, "אנשים אחים אנחנו, הבה נעמוד יחד".

מוקדם יותר נפגש הנשיא עם ראשי הקהילה היהודית בארמון האירוח בו הוא שוהה. במהלך המפגש שוחח הנשיא עם ההנהגה היהודית על האנטישמיות הגואה ואמר: ״המלחמה באנטישמיות משותפת לנו והיום אנחנו יותר חזקים משהיינו אי פעם״. בהקשר זה ציין הנשיא כי ה-BDS גם הוא ״ביטוי לאנטישמיות״.

נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות יצחק קרוב סיפר לנשיא על החיים בספרד היום ואמרו כי מדובר בתקופה קשה, וכי לתחושתם ״ספרד המאוחדת תחת סכנה וכך גם מרקם החיים המשותפים והיציבות החברתית והכלכלית במדינה.״

״אנחנו זקוקים לישראל וישראל תמיד יכולה לסמוך על נאמנותינו״ הדגיש קרוב בפני הנשיא ריבלין.