לזכרה
לזכרהצילום: ערוץ 7

בפרנקפורט נערך היום (שני) טקס מרגש לזכרה של קרולינה כהן, שהתליון שלה שנמצא במחנה המוות בסוביבור בשנה שעברה.

בדרכה למוות, קרולינה בת ה-14 שמטה מידיה את הקמע שלה ולפני שנה התגלה הקמע על ידי ארכאולוגים באזור מחנה סוביבור.

על התליון מכסף חרוטות המילים "פרנקפורט" ותאריך לידתה של קרולינה. אלמלא החפירות בסוביבור, קרולינה ומשפחה היו נשכחים לעולם.

בני משפחתה נפגשו היום לאיחוד מרגש 70 שנה אחרי התופת שעבר העם היהודי, "העמידה שלנו כאן כולנו יחד היא ההוכחה לניצחון שלנו על הנאצים שביקשו למחוק את זכר היהודים באירופה", אמרו נציגי המשפחה בטקס.

בינואר השנה, הצליחו חוקרי יד ושם לזהות את קרולינה כהן כבעלת התליון, בעיקר הודות למאגר מידע של רשימות גירוש ושילוחים הממומן על ידי ועידת התביעות, אשר יזמה את אירוע ההנצחה כחלק מפעילות הארגון ותמיכתו בחינוך, תיעוד והנצחת זיכרון השואה.

גילוי התליון הוביל למחקר שתר אחר קרובי משפחה של קרולינה ששרדו ואף לא ידעו על קיומה. 26 קרובים-רחוקים של משפחתה של קרולינה הגיעו היום מרחבי העולם למפגש איחוד ראשון והשתתפו בהנחת האבנים.

קרוב משפחה שהגיע מישראל

"אבן נגף" הוא שמו של פרויקט הנצחה מתמשך בערים שונות בגרמניה וברחבי אירופה, שיצר האמן יליד ברלין גונטר דמינג (Gunter Deming) בשנת 1995, בו הוא מנציח אלפי קורבנות של המשטר הנאצי, תוך שיבוץ לוחות עם שמותיהם במדרכות הסמוכות לבתים שבהם חיו.

"אבני הנגף" שקועות במדרכות בערים שונות במטרה להזכיר לעוברים ושבים את שמות קורבנות הנאציזם. "אדם נשכח אך ורק כאשר שמו נשכח", אומר האמן.

ועידת התביעות מייצגת את יהודי העולם במשא ומתן על פיצויים והשבת רכוש של קורבנות הנאצים וצאצאיהם. ועידת התביעות מנהלת קרנות פיצויים, משיבה רכוש יהודי ללא דורש, ומקצה כספים למוסדות שמספקים שירותים סוציאליים ושירותי רווחה לניצולי שואה ומשמרים את זיכרון ולקחי השואה.