התקדמנו חצי צעד. ח"כ דודי אמסלם
התקדמנו חצי צעד. ח"כ דודי אמסלםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם אישרה לקריאה ראשונה את סעיף 1 וחלק מסעיף 2 בהצעת החוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל של ח"כ שולי מועלם רפאלי, דב חנין וח"כים נוספים.

הסעיפים שאושרו הם מטרת החוק והגדרת המתחם. יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם ביקש שהיועץ המשפטי לממשלה ילווה את ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגד התושבים, ויבקש עיכוב הליכים לחצי שנה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם, אמר "הממשלה חייבת לנקוט צד ולסייע לאנשים. אלה אנשים קשי יום, וכשהם מגיעים לבית משפט, הם כבר הפסידו את האירוע. לא רק לגבי גבעת עמל, גם לגבי הארגזים ותל גיבורים, בכל השכונות שהמדינה שיכנה בשנות ה50 וה-60 עולים חדשים ושם הם גידלו משפחות והמדינה מכרה את הקרקע".

"אנו מבקשים - שבו בלשכת היועץ המשפטי על נושא עם ישראל. מתקיימים בבתי המשפט הליכים מרושעים בתוצאה. בקשו עיכוב הליכים. אפילו כשרוצים לפנות את גן החיות התנ"כי קודם בונים גן חיות חדש, ואז מפנים את הישן, ולא אומרים לחיות לכו תסתדרו ברחוב. לא יקרה כלום אם הכל ייעצר לחצי שנה. תנו לי צ'אנס לרבע את המעגל", הוסיף.

יוזמת החוק, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ציינה "יש שתי שאלות: מי משלם? זה פשוט – היזם. בשנים שחלפו אחוזי הבניה רק גדלו וייבנו שם 7 מגדלים מפוארים. השאלה השנייה היא מי מקבל מה וכמה. כאן צריך לעשות תהליך שהעירייה צריכה להיות חלק ממנו. ההצבעה היום באה לומר שהמדינה לוקחת אחריות".

יוזם ההצעה, ח"כ דב חנין, הוסיף "אני רואה בחדר הזה הרבה כאב. הרבה תושבים מכמה שכונות שכולם סובלים מאותו עוול היסטורי. בכל השכונות אנשים שהמדינה שלחה לכל מיני מקומות ופתאום האנשים מיותרים ומעיפים אותם מהבית. הם מסתפקים במועט, לא כמו הקיבוצים שטוענים שהקרקע שלי וגם המגדל שלי. הם רוצים דירה תמורת דירה. זה אחד המקרים הכי קלים לפתרון כי הקרקע נורא יקרה".
ח"כ יוסי יונה: "השער פתוח ואף אחד לא רוצה לתקוע גול. השאלה האם בשלב זה יש מניעה מצד המדינה להעביר את החוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, השיב, "כן. המדינה מתנגדת בתוקף להגדרת מי זכאי. אם נצביע על כל הסעיפים, המדינה תחזיר את החוק לוועדת שרים וזה נגמר שם. אנחנו לא נצליח להעביר את החוק אם האוצר יתנגד".

ח"כ אילן גילאון סנט באמסלם, "אין לכם הנהלת קואליציה?"

ח"כ אמסלם השיב "אני לא מקדם חוק נגד הממשלה. זה יפיל את החוק. לכן אנו מצביעים על מטרת החוק ועל הגדרת השכונה. זה משהו הצהרתי מול המדינה. התקדמנו עוד חצי צעד. אני מקבל את עמדת האוצר שכל הפיצוי יהיה באמצעות היזם בלבד. המדינה תשב איתו על זכויות בניה. בנושא שהאוצר מתנגד – מי זכאי לפיצויים - אקים תוך שבועיים צוות עבודה שיכלול את נציג האוצר, משרד המשפטים, אביגדור יצחקי ראש מינהל התכנון, מנכ"ל עיריית תל אביב ונציג רמ"י בכיר. אם תוך חודשיים הצוות המקצועי הזה לא יתנו לי כיוון שיגדיר מי זכאי לפיצוי, אז הממשלה כנראה לא מעוניינת לקדם, ואז אודיע לכם גם בדיוק מי לא מעוניין, אני ארים ידיים ואתם תדעו מול מי להפגין".