זיהום הקרקע בגבעת זאב. ארכיון
זיהום הקרקע בגבעת זאב. ארכיוןצילום: ירוק עכשיו

בעמותת ירוק עכשיו נוקטים בימים אלו בצעד אחרון לפני פתיחה בהליכים משפטיים, בניסיון להציל את נחל איילון באזור הסמוך לגבעת זאב.

בא כוחה של העמותה, עו"ד תומר ישראל, שיגר מכתב חריף לשורה של בכירים הנוגעים לנושא, בדרישה לטפל באופן מיידי בבעיה.

בין האישים אליהם שוגר המכתב, שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר להגנת הסביבה זאב אלקין, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה שוני גולדברג, ראש המנהל האזרחי תא"ל אחוות בן חור, יו"ר מועצת התכנון העליונה אדריכלית נטליה אברבוך, ראש מועצת גבעת זאב יוסי אברהמי ועוד.

במכתב מציין ישראל, "במסגרת בניית השכונות החדשות שמעל לנחל בהתאם לתכניות המאושרות, האזור שמסביב הפך לאתר שפיכה נרחב בו שופכים ערימות עפר ופסולת חציבה בכל פינה בלי אישור או תכנון ואף סוללים דרכים בלי אישורים וללא תכניות. התנהלות זו פוגעת באופן חמור מאוד בסביבה, בשלטון החוק ובסדרי המנהל התקין ואולי עוד חמור מאלה, מהווה סכנה חמורה לבטיחות ולביטחון התושבים".

לדבריו, אפיק הנחל עצמו הפך כביש עפר רחב לא סלול עליו נוסעות משאיות, כביש שנפרץ בלי תכנון וללא עמדה סביבתית ברורה. על גב הרכס המזרחי, מה שפעם היה שביל ביטחון, הפך לכביש רחב מאוד עליו נוסעות משאיות ושופכות עודפי עפר ופסולת בניין. גם כביש זה נפרץ על פי הידוע לנו ללא תכנית הנדסית ובלי כל תכנון סביבתי. ערימות עפר גרוס ממזרח וממערב לשכונה מושלכות ואף לא פעם גם משאיות מלאות בפסולת בניין. האתר הארכיאולוגי הסמוך נפגע והפגיעה בו כידוע הופסקה רק לאחר התערבותנו ועדיין, ספק אם ישנה דרך לשקם אותו".

לקראת סיום המכתב מציב עו"ד ישראל שורת דרישות, "לפעול להפסקה מיידית של שפיכת עפר, עודפי חפירה, פסולת בניה וכדו' ללא אישורים כנדרש. להכין תוכנית מוסדרת אשר תכלול הגדרת פרק זמן סביר לסיום הרחבת פארק הגיא כנדרש. לפעול להסרת המפגעים מנחל איילון וסביבתו באופן דחוף ולדאוג להשבתו למצבו הטבעי או מצב אחר בהתאם לתכנית מאושרת הכוללת עמדת יועץ סביבתי. לפעול לשיקום האתר הארכיאולוגי ולהפיכתו לאתר מוגן ושמור. לבצע בירור מעמיק בדבר הגורמים האחראים למחדל חמור זה".

המכתב אף מסתיים כאמור ביום מרומז, "על מנת להימנע מן הצורך בנקיטה בצעדים משפטיים, אודה לך אם תפעל באופן אישי לטיפול מהיר באמור לעיל".

בירוק עכשיו מציינים היום (שלישי), "לאחרונה שילבנו ידיים עם התושבים והחלטנו שאם אף גורם לא יקח אחריות על הסביבה לא תהיה ברירה ונאלץ לעתור לבג"צ שיורה להם לקחת אחריות".