תוקף. מקלב
תוקף. מקלבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (ג') בהצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות) של חבר הכנסת משה גפני ואורי מקלב לקראת הכנתה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הצעת החוק מבקשת לאפשר לבתי הדין הרבניים לעסוק בענייני ממונות בהליך של בוררות – דבר שהיה קיים בעבר.

במהלך הדיון אמר ח"כ מקלב כי המדינה מחויבת לחוק. "דיני הממונות בבתי הדין הרבניים הם חלק מהצרכים הדתיים שהמדינה חייבת לאפשר לאזרחיה", אמר.

בהמשך הדיון התפתח ויכוח נוקב מול חברי האופוזיציה שהציגו טענות קנטרניות כנגד בתי הדין הרבניים. הרב מקלב אמר כי כל ההסתה וההכפשה שמתקיימות על בתי הדין - מקורן בעמותות שמאל וארגונים רפורמים. "אלו אותם ארגונים אנטי-דתיים שמכפישים ומשמיצים את בתי הדין ללא הרף", אמר.

לגופו של החוק אמר כי כל הטענות שהועלו אינן קשורות למהות החוק אלא לאינטרסים של אותם ארגונים המנסים להחליש את מעמד הרבנות ובתי הדין הרבניים. "אין לכם בעיה עם החוק. יש לכם בעיה עם הדת היהודית", הטיח בחברי הכנסת.

בדבריו הבהיר כי אין שום התגמשות ופשרות סביב החוק. "אין כאן גמישות בהלכה. כל ההסכמות הן במקומות בהם ההלכה מתירה ללכת אחר מנהג המדינה כך שהחוק הופך את זה למנהג המדינה כמו בדיני עובד מעביד ועוד".

בדיון הסוער הדף ח"כ מקלב את הטענות לפיהן קיים עומס על בתי הדין. "לא ראיתי כי לאחר שבתי הדין הפסיקו לדון בענייני ממונות ירד הלחץ. להפך. עד היום יש לחץ, רצון וצורך של ציבור גדול שהם צרכני דת ומעוניינים לדון על פי דין תורה בבתי הדין. ואנחנו צריכים לאפשר את זה".

"ראיתי את הביקורת סביב החוק. אין לה שום בסיס. אנחנו מדברים כאן על בוררות בהסכמה של שני הצדדים. כל הביקורת מגיעה מבורות ורשעות. אלו מילים וסיסמאות ריקות מתוכן. אומרים על יום שהוא לילה ועל לילה שהוא יום. הם מנסים לכפות על הציבור לדון שלא על פי רצונם שהוא דין תורה הנהוג מאז ומעולם", תקף.

"אנו מביאים את הצעת החוק הזו כדי להחזיר את מה שהיה בעם ישראל מאז ומעולם, - קיום בוררות בבתי דין על פי דין תורה. יש כאן פגיעה בסטאטוס קוו הנהוג בעם ישראל מדורי דורות ואת זה אנו מבקשים לתקן", חתם את דבריו.