נאור כרמי
נאור כרמיצילום: שלמה ניימרק

התחלה / אדר תש"ל, עכו. האם הייתה עקרת בית ומאוחר יותר עבדה בבית אבות. האב, ניצול שואה, עסק במסחר של נעליים. שני אחים, הוא הסנדוויץ'.

עכו / "מקום טוב לגדול בו, אנשים טובים". החנות של אביו הייתה בעיר העתיקה, בין חנויות של ערבים. "כל החינוך המוזיקלי שלי התחיל שם. שמעתי הרבה מוזיקה מזרחית. נוף ילדותי היה אום כולתום והמואזין".

לימודים / כשהיה בגן הילדים הגננת ערכה ביקור בית והתפלאה לראות שהמשפחה נורמטיבית. "היא סיפרה להורים שאף פעם לא נכנסתי לגן מהדלת, תמיד מהגג". בבית הספר הממלכתי ע"ש ויצמן הוא היה בעיקר בחוץ, על העצים. בתיכון אורט הוא כבר הביא ציונים טובים. "תנו לילדים כאלה לנגן או לעשות ספורט, זה יותר חשוב מבית הספר".

לנגן / בגיל עשר התחיל לנגן על בריטון. "אני חייב הרבה לשמואל כהנא. הוא החליט שהילדים בעכו ינגנו. גם היום יש שם קונסרבטוריון ברמה גבוהה ו‑800 ילדים שמנגנים".

קחו גיטרה / הבריטון היה כלי "שמנגנים בו בתזמורות של מכבי אש ומשטרה". לכן בגיל 17 "כדי להרשים את החבר'ה", הוא הלך על גיטרה בס. הקונטרבס הצטרף לרפרטואר כשהיה בן 23.

יותר חזק / בגיל חטיבת הביניים הוא היה אלוף ישראל בהדיפת כדור ברזל. המשמעות: אימונים של שלוש פעמים בשבוע במסגרת מכבי חיפה. "ואז המורה אמר שאני חייב לבחור בין המוזיקה לספורט. בחרתי במוזיקה. אני לא יודע למה, אבל ברוך ה'".

צבא / נגינה בלהקת פיקוד המרכז. "איכשהו נבחנתי והתקבלתי". המפקד היה הסטנדאפיסט אורי גוטליב. "השירות היה לי משמעותי. האנשים סביבי היו מוזיקאים שיש להם מודעות, ונפתח לי פתח רוחני".

זרעי קיץ / המפקד האחרון שלו בלהקה היה שחר אריאל, הבן של. "בדיוק אז מאיר בנה את להקת 'זרעי קיץ'. נבחנתי והתקבלתי, ושם התחיל מהלך חשוב בחיים שלי".

מהלך חשוב / "להכיר את היהדות בפעם הראשונה". מאיר לא היה אדם דתי "אבל כל החיים שלו הסתובבו סביב תורה. הוא דיבר איתנו על תורה ואמונה. הפעם הראשונה שנתקלתי במשמעות דתית הייתה אצלו. הוא היה המורה שלי".

הברירה הטבעית / הוא הצטרף ללהקה המפורסמת, שניגנה מוזיקה ערבית ומזרחית בעיבוד עכשווי. עבורו זו הייתה חזרה הביתה "זה כמו ריח שמלווה אותך ומזכיר לך את הילדות". בהמשך החליט לצאת לדרך משלו.

התזמורת העממית / הלהקה מביאה סגנון מיוחד. "התחלתי לעשות מוזיקה שלי, שמורכבת מכל מה שעשיתי עד אז, הרבה ג'ז ומוזיקה צוענית, שאותה אני מכיר מהבית".

קול חתן / שבוע לפני החתונה החליט ללכת למכון מאיר. "אמרתי לעצמי שאני צריך לדעת איך להגיע לזוגיות טובה. לא ידעתי אם ללמוד מהסינים, ההודים או היהודים". הוא בחר ביהדות, ופגש ברבנים מבוגרים ש"נתנו לי כלים מאוד משמעותיים איך לגרום לכך שתהיה אש גם אחרי 30 שנה".

בקדושה ובטהרה / החתונה התקיימה בחיפה, וכל מכון מאיר הגיע "כי זו הייתה חתונה מעניינת עם הרבה אומנים". שם, ברגעי בניית הבית, החליטו בני הזוג שהם חוזרים בתשובה. "זה היה ברור, אפילו לא דיברנו על זה".

החצי השני / תמר עובדת ב'יד לאחים', "עושה עבודת קודש ומצילה בנות מהשחור משחור". הם הכירו בגיל 14. "בשביל האינטגרציה שלחו ילדים מעכו לקייטנת אומנויות עם ילדים עשירים מירושלים", וזה הצליח מעל למשוער.

הברכה / שבעה ילדים. הבכור, יוחאי בן 17, לומד ב'תומכי תמימים' בקריית גת, "אני רואה מה זה חינוך חב"די ואני מאחל לכל אחד". דוד בן ה‑15 לומד בישיבת 'חנוך לנער' באופקים, מוריה בת ה‑13, יוסף חיים בן ה‑11, מילכה בת ה‑9 וישראל בן ה‑7 לומדים בחב"ד קריית מלאכי, ומנחם מנדל בן ה‑5 לומד במכינה של בית הספר.

הלב והמעיין / בתור אדם שמחדש ומעז, הוא הלך לבית אבי-חי ואמר שהוא רוצה לעשות סידרה של ניגוני חב"ד, ברסלב וסאטמר. הוא הכיר אז רק ניגוני חב"ד. בבית אבי-חי אמרו לו כן, ושידכו אותו לחיליק פרנק. התברר שלסאטמר אין ניגונים אז קרלין נכנסה במקום.

ההצלחה / האולמות התמלאו "וזו הייתה הפתעה גדולה". הם בנו את 'הלב והמעיין', נסעו לפסטיבלים ברחבי העולם וזכו בפרסים. יחד הוציאו כמה דיסקים.

חיליק פרנק / יש ביניהם שיתוף פעולה מוזיקלי אבל לא רק. "חיליק פתח לי את העולם של המוזיקה היהודית. חיליק זה עבודת ה' דרך הניגונים. הוא לא עושה מוזיקה, הוא מתפלל".

חב"ד / הגיע לחסידות בעקבות דניאל זמיר והרב שלמה פרנק של עכו. "כולם מדברים על אהבת ישראל ומסירות נפש, וראיתי שכאן עושים". וגם המוזיקה החב"דית "המדהימה" דיברה אליו.

עבודת ה' בניגון / "אדם מוציא בנגינה מה שיש בתוכו. אם הוא זך, זה מה שיוצא, אם להפך, אז זה מה שיוצא. הנגינה היא מראה. לפני החזרה בתשובה גרתי בתל אביב, ניגנתי, אבל זה עשה אותי עצוב".

שיר מזמור / כבוגר האקדמיה למוזיקה הוא מלמד הלחנה ב'מזמור', "אחד הדברים הכי חשובים שאני עושה", והוא אוהב את התלמידים, "הקשר עם הנשמות הטובות שיש שם, משנה אותי ומשנה אותם". הוא מזמין את התלמידים להתוועדויות ולשבתות.

קונספט / בשנה שעברה עסקו התלמידים הבנים בקשר הורה-ילד. "כל המטענים יצאו החוצה. הורים אמרו: לא הכרנו אתכם ואותנו עד שהגענו לפה". התלמידות-בנות עסקו ביציאת מצרים ואיך לצאת מהמיצרים. מתוך זה התחברה היצירה. "זה מקום עם עומק שיביא לכאן מוזיקה אחרת".

צמאה / היוזם הוא הרב משה שילת מתנועת חב"ד לבני הישיבות. "הוא החליט שמוזיקה, כמו שהבעש"ט אמר, היא קולמוס הנפש והמעיינות יצאו החוצה דרך המוזיקה". המופע הראשון היה באולם של אלף איש וכל שנה המופע הכפיל את עצמו. "כי מי שהגיע פעם אחת חוזר שוב".

התחושה / "חוויה נדירה, של התחברות לעצמך, לעם ישראל ולקב"ה". גם המוזיקאים והזמרים עפים. "שולי רנד אמר 'לא ראיתי נגנים שרוקדים לפני ההופעה'. גם הם מחכים לזה".

הדיסקים / עד כה היו רק ניגוני חב"ד ובדיסק האחרון נכנסו כמה שירים שלא חב"ד הלחינו אבל התגנבו פנימה לפלייליסט של החסידות. "בהמשך יש תכנון לעשות דברים שהם מחוץ לחב"ד".

החבד"ה / למרות שלפעמים זה נראה כך, "אין מטרה שהחבר'ה שמגיעים למופעים יהיו חב"דניקים, אלא שיעבדו את ה' מתוך מקום יותר פנימי, שתהיה יותר קדושה בעולם".

אם זה לא היה המסלול / אולי רופא. "אני מקנא בהם כי הם עוזרים לאנשים". מצד שני "אני מתעסק באור והם בחושך", ובכלל "גם מוזיקאים הם סוג של רופאים, מוזיקה מרפאה".

עשינו עסק / "פעם ידע היה כוח. היום יוזמה היא כוח. אני אומר גם לתלמידים שלי: מי שמחכה לטלפונים, לא משנה באיזו רמה הוא, הלך עליו. וזה נכון לגבי כל מקצוע, גם לגבי השליחות שלי בחב"ד. כתוב 'לעסוק בדברי תורה' - זה עסק. צריך לצאת החוצה, לעצב חלון ראווה שכולל גם פרסום ממומן בפייסבוק"

חוד החנית / "התלמידים ב'מזמור' יהפכו להיות חוד החנית של המוזיקה במדינת ישראל. יש להם יצירתיות וחיפוש פנימי שאין לאף אחד אחר. אני רואה עומק ויופי וטוהר שיוצאים החוצה. השפעת החינוך הטוב ניכרת"

במגרש הביתי

בוקר טוב / למרות שהוא חב"דניק, הוא משכים כבר ברבע לשבע ואז מכין 14 (!) כריכים. וכן, יש הזמנות מיוחדות, "לאט לאט אני יורד מזה, כי נגמר הכוח".

מוזיקה / "מקשיב להמון דברים", בעיקר פופ ורוק, ומעודכן גם בנעשה בעולם. "יש הרבה מוזיקה טובה גם בעולם וגם בישראל".

אוכל / כרגע הוא ורעייתו בקטע של אוכל בריא, "בעיקר ירקות ופירות". את האוכל שהוא הכי אוהב, קציצות הדגים של אשתו, הוא שומר לשבת.

שבת / השבת היא סביב הילדים, "שהם ידברו ויהיו השחקנים והמובילים. אם אין אורחים הם ממש מאוכזבים", ויש הרבה אורחים. "אשתי ואני מדריכים חתנים וכלות, אז הם מגיעים אלינו וגם אומנים ותלמידים".

עיתים לתורה / כל בוקר חסידות לפני התפילה, ובמשך היום גם מפנה לזה זמן. ביום המנוחה "כמה שיותר. לומד שעות".

אחזקת הבית / צביעה, עבודות גינה, מדיח כלים ו"מבשל מלא".

פנאי / "יוצאים לטיולים זוגיים, עושים הליכות, מדברים ולומדים".

מפחיד / "אני רוצה שלילדים יהיה טוב בחיים".

דמות מופת / הרבי מלובביץ' "זכר צדיק וקדוש לברכה. כל מה שיש לי זה ממנו. אני אפילו לא יכול להסביר כמה אני אוהב אותו".

כשתהיה גדול / "אעשה מוזיקה וגם אלמד יותר. אני עוד לפני הפריצה. אני לא יודע מה היא תהיה, אבל יש לי רצון לעשות יותר ויותר טוב".

לתגובות: [email protected]