על מה השביתה הזו?

כאשר מקשיבים היטב ומבינים מדוע שובתים הבוקר מלימודים רבבות תלמידי תיכונים, השביתה הופכת פתאום למרגיזה הרבה יותר. דעה.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ג בחשון תשע"ח

כיתה
כיתה
צילום:אייסטוק

רבבות תלמידי תיכון פקחו הבוקר (ראשון) סביב השעה 7:00 עין תורנית, וידאו שהשביתה אכן מתקיימת, והסתובבו בחזרה לצד השני עם שיר קטן בלב, לכבוד יום החופשה הבלתי מתוכנן לו זכו, בחסותו של רן ארז.

עוד לא מדובר בחגיגות של ממש, מאחר שמדובר בשביתת אזהרה של יום אחד, אולם גם שביתה של יום אחד, כך מתברר, יכולה לצאת לדרך על קייס מופרך במיוחד.

נתחיל מכמה דברים פשוטים וברורים בנוגע לשכרם של מורים בתיכונים (פשוט משום שהם אלו שאולי ישבתו מחר).

ראשית, השכר הממוצע של המורים בתיכונים בישראל 2017 נאה מאוד. משמעותית מעל השכר הממוצע במשק. שנית, שכרם של מורים מתחילים נמוך מאוד. כמה נמוך? ברמה כזו שמקשה על גיוס כוח אדם איכותי להוראה וגורם לנשירה של מורים איכותיים בשנים הראשונות. מורה חדש מתקשה להתנחם בעובדה שבעוד שמונה-תשע שנים כבר ירוויח שכר סביר מאוד ובעוד שלוש עשרה שנה אפילו ירוויח יפה. המשמעות של השנים, אגב, חריפה יותר מהטבלאות היבשות, משום שעם השנים נפתחות מטבע הדברים יותר אופציות להגדלת השתכרות (ריכוז שכבה, ריכוז מקצוע, גמול בגרות וכו וכו). לכן מוסכם על הכל שיש בעיה בנושא שכר המורים הצעירים.

נתון מעניין נוסף. ישראל היא שיאנית העולם המפותח ביחס בין שכר מורה ותיק לשכר מורה צעיר. מורה חדש בתיכון מרוויח בממוצע משמעותית פחות מחצי מעמיתו הותיק. אין עוד מדינה בעולם שזה המצב בה.

אז מה המסקנה ההגיונית? כמובן לחלק את תוספת השכר כך שמרביתה תגיע למורים הצעירים ומיעוטה למורים הותיקים. נשמע הגיוני? לא לרן ארז. ארז, יש לציין, מוכן למידה של דיפרנציאליות בחלוקת תוספת השכר, אבל דורש הרבה יותר תוספת גם למורים הותיקים. למה? כי הוא יכול והאצבע שלו על השלטר. באוצר לא מוכנים, והרי לנו שמחה וששון והבוקר שביתה.

שביתות אינן אסון, הן רע הכרחי במערכת יחסי עבודה קיבוציים, שלא נורא אם נעשה בו שימוש במידה מוגבלת מאוד. בתנאי שהקייס מוצדק, או לפחות בלתי מזיק. זה לא המצב כאן...

ומה החשש של כל מי שטובת מערכת החינוך לנגד עיניו? שבסוף תבוא פעם נוספת תוספת השכר לותיקים על חשבון המורים החדשים, מה שיחזיר אותנו לאותה נקודת פתיחה בעייתית: קושי במשיכת כוח אדם איכותי להוראה.