בקרוב: סרט הוליוודי על תפיסת אייכמן

הושלם צילום סרט על לכידת הצורר. איש המוסד לשעבר שייעץ להפקה, מספר לערוץ 7: "הושכר שדה תעופה שלם, לא לקחנו כלום מהזירה האמיתית".

שמעון כהן , כ"ג בכסלו תשע"ח

עם הבמאי כריס וייץ
עם הבמאי כריס וייץ
צילום: אבנר אברהם



טוען....

אם לרגע נדמה שהמבצע לחטיפתו והבאתו לישראל של אדולף אייכמן כבר תואר מעל כל בימה תרבותית אפשרית, ספרים, תאטרון וקולנוע הרי שממש בימים אלה מופק סרט הוליוודי על הפרשה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מי ששב מזירת הצילומים בארגנטינה, שם שימש כיועץ אמינות לסרט, איש המוסד לשעבר אבנר אברהם שהפיק תערוכות ביטחוניות-בינלאומיות סביב הפרשה ההיא.

"לפני כחצי שנה גיליתי שהוליווד מפיקה סרט ששמו כשם התערוכה שהפקתי, 'מבצע פינאלה', יצרתי קשר דרך העיתונאית שפרסמה את הכתבה עם פרד ברגר, הבימאי של 'לה לה לנד' ומשם הדרך הייתה קצרה להזמין את בימאי הסרט, כריס וייס, לשיקגו לראות את התערוכה שלי.

''הוא הגיע במיוחד, ראה את התערוכה והחליט שהוא מעוניין לעבוד איתי. כעבור עוד קצת זמן הכניסו אותי למשבצת ובחודש יולי התחלתי לעבוד איתם כיועץ על הסרט ובשלושת החודשים האחרונים הייתי כמעט חודשיים בארגנטינה על סט הצילומים".

"צילומי הסרט הסתיימו. הוא צולם בבואנוס איירס ובפרברים שלה ובבארילוצ'ה שזהו האזור השוויצרי של ארגנטינה במרחק של אלפי קילומטרים מהבירה", אומר אברהם המציין כי מדובר במקום שהוא "מאוד דומה לזירה האמתית, אבל לא לקחנו כלום מהזירה האמתית כי הבית של אייכמן ברחוב גריבלדי כבר לא קיים, הרסו אותו ומדובר בשכונת עוני שמסוכן להיכנס אליה. עומד שם מגרש ריק עם גדר שמונעת כניסה לאזור".

בהקשר זה מוסיף אברהם ומספר: "הבית הקודם של אייכמן, המקום שבו הוא התגורר כשהבן שלו יצא עם יהודייה זה היה בהוליווס ברחוב צ'קאבוקו. ביקרתי שם. אמנם לא פתחו לי את הדלת ולא נתנו לי להיכנס אבל הייתי שם".

אברהם נשאל כיצד התיישבה אצלו הקוטביות שבין איש הארכיונים והתערוכות שמבקשות להיות מדויקות ואוטנטיות, לעומת סרט הוליוודי שמבקש להוסיף הרואיות והעצמה לאירוע. "לא מדובר בסרט דוקומנטארי אלא סרט הוליוודי", הוא מזכיר בפתח תשובתו ולזאת מוסיף: "אבל עדיין בין התסריט לבין אופן הצילום יש מרווח שאליו אני נכנס. זה מתחיל בדברים פשוטים של יהדות וארץ ישראל. לדוגמא כאשר גיבור הסרט צבי מלחין, שמגולם על ידי אוסקר איזק, מגיע לארוחת שבת אצל אמו.

''כל הדירה נבנתה כמו דירה בחיפה של שנות החמישים עד הפרטים הקטנים, אבל את תכנון הארוחה, האוכל, הפמוטות, חלות, הכיפה שעל ראשו של השחקן הראשי, הצורך ללמד אותו לברך בעברית. כל אלה הם עבודה של יהודי שהיה שם, וזה אני".

על הכיפה שהונחה לראשו של השחקן הראשי מספר אברהם כי בהפקה רצו להוסיף לה סיכה, אך הוא העיר שדווקא בסיטואציה זו אין מקום לסיכה שכן לא מדובר בכיפה של אדם דתי אלא בכיפה של אדם שחובש כיפה כחלק מהכבוד לדת ולמסורת, ולכן בכיפתו אין סיכה.

דוגמא נוספת שהוא מספר עליה נוגעת למזוזה בפתח הבית. בזמן הצילום נכחו בכל סצנה כמאתיים משתתפים ולכן הוא עצמו הודיע למפיקים שימתין בבית הקפה הסמוך ואם יהיה בו צורך לשאלות ובירורים ניתן יהיה לגשת אליו. אכן, מהר מאוד הגיע אליו איש הפקה ומזוזה בידיו.

השאלה שבפיו של איש ההפקה הייתה איך ואיפה בדיוק תולים את המזוזה. כדי לברר את הלכות מזוזה פנה אברהם לגוגל ושם קיבל את הפרטים המדויקים לגבי זווית קביעתה של המזוזה.

בהפקת הסרט מופיע גם שחקן ישראלי מרכזי, ליאור רז, הזכור מ'פאודה', מגלם את דמותו של איסר הראל, ראש המוסד. השחקן בן קינגסלי מגלם את אייכמן, ומעבר לכך מלאני לורנס הצרפתייה לוהקה לתפקיד רופאה המחליפה את דמותו של הרופא באירוע ההיסטורי, וזאת כדי לייצר מתח בין גברים לנשים, כלשונו של אברהם המזכיר שחקנים שונים, מפורסמים יותר או פחות, החולקים את הסט.

בין השאר מדבור בשחקן המשחק את בן גוריון ושחקן אחר, פיטר שטראוס, המגלם את "היהודי העיוור שמגלה שהבת שלו יוצאת עם בנו של אייכמן ומפה התחיל כל הסיפור".

בין כל אלה מבליחה גם דמותו של אברהם עצמו שביקש להיות ניצב בסרט. "הבלחתי בסצנה שמצולמת בבית קפה כביכול ביפו. ביקשתי להיות ניצב. אמרו לי לתפוס שולחן. כמה דקות לפני הסצנה אמרתי שאולי אשב עם השחקן הראשי במסעדה", ואכן כך הוחלט. תפקידו של אברהם כניצב תפס ממד נוסף.

להערכתו של אברהם לא ייעשה עוד סרט על הפרשה בסדר גודל שכזה. "הושכר שדה תעופה שלם כדי לעצב אותו כשדה תעופה משנות השישים, כשצריך היה לבנות מטוס בנו מטוס, ואם צריך מצעד פרשים עם סוסים או לבנות את הבית של אייכמן אחד לאחד עושים זאת. ההשקעה מאוד גדולה ומקצועית".

צילומי הסרט הסתיימו ביום רביעי שעבר ואולם הוא ייצא לאקרנים באוקטובר 2018 לאחר תהליכי עריכה נדרשים.

עם בן קינגסלי ("אייכמן" בסרט)
צילום: אבנר אברהם
עם ליאור רז על הסט
צילום: אבנר אברהם