זמביש בכנס של תנועת אמנה

זאב חֶבר (זמביש), מראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון, נאם הבוקר (שלישי) בכנס של תנועת אמנה למזכירים והנהגות היישובים שנערך בירושלים.

בדבריו התייחס זמביש לאמירות שהשמיע יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי ולפיהן הסכם מדיני לא מחייב פינוי של יהודים מבתיהם. ''אני לוקח את האמירה של יושב-ראש המחנה הציוני אבי גבאי, בתכניות שלו הישובים נשארים.

"ראש המחנה הציוני, ראש מחנה השמאל, כשהוא אומר דבר כזה - זה לא סתמי", הסביר זמביש. ''אנשים אומרים שזה רק לצורכי בחירות, אבל יש פה הבנה של התבססות של ההתיישבות בליבו של עם ישראל''.

לדבריו, ההתבססות בליבו של עם ישראל נותן הרגשה טובה, הרגשה של עוצמה, כלשונו. ''העוצמה יכולה להביא גם להתרופפות מסוימת בעוצמת הפעולה... כמובן שאני מסכים בצורך להתיישבות של מאות אלפים, וצריך לחשוב על התשתיות הפנימיות החברתיות, על מבני הציבור. כל הדברים האלה, אם לא נדאג להם לא נוכל להתקדם. הם כלים חשובים לקיומה של ההתיישבות ולצמיחתה ולהצמחתה''.

מזכ''ל "אמנה" הדגיש כי הרחבת ההתיישבות באיו"ש היא המשימה העיקרית שבה יש להשקיע את מירב המאמצים. ''אנחנו שומעים לא מעט בשנים האחרונות, יחד עם התשתיות והכבישים, רצון טבעי להיות יותר נורמלים. זה גם טוב, גם טוב להיות נורמלים, אבל אם נהיה נורמלים לגמרי לא נתקדם.

"נורמליות זה בסדר, אבל גם זה במידה הנכונה. אני שומע דיבורים על 'כמה עשינו, עשינו הרבה, עכשיו אנחנו ב-3-4 שנים הקרובות נעסוק בחישוקים הפנימיים'. כל מי שעוסק בעניין מכיר את האמירות האלה. צריך לדאוג עכשיו הרבה יותר לאיכות החיים - צריך לדאוג לאיכות החיים - אבל לא לשכוח לרגע קט את התפתחות ההתיישבות''.

זמביש הדגיש כי אסור לנוח, כלשונו, ויש להשמיע קריאת השכמה. ''למרות שעברנו והגענו להישגים רבים מאוד, עדיין המשימה הגדולה היא להתמלא. לא סתם הצבנו את היעד הזה של המיליון (תושבים ביו"ש - א.ה.). זה לא חלום, אנחנו מאמינים שהדבר הזה הוא אפשרי.

"היעד של מיליון יהודים בעשור, ב-15 שנה, הוא דבר אפשרי בהחלט. הוא תלוי בעבודה שנעשה", הדגיש זמביש.

"ההרגשה הזו שאם אנחנו נשב על זרי הדפנה, נספור אחורה את מה שעשינו ונכתוב על זה הרבה ספרים וננתח את העניין נעשה הרבה כיבודים והרבה... אנחנו חוטאים לעניין. צריך לשמור על אותה רוח של חלוציות ודבקות במשימה שהיתה לנו.

''לשמור אותה, וממנה אנחנו נוכל לא רק להמשיך את הקצב, אלא להגדיל אותו עם התשתיות שקיימות גם כיום. את היעד של המיליון להשיג בעזרת ה' בטווחים קצרים מ-20-25 שנה, אלא ב10-15 שנים. הדבר הזה הוא בידי כולנו''.