שיתוף פעולה חוצה מפלגות למען הקשישים

אחדות נדירה בכנסת בקרב כל מפלגות הבית: "ביטוח סיעוד ממלכתי - חובתנו כלפי דור הוותיקים. אם לא נפעל עכשיו ענף הסיעוד יתמוטט"

חזקי ברוך , כ"ג בחשון תשע"ח

חברי הכנסת במסיבת העיתונאים. הפגינו אחדות נדירה
חברי הכנסת במסיבת העיתונאים. הפגינו אחדות נדירה
צילום: יח"צ

פעילות חוצת מפלגות למען הקשישים: במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ראשון לקחו חלק נציגים בכירים מכל מפלגות הכנסת. האחדות החריגה נולדה בעקבות שילוב זרועות של סיעות הכנסת במטרה לכונן ביטוח סיעוד ממלכתי בישראל.

חברי הכנסת שיזמו את הצעת החוק לביטוח סיעודי ממלכתי, מבקשים לחוקק את החוק באופן מידי תוך שימוש בחלק מעודפי המס האדירים שהצטברו בקופת המדינה.

מדובר בחברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), דב חנין (הרשימה המשותפת), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יואב קיש (הליכוד), טלי פלוסקוב (כולנו), יואב בן צור (ש"ס), מיכל רוזין (מרצ), אורי מקלב (יהדות התורה) וקארין אלהרר (יש עתיד).

חברי הכנסת היוזמים מצפים כי בזכות שיתוף הפעולה יוצא הדופן שהצליחו לרקום בשבועות האחרונים בין כלל סיעות הבית, יצליחו לקדם את החוק תוך זמן קצר, או להביא לקידומו המהיר על ידי הממשלה.

דרישה זו מגיעה גם על רקע המשבר החמור בביטוחי הסיעוד הקבוצתיים המתרחש בימים אלו, בעקבותיו עלולים למצוא עצמם כ-850 אלף ישראלים נוספים (בנוסף ל-350 אלף מאז 2011 שכבר איבדו אותו) ללא ביטוח סיעודי, עליו שילמו עשרות שנים לחברות הביטוח הפרטיות.

כמו כן, גם הודעת הממשלה על עודפי המס האדירים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל יוצרת קרקע פורייה להתנעת הרפורמה והאיצה את שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין חברי הכנסת.

במהלך מסיבת העיתונאים טענו חברי הכנסת, "אנחנו עומדים בפני קטסטרופה: למרות עלויות הסיעוד האדירות וחרף העובדה שאוכלוסיית הקשישים היא מהעניות והחלשות בישראל, יש תלות גבוהה מדי בהון פרטי בתחום הסיעוד. כמעט מחצית מההוצאה הלאומית לסיעוד מגיעה מהכיס הפרטי של האזרחים והיא גבוהה פי 3 מההוצאה הפרטית הממוצעת לסיעוד במדינות ה-OECD".

"מה עושים אלו שאין להם לשלם - 8-10 אלף שקל לעובד סיעוד בבית או להוציא 20 אלף שקל בחודש לבית אבות או לרכוש ביטוחים פרטיים באלפי שקלים? הם פשוט מתים מהר יותר ועל הדרך מרוקנים מאות אלפי שקלים ממשפחתם. כבר היום בנק ישראל קובע כי עבור קבוצה אדירה של קשישים הוצאות הטיפול גבוהות מאוד ביחס ליכולתם לממנו. הגידול במספר הקשישים ובעלות שירותי הסיעוד רק יחריף את המצב ואם לא נעשה משהו כל הענף יתמוטט לקשישים שלנו על הראש", אמרו חברי הכנסת.

לטענתם, "מדינת ישראל יצרה משוואה לא הוגנת - אתה משלם כל החיים ביטוח לאומי ומס בריאות, אבל אם נקלעת למצב סיעודי אתה צריך להסתדר לבד - וזו פחות או יותר הבעיה שלך. לא תקבל עזרה בגלל מבחני תלות משפילים ומבחני הכנסה קשוחים - וגם אם תעבור אותם היקף הסיוע יהיה כל כך זעום שאפילו לא יספיק למחצית מההוצאה החודשית בפועל".

הח"כים היוזמים הסכימו כי "העודפים האדירים שהצטברו בקופת המדינה מייצרים הזדמנות היסטורית להסדר חדש בתחום הסיעוד ולשינוי גבולות הגזרה בין המדינה ובין השוק הפרטי (דרך הביטוחים המסחריים), כך שהמדינה תיטול על עצמה אחריות גדולה יותר בתחום הסיעוד האלמנטרי על ידי הרחבת רשת הביטחון, כך שביטוח סיעוד ממלכתי יהווה את רובד ההגנה הראשוני לכל תושבי המדינה".

"עם מיעוטו של הכסף אפשר להוציא את הרפורמה לדרך, וכוונתה המוצהרת של הממשלה ללכת להפחתה דרמטית במס הכנסה מייצרת כנגד הזדמנות להעלות באופן מזערי את מס הבריאות, כך שההעלאה כמעט ולא תורגש", הוסיפו חברי הכנסת והזכירו כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על תמיכה עקבית של למעלה מ-90% מהציבור שמביע תמיכתו בהעלאת מס הבריאות בסדר גודל שכזה בתמורה לביטוח סיעוד ממלכתי.


עיקר הרפורמה המוצעת הוא הגדלת המימון הציבורי בענף הסיעוד, וזאת באמצעות תוספת של 0.75% למס הבריאות, אשר כנגדה יועמק ויורחב הכיסוי הציבורי. במסגרת הצעת החוק, יורחבו ויעוגנו שירותי הסיעוד באשפוז ובקהילה בחוק בריאות ממלכתית ויסופקו בקביעות כחלק אינטגרלי משירותי הסל הבסיסי.

בתוך כך, היקף הסיוע לסיעודיים בביתם כמעט ויוכפל לאלה ברמת התלות הבינונית (25 ש"ש במקום 16 היום) וברמת תלות הגבוהה (40 במקום 18-22 היום) ויתאפשר גם שימוש חופשי במרכזי היום והמיזמים התומכים הפזורים ברחבי הארץ. כמו כן, כדי לאפשר סיוע משמעותי יותר גם ברמת הסיעוד הנמוכה (הכוללת כיום 55% מהזכאים) תפוצל באופן תקדימי הרמה לשתי מדרגות כאשר החלק העליון יזכה ב-14 ש"ש (לעומת 9.75 היום) והחלק העליון ב- 5 ש"ש.

באשפוז הסיעודי, תוגבל הדרישה להשתתפות עצמית כלפי המבוטח כשהרף המקסימלי יעמוד על 4,000 שקל במקום המצב כיום בו 30% מממנים עצמאית את הטיפול במוסד שעלותו כ-20 אלף שקל בחודש, ואלה הזוכים ל"קוד" (סבסוד) נדרשים להשתתפויות עצמיות גבוהות בגובה אלפי שקלים בשל מבחני הכנסה קשוחים ולא רלוונטיים (לבני המשפחה למשל).

בנוסף לכך, ירוככו מאוד הקריטריונים לקבלת הסיוע: בין השאר, ישונה מבחן התלות כך שקושי בביצוע מלא של הפעולה במבחן ה-ADL יזכה בהכרה (לעומת היום- קושי בביצוע חלק מהותי מהפעולה) וכן יבוטלו מבחני התלות לבני 75 ומעלה ועבורם קביעת הזכאות תיעשה על ידי רופא קופ"ח. בנוסף, יבוטלו מבחני ההכנסה לבני משפחה הרחבה (מעבר לבני הזוג) ואצל הקשיש לא יובאו בחשבון הכנסותיו מקצבאות שונות.