ריבלין עם ראש ממשלת ספרד
ריבלין עם ראש ממשלת ספרדצילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נועד היום (שלישי) עם ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי בארמון ראש הממשלה במדריד.

ראחוי מכהן כראש ממשלת ספרד מדצמבר 2011 ונשיא 'מפלגת העם' מאז 2004. בפגישה לקחה חלק גם השרה גילה גמליאל המתלווה אל פמליית הנשיא בביקור.

עם ציון 30 שנה לכינון היחסים בין ישראל וספרד הדגיש הנשיא את היחסים המיוחדים בין המדינות ואת השורשים ההיסטוריים של הקשר. הנשיא הודה לראש הממשלה על קבלת הפנים והביע הערכה על שיתופי הפעולה בתחומים השונים בין ישראל לספרד והדגיש כי לישראל רצון כן לשמר ולהעמיק את הקשרים הקיימים הן בתחום הביטחון והן בתחומי הכלכלה והחדשנות.

"סוד היחסים בנינו נשען על קשר אמיץ לא רק בין מדינות, אלא גם בין עמים", אמר הנשיא. "שורשיהם המשפחתיים ההיסטוריים של ישראלים רבים נטועים כאן".

הנשיא הביע תנחומים על הטרור שהכה בספרד באוגוסט האחרון והדגיש כי על העולם החופשי כולו לשלב זרועות על מנת להבטיח את מיגור הטרור: "הטרור וההקצנה הדתית הם איום גלובאלי ומוחשי המשפיע על כולנו. לצערנו אנו בעלי ניסיון בתחום ונכונים לתרום בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להילחם בתופעה".

הנשיא שוחח עם ראחוי על עמדת הממשלה נגד קמפיין החרמות (BDS) ואמר כי קמפיין זה "נגוע באלמנטים אנטישמיים". הוא אף ביקש מראש הממשלה לקדם חקיקה על מנת למנוע צעדים דומים בעתיד. "ה-bds חייב להיפסק", המשיך הנשיא. "מותר למחות אבל אסור לחצות את הגבול לחרמות".

בהקשר זה אמר הנשיא כי נשמח אם ספרד תשנה את דפוס ההצבעות שלה בפורומים בינלאומיים באופן שיבטא את הקשרים הבילטראליים הטובים בין המדינות. "ישנן החלטות המתקבלות בפורומים בינלאומיים המהוות פגיעה ביושרה ובמחשבה האינטליגנטית".

"אני מבקש להזכיר לך", אמר הנשיא, "כי מלך ספרד מכונה גם מלך ירושלים ולהגיע לאונסק"ו ולומר שאין קשר בין ירושלים והעם היהודי זו לא רק בורות, זו פגיעה ביושר האינטלקטואלי ולכן אני מבקש מכם לשים לב כי אינכם לוקחים חלק בהחלטות שנובעות ממאבקים פוליטיים לא ענייניים".

הנשיא וראש הממשלה דנו ארוכות במצב האזורי במזרח התיכון. הנשיא הדגיש כי איראן היא גורם חתרני המוביל את התבססות הציר השיעי בסוריה ובמזרח התיכון כולו, מתוך ניסיון לנצל את המשברים באזור. "מדינת ישראל עוקבת מקרוב אחר הנוכחות האיראנית המתגברת בסוריה ופועלת על פי הקווים האדומים הברורים שהגדרנו"

בנושא זה הדגיש הנשיא, "הטרור שאיראן מייצאת הוא איום לעולם כולו", והסביר כי האחיזה האיראנית גם בתימן על ידי החות'ים ובאמצעותם, יכולה להוביל לפגיעה בנתיבי הסחר הבינלאומיים, דבר שעלול לפגוע מאוד גם באירופה.

באשר להסכם הגרעין אמר הנשיא לראש הממשלה כי ישראל והעולם המערבי לא יכולים להרשות שמדינה כמו איראן התומכת בטרור וקוראת מעל במת האו"ם להשמדת ישראל, תהייה בעלת יכולות גרעיניות והדגיש בפני ראש הממשלה הספרדי: "עלינו לפעול יחד על מנת למנוע זאת בכל מחיר. ההסכם הקיים אינו מיטיב הן עם ישראל והן עם אירופה ואף מסכן את בטחון ויציבות האזור", אמר הנשיא והוסיף בפניה אישית אל ראש ממשלת ספרד כי במידה וההסכם לא ישתנה: "יש לוודא הקפדה הדוקה על כל סעיפיו של ההסכם ואף לנסות לשפרו לצד הערכות ליום שאחרי פקיעתו".

לאחר הפגישה נחתם בנוכחות הנשיא וראש הממשלה הספרדי ראחוי הסכם שיתוף פעולה המחדש את ההסכם ההיסטורי שנחתם בין המדינות לראשונה ב-1987. ההסכם נחתם על ידי השגרירים הישראלי והספרדי, והוא כולל שיתופי פעולה בתחומים שונים והכרה הדדית בנושאים של חינוך מדע תרבות כמו גם מלגות הדדיות לסטודנטים ומרצים. עוד בהסכם הצהרת כוונות לעבודה משותפת בנושא חינוך נגד גזענות ואנטישמיות וכן חינוך בנושא השואה.