נתניהו
נתניהוFlash 90

הממשלה התכנסה הבוקר (שלישי) כדי לאשר חקיקה שתחייב את הקרן הקיימת לישראל להעביר 80% מהכנסותיה השנתיות לתקציב המדינה.

אם קק''ל תסרב, היא תאלץ לוותר על הפטור הגורף ממיסוי שממנו היא נהנית. במשרד האוצר מסבירים כי קק''ל לא עומדת בסיכומים ולפיהם היא תעביר שני מיליארד שקלים לתקציב המדינה בשנתיים הקרובות.

המתנגדים למהלך טוענים כי למעשה הממשלה מלאימה את קק"ל ואת הכנסותיה, מכפיפים את קק"ל לחוק חובת המכרזים ואף קובעת כי הכסף שנמצא בקופת קק"ל יעבור ישירות לתקציב המדינה ולא לפרויקטים לאומיים וללא שיתוף קק"ל בפרויקטים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "במהלך השנים, הקרן הקיימת לישראל עשתה דברים חשובים למען העם היהודי ולמען מדינת ישראל. אבל היום ברור יותר מתמיד שעתידו של העם היהודי קשור בעבותות לעתידה של מדינת ישראל, כאן ייקבע גורלו ועתידו של העם היהודי.

הצרכים של מדינת ישראל הם רבים, הקרן הקיימת לישראל מוכרת מידי שנה קרקעות ומקבלת עבור זה מיליארדי שקלים. חשוב מאוד שהכסף הזה יופנה לצרכים של מדינת ישראל. הצרכים אינם יכולים לחכות, זה מהות הישיבה שאנחנו מקיימים היום ואנחנו נקבל החלטה בנידון", הוסיף נתניהו.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי תקף את המהלך שמקדמת הממשלה והאשים כי ''כחלון מחסל את קק"ל ומשעבד את הכנסותיה לכלכלת הבחירות שלו. ממשלת ישראל רומסת ברגל גסה הסכמים שהיא חתומה עליהם מול קק"ל רק בתקציב הקודם ומשדרת שאי אפשר לסמוך עליה ועל התחייבויותיה.

''אין שום היגיון במחטף הזה. לאחר שקק"ל עמדה בהתחייבותה והעבירה לקופת המדינה 2.2 מיליארד ש"ח בתקציב הקודם גדל לאוצר התיאבון. החוק הזה מלאים את קק"ל ומגייס את כספי העם היהודי לדורותיו לצרכים פוליטיים צרים.

''איני מצליח להבין את הלהיטות של חברי הקואליציה שמוכנים במהלך בזק כוחני להעניק למפלגת 'כולנו' מיליארדים רבים תוך פגיעה אנושה בקק"ל", הוסיף סמוטריץ'. ''דירקטוריון קק"ל אישר אתמול העברה של מיליארד ש"ח לתקציב המדינה לשנת 2018. הויכוח על מיליארד נוסף הוא לשנת 2019 ולא ברור מה בוער לאוצר להביא מהיום למחר, בדחיפות כזו, את הצעת החוק כשמדובר רק על תקציב שנת 2019''.

לדברי ח"כ סמוטריץ', חלוקת עודפי התקציב לשנת 2018 יסוכמו בקואליציה וכאשר יחלו דיוני התקציב לשנת 2019, אם יתברר שנדרש תקציב נוסף למטרות נוספות, ניתן יהיה לפנות שוב לקק"ל. "המהלך כולו הוא חמור ולא ראוי ואעשה כל שביכולתי לעצור את הטירוף הזה".