גידול במספר המחוננים בישראל

בשנת 2016 אותרו 2,339 תלמידים מחוננים בחינוך העברי ו-490 בחינוך הערבי.

ערוץ 7 , י"ח בחשון תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
iStock

בועדה המיוחדת לזכויות הילד שהתכנסה היום (שלישי) הוצג דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת בנושא 'איתור תלמידים מחוננים במערכת החינוך'.

מהדו"ח עולה כי בשנת הלימודים תשע"ז למדו במסגרות ייחודיות לתלמידים מחוננים 15,309 תלמידים בכיתות ג' עד י"ב.

מדובר בגידול של כ-34 אחוז במספר התלמידים המחוננים משנת הלימודים תשס"ד שבה למדו 11,400 מחוננים. בין תשס"ד לתשע"ו גדל מספר המחוננים ב-28 אחוזים.

בשנת 2016 אותרו במבחני איתור מחוננים 2,339 תלמידים בחינוך העברי ו-490 תלמידים בחינוך הערבי, הם היו כ-3 אחוז מכלל תלמידי כיתות ב' עד ה' שנבחנו בשנתון שזה.

מנחם נדלר, מנהל אגף מחוננים ומצטיינים, משרד החינוך, אמר בדיון, "ילדים מחוננים הם הקצה של החמישיון העליון, מבחינתנו מחוננות היא תכונה מולדת שקיימת באחוז קטן באוכלוסייה, בעולם מדברים על חמישה אחוז, אנחנו מדברים על פחות מסיבות תקציביות.

אנחנו נחשבים מאוד בעולם בדרך של איתור המחוננים. האיתור נעשה דרך כושר קוגניטיבי כללי, החסרונות שלו הן שלא נאתר כך מחוננים בתחום המחול, הכושר הגופני וכדומה. בנוסף הכלי לא נקי וחף מפשע מהשפעות תרבותיות כמו כל כלי מדידה. מלווים אותנו מומחים בעלי שם עולמי, הם בודקים לפחות פעמיים בשנה מה שקורה במבחנים. כל פריט נבדק אחרי שעונים עליו הילדים. בשלב א' אין הטיה, אם הורים אומרים פספסתם את הילד, אנחנו מאוד גמישים בעניין הזה".

באשר תעשיית ההכנה ציין נדלר כי היא מוכרת למשרד: "היא במגמת עלייה לא טובה. אנחנו צריכים לעבוד על כך, אם אז בהסברה ואם בחשיבה מחודשת על הליך האיתור. ברור שאם המכונים סייעו למישהו לעבור את המבחנים אז עשינו לו נזק גדול בכך שהכנסנו אותו למערכת שאינה מתאימה לו".

אלין קשטכר, יועצת חינוכית לאיתור תלמידים מחוננים, משרד החינוך: "אנחנו שומרים על הגדרת המחוננות לצד גמישות באוכלוסיות פחות חזקות. זה לא בא אחד על חשבון השני אלא בנוסף. כל תלמיד שלא אותר, יכול להיבחן שוב. יש גם את הילדים שמאחרים לפרוח ורק בכיתות ג' ד' מגיעים לבשלות שלהם. אין לנו דרך אחרת לקבוע מי הילדים שמתאימים לכך".

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה "אנחנו מבקשים וכפי ששמענו תתקיים חשיבה במשרד החינוך לגבי השאלה - האם המבחן משיג את המטרה של מהו מחונן, בנוסף אנחנו קוראים לפעול עם הילדים הללו בכל ההיבטים, כולל הרגשי – חברתי. יש לפעול מול ההורים וגם מול בתי הספר לעניין הדחיפה המוגזמת לעיתים. יש לבדוק לגבי החברה החרדית איך אנחנו לא ממדרים אוכלוסייה ונותנים לה את ההזדמנות להיות שם. נבקש לקבל עדכון לקראת חודש מאי".

לפרטים נוספים, אביאל מגנזי, דובר הוועדה, 0556640750

אזור קבצים מצורפים