חדר הרב קוק
חדר הרב קוקצילום: קובי פינקלר

בחינוך הממלכתי דתי צוין יום הרב קוק, עליו שוחחנו עם ראש החמ"ד הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, וכבר בפתח השיחה שאלנו מדוע נבחר דווקא יום זה (י"ט חשוון) לציון דמותו של הרב קוק במוסדות החינוך.

ד"ר ליפשיץ משיב ואומר כי לעיתים סביב האילוצים נבנית אידאולוגיה, וכך גם במקרה הנוכחי. מאחר ויום ג' אלול אינו בשנת הלימודים התבקש מועד אחר לטובת העניין. זאת לאחר שהוחלט שלצד הדמויות השנתיות שסביבן מרכז החמ"ד לימוד, ובכל שנה הן מתחלפות, ראוי שהרב קוק יזכה ליום מיוחד שיהיה בכל שנה ושנה.

"כשמחפשים יום קבוע במערכת חינוכית חייבים למצוא יום בתוך שנת הלימודים ולא בחופשה. ג' אלול הוא בתוך החופשה, ולכן קבענו את י"ט מרחשוון שבו הרב יצא למסע המושבות ומצביע בתוכן גדול על כל דמותו של הרב קוק, אהבת ארץ ישראל ועם ישראל ומשמעות הציונות בתקופת טרום הקמת המדינה.

''ניצלנו תאריך נכון ומשמעותי שבו כולם ייחשפו למסע המושבות המופלא ולדמותו פועליו, יצירות וחזונו".

על שאלת הרלוונטיות של דמותו וחזונו של הרב קוק לתלמידי בית הספר וילדי הגנים, משיב ליפשיץ ואומר: "כשאתה מלמד שיעור אחת השאלות היא אם השיעור רלוונטי, כך במסכת סוכה וסנהדרין, אתה צריך למצוא את הרלוונטי. הרב קוק מאוד רלוונטי, אבל לצד השאלה הזו תמיד צריך להכיר את השורשים, את ההתחלה ואת תפיסות העולם הרחבות כמו חיבור בין קודש לחול, המונח של יחד שבטי ישראל, התבדלות או לא, יחסי דתיים חילוניים, האם אני לומד את מה שכתב הרב ב'מסע המחנות' שאלו שמות-בעל וכולנו אחים בעלי נשמה אחת. אנחנו עוסקים במהויות האלה".

"במהויות, הרב זצ"ל שכותב לפני הקמת המדינה על משמעותה, שמחנך אותנו על הצדיקים הטהורים שמוסיפים אור ועל המושג עם ישראל וכנסת ישראל, אין לך דבר גדול יותר מאשר ללמוד את דבריו ותורתו ואת מידותיו ולבחון איך אנחנו חיים לאורם בשבעים שנות מדינה. זה בונה את יסוד תפיסת העולם שלנו".

ממשיך ד"ר ליפשיץ ומספר: "לפני עשרים שנה הייתי שותף לפאנל - האם מאמר הדור היה רלוונטי. העקרונות של מאמר הדור, גם למי שיאמר שהוא לא רלוונטי ממש להיום, העקרונות של חיפוש הנקודה הטובה ושהגאולה מתקדמת וקמעא קמעא בוודאי רלוונטיים".

ליפשיץ אינו מקבל את החשש שמא לימוד כתביו המורכבים והעמוקים של הרב קוק בגיל צעיר תרחיק ממנו את הדור הצעיר ותייצר ניכור, כשם שיש הטוענים שאירע לכתבי ש"י עגנון. לטעמו האופן בו כל גיל ייחשף לדמותו של הרב הוא יישום המונח 'חנוך לנער על פי דרכו'.

"בכל גני הילדים יחזרו ויספרו על הרב קוק, לא יחזרו על רעיון 'יסוד כיסא ה' בעולם' ולא יצטטו מאורות התחיה, אבל ילד יחזור הביתה ויספר סיפור על אברהם שעלה לארץ ישראל וכך בכל גיל וגיל. בתיכון אני מצפה שילמדו טקסטים על שלושת הכוחות המתאבקים במחננו, מה שרלוונטי לימינו, ותלמיד ייצא עם הבנה שהרב קוק רלוונטי עבורו".