איזנקוט
איזנקוטצילום: דובר צה"ל

רבנים בכירים בציונות הדתית ייפגשו היום (שלישי) עם הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט, לדיון סביב בעיות שמתעוררות מפקודת השירות המשותף במתכונתה הנוכחית.

בין הרבנים - יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן, ראש מכינת 'בני דוד' הרב אלי סדן, ראש ישיבת הסדר הר עציון הרב יעקב מדן, יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל הרב מאיר נהוראי וראש מדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון, המשלבת לימודי תורה ושירות בצה"ל, הרב אוהד טהרלב עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7 לקראת המפגש.

בראשית דבריו ציין הרב טהרלב כי אכן מדובר במפגש נדיר בשיתוף הפעולה הרבני שבו והוא נובע מאותן בעיות שתלמידים ותלמידות נתקלים ונתקלות בהן במהלך השירות. "נפגשנו עם הרמטכ"ל לפני כמה חודשים בעקבות פקודת השיתוף שיצרה מציאות לא פשוטה, המציאות השתנתה באופן מאוד קיצוני בכל מה שקשור לביחד, לפקודות שהיו עד היום. הרמטכ"ל הבטיח שדברים ישתנו ואכן חלק השתנה אבל חלק לא".

הרב טהרלב מציין כי למפגש הוא מגיע מתוך נקודת המוצא של תפיסתו המעודדת שירות בנות בצה"ל ומתוך הרצון שלו לייצר תשתית צבאית שתאפשר לבת הדתית ולבת בכלל לשרת בצה"ל, אך תחושתו היא ש"יש היום בעיות. חלק מהתשתיות נשחק".

"הבנות מעלות בפניי את המצוקות שלהן", הוא מספר ומדגיש כי "הצבא הוא חלק מהזהות של כולנו" וקובע כי מאחר ו"כל מי שיהיה שם בחדר רואה את השירות בצבא כזכות ולא כחובה, הרי שאנחנו צריכים לדאוג לכך שבנים ובנות יוכלו לשרת". בין השאר מדבר הרב טהרלב על ההכרח להקפיד על מגורים נפרדים וכיוצא באלה ככלי הכרחי לשירות משותף.

עוד נשאל הרב טהרלב אם הרבנים קיימו ביניהם פגישת הכנה שבה נקבעו מעין קווים אדומים המוסכמים על כולם ככאלה שניתן להציג אותם בפני הרמטכ"ל כבלתי עבירים מבחינתם. "מה שיהיה אחר הצהריים נשאיר לדיון עצמו. אכן, נפגשנו קודם. יש דעות שונות אבל יש דברים אחידים וכולנו מסכימים למה שניתן לקרוא לו קווים אדומים. אנחנו מסכימים לתשתיות שנצרכות כדי לאפשר שירות בנים ובנות".

בדבריו שב ומדגיש הרב טהרלב כי "מגורים נפרדים זה לא עניין דתי אלא עניין אנושי", והוא מזכיר פגישה נוספת שיקיים היום הרמטכ"ל ובאותו נושא, פגישה עם נציגי ארגוני נשים, ולדבריו גם הוא עצמו יכול היה להצטרף לפגישת ארגוני הנשים שהרי הדרישות של הרבנים אינן כאמור דתיות אלא דרישה אנושית מתבקשת שתאפשר שירות הן לבנים והן לבנות.

מאחר והזכיר הרב טהרלב את פגישת ארגוני הנשים עם הרמטכ"ל, העלינו ציטוט מתוך הודעת הארגונים הללו לתקשורת לקראת המפגש. מהודעה זו עולה שהנציגים חוששים ממה שמוגדר כהדרת נשים ופגיעה בכבודן בשל אופן יישום פקודת השירות המשותף.

בהודעה נאמר "הפקודה אמנם נקראת פקודת השירות המשותף, אך פרשנותה בפועל לא עוסקת כלל בשיתוף, אלא בהפרדה והדרה של נשים בשורות הצבא, לטובת החייל הדתי. פרשנות חורגת זו של הפקודה גורמת לפגיעה חמורה בחיילות, ומעוררת את חששן גם של מלש"ביות ביחס למעמדן בצה"ל".

הרב טהרלב נשאל אם יתכן ובסופו של יום יוכל הרמטכ"ל לטעון שאם שני הצדדים מתלוננים הרי שמצבו טוב והוא יכול להשאיר את המצב על כנו. לדבריו יתכן ואכן יאמר כך הרמטכ"ל ויתכן שהדבר יחייב שיח משותף עם ארגוני הנשים.

"הצבא מעוניין בבנות הדתיות. אני חושש שהוא הולך קצת אחורה. צריך להמשיך לתחזק את מה שהיה פעם, את הנפרדות, כדי שאוכל לומר להורים שבנותיהם הולכות לצבא שאני ממשיך לתת את מלוא התשתיות לבנות וגם לבנים".

באשר לעצם הטיעונים על פגיעה בכבוד הבנות למען החייל הדתי אומר הרב טהרלב שאינו מבין את מקור הטענה, אך להערכתו בכוחו של הצבא למצוא את הדרך להכיל את כולם.

עוד נשאל אם יתכן והלגיטימציה שניתנה על ידי רבנים כמותו המעודדים שירות בנות נתנה לראשי הצבא תחושה שיקבלו גיבוי לכל מהלך של עירוב המינים, שיהיה מי שיעשה את עבודת המאבק מול הרבנים המתנגדים.

הרב טהרלב אינו מסכים להנחה זו ומזכיר את המנשר שהוצא לפני מספר חודשים על ידי רבני בית הלל ועליו חתומים רבנים רבים נגד השירות המשותף והגדודים המעורבים. "קווים אדומים יש לכולם. אנחנו לא נותנים גיבוי", הוא קובע ומדגיש כי הוא "גם לא מרגיש שאני נמצא בעימות עם הצבא. הצבא הוא חלק מאיתנו ויש קונפליקטים שבעזרת ה' נצלח אותן".