חה"כ שאשא-ביטון ומרגי
חה"כ שאשא-ביטון ומרגיצילום: פלאש 90

הכנסת דנה היום (שני) בפעם השנייה בהצעת החוק לקיצור חזקת הגיל הרך, שקובעת כי ילדים רכים יישארו בחזקת אמם בעת גירושי ההורים.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שניהל את הדיון, אמר שבניגוד למקובל, הוא מתכוון לערוך דיון ממצה ומעמיק בהצעת החוק בטרם יגיש אותה לקריאה ראשונה, והבהיר כי לא יסכים לקדם את הצעת החוק כפי שהיא ללא תוספות. בקרב פעילי האבות יש המשוכנעים כי ח"כ מרגי מעוניין בהתמשכות הדיונים לאורך זמן רב ככל הניתן ובמסמוס החוק.

ביקשנו מח"כ מרגי להסביר מה מפריע לו בהצעת החוק כפי שהיא מנוסחת כיום, והאם ישנו "דדליין" להגשת ההצעה לקריאה ראשונה או שהתהליך יכול להימשך גם שנים. תגובתו: "לא חייב הסברים, תבוא לדיונים ותשמע".

החזקה חלה כיום על ילדים עד גיל שש, ועל פי הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית לפני חצי שנה, גיל זה יופחת לשנתיים. ואולם, ארגוני נשים וח"כיות פמיניסטיות מתנגדים בכל תוקף לשינוי.

ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) בלטה בקרב חברות הכנסת שהשתתפו בכך שהביעה את תמיכתה בשינוי החוק. "החזקה נקבעה על פי תפיסות ישנות" הסבירה. "לא ייתכן שהכנסת הנוכחית, שידעה לקדם הורות שוויונית במסגרת חיי הנישואים, תתנגד לאותה שותפות הורית לאחר הגירושין".

הדיון היה דיון משותף של הוועדה לחינוך, תרבות וספורט בראשות ח "כ מרגי, והוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ שאשא-ביטון. מדובר בדיון השני בהצעת החוק, לאחר שבדיון הראשון נזרקו מהאולם מחצית הנוכחים, לדרישת ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי).

כזכור, ח"כ מועלם-רפאלי דרשה אז בבכי ובצעקות את הוצאת הנוכחים שאינם חברי כנסת, בטענה שפעילי אבות גרושים (שבשמם לא נקבה) איימו על חייה וכי היא חיה בפחד לאורך שנים ואף הגישה תלונה למשטרה. ברם, בירור שערכנו העלה כי לא הוגשה כל תלונה על אלימות או איומים ע"י ח"כ מועלם-רפאלי נגד האבות הגרושים.

חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ושאשא-ביטון, מצידם, אומרים שהם לא יתנו למסמס את הצעת החוק וכי קידום הצעת החוק מעוגן בהסכמה קואליציונית.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.