ח"כ ביטן בועידת המשפט
ח"כ ביטן בועידת המשפטצילום: עופר עמרם

מליאת הכנסת דחתה אחר הצהריים (רביעי) את הצעת חוק המאבק בשחיתות הציבורית (הרשעה בעבירה שיש עמה קלון) (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 של חבר הכנסת יאיר לפיד והצעה דומה של ח"כ מיקי רוזנטל.

בהצעת החוק הוצע כי לא יתמנה לתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות מקומית אדם שהורשע בפסק דין סופי בעבירה פלילית וקבע בית המשפט שיש עם העבירה קלון. עוד מוצע כי כהונת ראש הממשלה אשר הורשע בנסיבות אלה תיפסק ביום מתן פסק הדין, וכי שר הפנים יורה על הפסקת כהונת ראש רשות מקומית, אם יורשע בנסיבות דומות.

בדברי ההסבר נכתב: "השחיתות השלטונית הפכה לאיום אסטרטגי על החברה ועל הדמוקרטיה הישראלית. היא מעדיפה אינטרסים פוליטיים, אישיים וכלכליים על פני נבחרי ציבור, שהם נאמניו, ולנגד עיניהם האינטרס הציבורי. השחיתות השלטונית חותרת תחת אמון הציבור במוסדות השלטון ובשיטה הדמוקרטית. השחיתות הציבורית נוגסת בשוויון ההזדמנויות וסותרת את חובת הנאמנות של נבחרי הציבור ומשרתיו לציבור. היא פוגעת בלכידות החברתית, באיכות החיים של אזרחי המדינה ותושביה ובצמיחה הכלכלית. הדרך היחידה להבטיח את אמון הציבור היא בשמירה על טוהר המידות ועל שלטון החוק ובהרחקת מי שסרח מהעולם הציבורי."

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) טען, "זה אחד החוקים הפשוטים שהונחו בפני הבית הזה. היום אדם שהורשע לא יוכל לכהן כנהג של השר אבל הוא יוכל לכהן כשר. אי אפשר לעמוד יותר מנגד. אזרחי ישראל כבר לא מאמינים שיכול להיות שלטון נקי לגמרי וממשלה שאין בה שחיתות."

ח"כ דוד ביטן הגיב לו, "חבר הכנסת לפיד אתה אף פעם לא נמצא פה במליאה ולא עושה שום דבר בשביל הציבור, רק כשיש משהו נגד ראש הממשלה אתה רוצה לבוא ולקשקש. החוק אומר היום את מה שאתם אומרים אז מה אתם מחדשים חוץ מאשר לדבר לציבור דברי בלע ושקר. שלטון חוק במדינה דמוקרטית זה גם זכויות נחקרים".

בהצבעה שמית תמכו 37 והתנגדו 51.