'סיטיפס' תמשיך לנהל את הרכבת הקלה?

האם אכן נשקלת החלפתה של 'סיטיפס' בחברה אחרת לניהול הרכבת הקלה בבירה, או שמא מדובר בספין של מתנגדי החברה?

שמעון כהן , כ"ו בחשון תשע"ח

מי ינהל את הרכבת?
מי ינהל את הרכבת?
צילום: Zack Wajsgras פלאש 90



טוען....

במשרד האוצר ובמשרד התחבורה מתכוונים להפקיע מידי חברת "סיטיפס" את הפעלת קו הרכבת הקלה בירושלים. כך פורסם הבוקר (רביעי) ב'כאן'. לעומת זאת ב'סיטיפס' קובעים שמדובר בשטות מוחלטת.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אברהם חי, דובר מטה המאבק להפקעת הפעלת הרכבת הקלה מהחברה, 'מפסיקים לשים פס על ירושלים'.

"כולם יודעים ש'סיטיפס' בחוץ, למרות שהם אומרים שזו שטות מוחלטת. הגדירו אותנו כחבורת צעירים הזויה שמחפשת תעסוקה, אבל בינינו יש לוחם, קצין, מנהל קבר שמואל הנביא ועוד, אנשים שאין להם זמן מיותר לבזבז. הם בלחץ. אני לא מצפה שיגיבו אחרת", אומר חי בהתייחס לתגובת החברה.

באשר לצפוי בזירה זו הוא אומר: "הבנתי שהולכים לשנות את החוזה בקו הבא, שיהיה על פי קילומטרים של נסיעה ולכן לא יהיה לה הרצון והסיבה לתת כל כך הרבה דוחות".

לטעמו אחת הבעיות המשמעותיות בתפקוד החברה היא סוגיית הנפקת דו"חות בכמות בלתי סבירה: "כשנותנים דוחות למי שגנבו זה בסדר לחלוטין, אבל חברת 'סיטיפס' עשו למעלה משבעה מיליון ב-69 אלף דוחות. הם טוענים שכולם גנבים. לפניהם לא היו גנבים ואני בטוח שלא יהיו אחריהם".

לדבריו טענות על תקלות במכשירי התיקוף שמציבה החברה ברכבת או במיכשור הכרטיסן דוחים נציגי החברה את הטענות ואת הטוענים על אף שלדבריו מוצגים בפני נציגיה עדויות ואף צילומים התומכים בטענות. לטעמו כאשר זו המציאות "כנראה שיש מגמה להגדיל את היקף הדוחות".

עוד מלין חי על יסם של אנשי החברה לנוסעים. הוא מספר על "אישה חרדית שישבה ברכבת עם חברה, דיברה איתה. הפקח ביקש ממנה להעביר את הכרטיס אבל הוא חשב שהיא הסתכלה אליו בצורה שפגעה בו. הוא צעק עליה ותקף אותה. היא והנוכחים היו בהלם. יש סיפורים על ילדים שהורדו בתחנות לא נכונות בגלל תקלות בתיקוף הכרטיס. ילדה הייתה צריכה ללכת ברגל משכונה עוינת לבד עד הבית".



טוען....

כשנשאל אם יתכן ואכן השינוי במבנה החוזה יוכל להביא למענה לבעיות שהוא מציג, גם אם תישאר 'סיטיפס' כאחראית על הפעלת הרכבת, השיב חי ואמר: "יכול להיות שזה נכון והבעיה תיפתר, אבל בשיחות עם סיטיפס כשניסינו להסביר שיש גם תקלות אצלם הם דוחים ואומרים שיש אפשרות לשלם תשלום עצמאי ואנשים מועלים באמון". לתפיסתו גישה כזו של חברה לא תניב שינוי גם בעתיד.

מחברת 'סיטיפס' נמסר בתגובה: "מתוך עשרות האלפים שנוסעים ברכבת הקלה מדי יום, ל"הפגנה" שנערכה אתמול הגיעו בודדים בלבד ולא בכדי. רוב רובם של נוסעי הרכבת הקלה מרוצים מהנסיעה ברכבת הקלה, מכירים את נהלי הנסיעה ומכבדים את החוק".

באשר לטענות אודות הדו"חות המונפקים על ידי הנהלת הרכבת, אומרים בחברה: "כידוע, על פי חוק, בדיוק כמו באוטובוס או ברכבת כך גם הנסיעה ברכבת הקלה איננה חינם. מדובר במערכת הנסיעה הפתוחה הראשונה מסוגה בארץ, אשר מבוססת על אמון בציבור הנוסעים.

''הנוסעים ברכבת הקלה מחויבים להצטייד בכרטיס נסיעה מראש ולתקפו עם כניסתם לרכבת הקלה. ברכבת הקלה נוסעים מדי יום כ- 160 אלף נוסעים אשר רובם משלמים על הנסיעה כדבר שבשיגרה. אך לצערנו ישנו מיעוט שמנסה לנצל העובדה שמדובר במערכת פתוחה ומועל באמון שניתן בו בניסיון להתחמק מתשלום. הרכבת הקלה פועלת כבר שנים רבות ואופן הנסיעה בה ברור וידוע למיליוני האנשים שנוסעים בה מדי שנה. וכמו בכל מקום אחר בעולם, מי שמתחמק מתשלום ונתפס – נקנס.

''יתרה מכך, מי שיש לו השגה כלשהי יכול לפנות לוועדה חיצונית שמינה משרד התחבורה שבוחנת הערעורים. העובדה כי ועדה חיצונית זו קיבלה עד כה רק מספר קטן של ערעורים לאחר בחינתם מוכיחה כי מרבית הקנסות ניתנים כנדרש ובצדק".

אדות הדיווחים על כוונה להחלפת החברה המפעילה את הרכבת, נאמר בתגובת 'סיטיפס': "לגבי עניין הבייבק אזי שכל ניסיון לקשור בין תלונות כנגד מתן דוחות לנוסעים שלא תיקפו, לבין סוגיית הבייבק הינו שטות מוחלטת שאין מאחוריה דבר מלבד הניסיון ליצור כותרת יש מאין. למדינה יש זכות לבצע בייבק עפ"י החוזה ובתנאיו. אנו כמובן מכבדים את החוזה ובטוחים שכך גם עושה המדינה".