מאיר פרוש
מאיר פרושחזקי עזרא

מליאת הכנסת דחתה אתמול את הצעתם של חברי האופוזיציה ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) וח"כ מירב מכאלי (המחנה הציוני) שביקשה לשלול תקצוב ממוסדות חינוך בטיעון לאפליה ברישום.

סגן שר החינוך מאיר פרוש (יהדות התורה) שעלה להשיב בשם הממשלה, הסביר בנאומו כי בית משפט כבר קבע שהאפליה היא אינה על רקע עדתי אלא על רקע דתי. בדבריו הבהיר כי מדובר בחוק קנטרני ומיותר שכן קיים כבר חוק שימנע את אירועים מסוג זה.

בפתח נאומו הבהיר כי קיים קונצנזוס מקיר לקיר בכנסת שלא לאפשר למוסדות להפלות תלמיד על רקע עדתי. "אני רוצה להקדים ולומר שאף אחד לא יטעה לחשוב שאין על כך קונצנזוס בין כל חלקי הבית. כולם מגנים פסילה או חלילה אי קבלת תלמיד או תלמידה על רקע עדתי. אני חושב שרק מי שאין לו לב יכול לגרום לכך שתלמיד או תלמידה לא יתקבלו לבית-ספר על רקע עדתי. זה דבר שראוי לכל גינוי. אני חושב שכולנו מגנים את הדבר הזה", אמר סגן השר בפתח נאומו.

עם זאת, הסביר פרוש, כדי למנוע מצב מביש זה כבר קיים חוק המעגן זאת. "חוק זכויות התלמיד חל על כולם. הוא חל על כל המוסדות. אין מצב שאפשר לשלול מתלמיד או תלמידה להיכנס לבית-ספר אם הסיבה היא על רקע עדתי".

"אוסיף עוד משהו: יש גם תקנות שיאושרו בקרוב על כך. התקנות האלה נעשית על רקע תיקון שעשינו בקדנציה הזו כדי לתקן פגיעה שנעשתה כנגד מוסדות הפטור בתקופת השר פירון. השר פירון ביקש למנוע תקציב נוסף מתקציבי המוסדות של מוכר שאינו רשמי ופטור ואנחנו דרשנו להחזיר את המצב לקדמותו לפני שהתחילה המשמרת הקצרצרה של 18 חודש כאשר לפיד ופירון היו בממשלה. לצורך זה הבאנו תיקון למליאה שעבר בשלש קריאות וכרגע יש תקנות שיאושרו בקרוב", ציין.

לדבריו, "בתקנות הללו ישנה אמירה מפורשת וברורה שהדבר הזה לא יוכל להתבצע חלילה. אני רוצה כאן להודיע לחברי הכנסת: משרד החינוך, כאשר הוא נתקל במקרים של אפליה עדתית, הוא עושה – ואני מעיד על כך - את מלאכתו וביד תקיפה. הוא לא צריך שום חיזוק בהצעת חוק נוספת של המציעים".

סגן השר פנה אל המציעים ואמר: "במהלך סיורים שקיים שר החינוך עם פתיחת שנת הלימודים, הוא חזר והדגיש והזהיר מפני אי קבלת תלמיד או תלמידה על רקע אפליה עדתית. גם בשנה שעברה, ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ז, היו טענות שישנן תלמידות שלא התקבלו על רקע פסילה עדתית. הדבר הזה הגיע לאחר דיונים במשרד החינוך וועדות ערר. זה הגיע גם לבית משפט שהסכים עם טענת באי כוחו של משרד החינוך לפיה הפסילות לא היו על רקע עדתי. למרות שהדברים האלה נקבעו על ידי בית משפט, חבר הכנסת מאיר כהן טען אז והוא טוען היום, שהדברים האלה נעשים על רקע אפליה עדתית".

פרוש הוסיף כי היה שמח לשמוע מהמציעים עצות נוספות לטובת הפסקת האפליה בין מוסדות החינוך בישראל. "כעצה טובה הייתי מציע את הדבר הבא למציעים: כשאתם באים ומבקשים לתקן עוול בסקטור מסוים או במוסדות מסוימים, הייתי מצפה מהמציעים שיבואו ויתארו איך וכיצד מתמודדים אותם מוסדות פטור או מוסדות המוכר שאינו רשמי על רקע העובדה שתקציביהם פחותים בהרבה מכלל המוסדות הרשמיים בישראל. מוסד פטור אמור לקבל 55% מהעלות של תלמיד בממלכתי או ממלכתי דתי. תלמיד במוכר שאינו רשמי אמור לקבל 75% מהעלות של תלמיד בממלכתי, ממלכתי דתי. הייתי מציע שאתם תבואו ותציעו הצעות איך גורמים לכך שאותם מוסדות שמחנכים את ילדי ישראל, מחנכים את הילדים של אזרחי מדינת ישראל, יהיו שוויוניים יותר, שיקבלו יותר תקציבים כדי להתמודד עם בעיות כמו שכל סקטור מתמודד. אבל את זה אני לא שמעתי".

"יתרה מכך, אני רוצה להזכיר לחבר הכנסת מאיר כהן, חברו לסיעה שאומנם פרש באמצע, אבל חברו לסיעה שכיהן גם כשר חינוך: באותה משמרת קצרצרה - 18 חודש – הוא ישב במשרד החינוך וחיפש דרכים איך מצמצמים את התקציבים לאותם מוסדות פטור בעיקר, ואף למוכר שאינו רשמי. חבר הכנסת מאיר כהן, למה לא זעקת אז כאשר חבריך לסיעה דאגו לפגוע באותם מוסדות, לפגוע בהם כדי שלא יוכלו להתקיים? לא שמעתי קול זעקה לא אז וגם היום לא. אז היית בקואליציה. לא יכולת לפעול? אז לפחות היום. למה היום אתה לא זועק את הזעקה הזו איך מקפחים את אותם מוסדות?", תהה פרוש בסיום דבריו.