הרב עובדיה יוסף זצ"ל
הרב עובדיה יוסף זצ"לצילום: פלאש 90

בעקבות הדיווחים על בקשתה של סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, להעלות את קברו של רבי נחמן מברסלב מאומן לישראל, מספר הרב אריה ליפו, בעצמו איש חסידות ברסלב, על עמדתו הנחרצת של הרב עובדיה יוסף זצ"ל שתמך במהלך שכזה.

הרב ליפו מספר כי בשעתו פנה באופן אישי לרב עובדיה יוסף ושאל "הרב, האם צריך להעלות את עצמותיו של רבי נחמן לארץ ישראל?". הרב השיב לו מיידית "ודאי! מצווה! למה יצאו לחוץ לארץ?! בתוך עמי אנוכי יושבת!".

כשהזכיר הרב ליפו את ההתנגדות שמעלה קבוצה לא מבוטלת של חסידים ואחרים, השיב לו הרב עובדיה: "תגיד להם בשמי: לא נכון הם עושים! שולחן ערוך מפורש! ותפרסם בשמי!".

הרב ליפו מציין כי "מרן הרב עובדיה עליו השלום פסק חד משמעית שמצווה להעלות את קברו של רבי נחמן לארץ ישראל". לדברי ליפו גם הרב מרדכי אליהו זצ"ל נשאל על כך על ידו והביע תמיכה במהלך.

במכתב ששיגר 'ועד ציון רבנו בארץ ישראל' לסגנית שר החוץ הובעו דברי הערכה והוקרה על עצם העלאת הסוגיה בפני האוקראינים, ובמכתב הוזכרו גם דבריו של רבי נחמן עצמו בסוגיה זו של הקשר האישי לארץ ישראל:

"הבשורה המשמחת שהתפרסמה בכלי התקשורת, על היזמה המבורכת - לפעול להעלות את עצמותיו של רבי נחמן מברסלב ולהעתיק את הציון לארצנו הקדושה - הבית של כל איש מישראל - מילאה את ליבנו בהתרגשות שלא ניתן לתאר. לא סוד שרבי נחמן מברסלב אהב מאוד את ארץ ישראל, מסר נפש לדרוך על אדמתה, תוך כדי סכנת מוות מספר פעמים במסע. בעשרות שיחות ומאמרים הוא הפליג במעלת ארץ ישראל וההתיישבות בה, ואף הביע את המעלה הגדולה בקבורת ארץ ישראל.

''אך לא כולם יודעים, שבשיעול הראשון (של המחלה שהביאה לפטירתו) הוא גילה את רצונו להגיע שוב לארץ ישראל כדי להיקבר בה. כמובן שמחמת החולי שפקד אותו, לא יכל לעבור שוב את המסע ונאלץ לחפש מקום קבורה באוקראינה.

''וגם באוקראינה עצמה, הוא רצה להיקבר בעיר למברעג (כי שם קבורים צדיקים גדולים) אך היא מרוחקת מהעיר ברסלב והסביבה (מקום מגוריו ומגורי החסידים) במרחק של כ600 קילומטר, לכן ויתר על הרעיון לטובת אנשיו - "אני רוצה להישאר בניכם" אמר. לכן בחר להיקבר באומן, אומנם באומן לא גרו בה חסידיו, אך עדיין היא די סמוכה לעיירות בהן הם גרו.

''ובחר דווקא באומן (ולא בעיר סמוכה אחרת) כי הוא חיפש מקום קבורה מיוחד, ובאומן קבורים שלושים אלף יהודים בקבר אחים, יהודים שנטבחו בלילה אחד על ידי המקומיים. איתם העדיף שתהיה מנוחתו. (תזכור קטן, האוקראינים המקומיים הם צאצאים של הטובחים וכמובן גם צאצאים של הרוצחים מתקופת מלחמת העולם... ועל זה נאמר "הרצחת וגם ירשת" שהם מכנים את המקום הזה "נכס לאומי" )

''ומאז ועד היום פוקדים את קברו מאות אלפים מידי ראש השנה וכן במשך כל השנה, מכל העולם ומארץ ישראל בעיקר. המתפללים באומן זועקים בזמן אמירת התיקון הכללי "עד מתי נשיר את שיר השם על אדמת ניכר" ושרים בהתרגשות "בשנה הבאה בירושלים הבנויה". חלק מצפים לביאת המשיח, אך ישנם גם אנשים שחפצים לפעול זאת בהשתדלות המצויה - להעלות את הציון לארץ ישראל, כפשוטו.

''לא אחת העלו עצמות של יהודים לארץ ישראל, וזו מצווה, ואף יש חובה מסוימת לעשות זאת עבור אדם שגילה את רצונו להיקבר בארץ ישראל ולא הצליח, והרי רבי נחמן גילה את רצונו להקבר בארץ ישראל. (כאמור, לפי ההלכה היהודית מצווה לקיים את רצונו ולהעלות את עצמותיו). והרי פה זו חובה מוסרית כפולה ומכופלת כאשר מדובר בצדיק שמושך אליו המונים מישראל אל חוץ לארץ!.

''מסיבות אלו ועוד אחרות, ר' ישראל דב אודסר, פעל לפי שני עשורים, הן בתודעה והן בפעולות מעשיות, להעלות את הציון של רבי נחמן מאומן לארץ ישראל. לפי כל הכתובים, הן לפי ההלכה והן לפי הכתוב בספרי רבי נחמן, תורתיו ושיחותיו, והן לפי כל אמות המוסר, אין סיבה למנוע זאת, וכל התנגדות לקיום המצווה הזו נובעת מאינטרסים הקשורים לתעשיית כספים, או אג'נדה אנטי-ציונית האופפת את הנוגעים בדבר,הסבורים כי העלאת הציון לארץ ישראל עלולה לשרת את מדינת ישראל, שזה עבורם בגדר "יהרג ואל יעבור".

עד כאן לשון המכתב לסגנית השר.

כאן המקום לציין ולהזכיר כי בעקבות הפרסומים בתקשורת הישראלית הבהיר שגריר אוקראינה בישראל כי על אף הדיון הציבורי בישראל סביב הסוגיה, העניין אינו נתון לדיון, אין כל כוונה לקדם מהלך שכזה ואין סיכוי שממשלת אוקראינה תסכים לכך.