הנשיא ריבלין, הלילה
הנשיא ריבלין, הלילהצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא הלילה דברים בפני האסיפה הכללית השנתית של הפדרציות היהודיות המתקיימת בלוס אנג'לס.

בראשית דבריו פנה הנשיא לבני משפחתו של אברה מנגיסטו הנמצאים אף הם בכנס ואמר: "מדינת ישראל לא תשקוט, עד חזרתם של חיילינו שנפלו אורון שאול והדר גולדין ואזרחינו אברה מנגיסטו וג'ומעה אבו גנימה המוחזקים בידי חמאס."

הנשיא הודה לבאי האסיפה על ההזמנה והדגיש שמדינת ישראל הייתה ולעולם תהיה ביתם של כל יהודי ויהודייה, ללא יוצא מן הכלל. "כולנו בני עם אחד ומדינת ישראל יקרה לכולנו", המשיך הנשיא ואמר: "מדינת ישראל היא המפעל הנועז ביותר בהיסטוריה של העם היהודי. יהדות התפוצות ובפרט יהדות צפון אמריקה, היא שותפה מלאה לא רק בהקמת מדינת ישראל, אלא גם בבניין מדינת ישראל. אתם בעלי מניות אמיתיים בפלא הזה שנקרא ישראל".

"אני כאן היום כדי לומר לכם שזה לא מובן מאליו", הוסיף הנשיא ואמר: "אנחנו מודים לכם על המשפחתיות הזאת. על התמיכה והאהבה שאינן תלויות בדבר. על המסר העקבי שלכם - שכל ישראל ערבים זה לזה. מדינת ישראל הייתה ותמיד תהיה, הבית של כל יהודי: חרדי, רפורמי, קונסרבטיבי, חילוני, מסורתי, אשכנזי, ספרדי: יהודים. אנחנו עם אחד ומדינת ישראל יקרה לכולנו".

"בשורש היחסים בינינו, העם היהודי, צריכה לעמוד תביעה הדדית אחת פשוטה: ערבות הדדית", הדגיש הנשיא: "מחויבות לביטחון, לחירות ולרווחה של בני עמנו. מחויבות זו מוכרחה להיות חזקה יותר מכל מחלוקת. יש לנו אתגר לבסס את היחסים בינינו כערך שהוא מעל לוויכוח. על היחסים בינינו להיות נושא שהוא בשורש הקיום היהודי, משימה שהיא חלק מהמחויבות של מדינת ישראל כלפי העם היהודי. יש לנו עוד כברת דרך לשם".

בעניין מתווה הכותל אמר הנשיא כי כואב מאוד ש"סמל האחדות, כותל הדמעות והאושר, הפך לסמל המחלוקת וחוסר ההסכמה. גיבוש מתווה הכותל, היה תהליך רגיש שהובילה ממשלת ישראל בניסיון לגשר על הפער. אני מקווה מאוד שנגיע לעת שבה נוכל לחזור יחד לשולחן, ולהגיע להבנות בנושא. זו אחריות משותפת ואינטרס משותף. עם זאת, כולנו צריכים לכבד את התהליך הדמוקרטי בישראל, את תהליך קבלת ההחלטות. אם נרצה או לא, במדינה היהודית והדמוקרטית היחידה בעולם, דת ומדינה הוא נושא פוליטי, אולי הנושא הפוליטי הנפיץ ביותר. חמש ממשלות כבר נפלו בישראל על שאלות כמו: האם מטוסי קרב שאינם בפעילות מבצעית יכולים לנחות בישראל בשבת? או על השאלה, מיהו יהודי? כך מתנהלת דמוקרטיה אמיתית".

עוד אמר הנשיא כי "המשימה של הקמת מדינת ישראל הייתה משימה משותפת והיא איחדה אותנו. המשימות המשותפות שלנו נותנות ביטוי לכוח שלנו כעם אחד, מחזקות את השותפות בינינו, ומקרבות אותנו אחד לשני. אנחנו עם אחד. ככאלה, נמשיך להיאבק יחד באנטישמיות על כל צורותיה. מהשחתת מצבות בבתי קברות יהודים ועד לטרור המכוון לקהילות של אחינו ברחבי העולם, מה-BDS בקמפוסים ועד לדה לגיטימציה של ישראל באו"ם. בעניין זה אין מקום לפשרה או גמגום, עלינו להמשיך את המאבק כחזית אחת מאוחדת. אנחנו עם אחד. על כתפי כולנו מונחת האחריות של השמירה על הזהות היהודית והשפה העברית, מדור לדור".

הנשיא התייחס ליחסים המיוחדים שבין ישראל וארה"ב ואמר: "אתם חלק בלתי נפרד מהקשר האמיץ בין ישראל לארה"ב. זה המקום להודות לכם, על התפקיד שלכם בפיתוח ובשמירה על היחסים האלה, בשמירה על המחויבות האמריקאית לביטחון מדינת ישראל. זה המקום להודות גם לממשל האמריקאי לדורותיו ולנשיא טראמפ על התמיכה בישראל, על המחויבות לשמירה על היתרון האיכותי שלה. היום, איראן מבססת את שליטתה דרך עיראק, לבנון וסוריה ועד לים התיכון, היא לא מהווה איום על ישראל בלבד, אלא על העולם כולו. אסור לנו להרשות שיצאנית הטרור העולמית מספר אחד, הקוראת להשמדת ישראל מעל במת האו"ם תהיה בעלת יכולת גרעינית. זה טירוף. עלינו לפעול יחד כדי למנוע זאת בכל מחיר. ההסכם הקיים מסכן את ישראל וארצות הברית ומערער את היציבות באזור כולו. לא די באכיפת כל סעיפיו, צריך לשפר אותו כדי להיערך ליום שאחרי פקיעתו".

"השמירה על בטחונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית היא גם עקרון יסוד בכל הנוגע להסכם עתידי שלנו עם הפלסטינים. הטרגדיה הישראלית פלסטינית, לא תיפתר בחרמות או בצעדים חד צדדיים. הפוליטיזציה של במות וארגונים בינלאומיים, מהאו"ם ועד לאינטרפול, שמבקשים לפגוע בישראל באמצעות חרמות ודה לגיטימציה, לא רק שלא מקדמת את השלום, אלא היא מחבלת בסיכוי להגיע אי פעם לפתרון", אמר הנשיא והוסיף: "בנסיבות הקיימות, עלינו להתמקד במה שאפשר להשיג היום, לא במה שאי אפשר. ירושלים היא מיקרוקוסמוס ליכולת שלנו, יהודים וערבים".

"העם היהודי היה שותף לאורך הדורות, לא רק במשימה של בניין העם אלא גם במשימה של תיקון עולם. עלינו לבחור משימות משותפות לעם היהודי ולמדינת ישראל של תיקון עולם. רק דמיינו לעצמכם את הכוח המשותף שלנו לחולל שינוי. אשמח לתכנן יחד אתכם כינוס משותף שיתקיים בבית הנשיא ויעסוק במשימות המשותפות שלנו. בואו נניח את המחלוקות בצד ונפעל יחד, נבסס את הערבות בינינו כערך וכמעשה מחייבים. לטובת העם היהודי, לטובת מדינת ישראל, לטובת העולם כולו", חתם ריבלין את דבריו.