פיתוח אפליקציות
פיתוח אפליקציותIstock

שיפורים טכנולוגיים מאז ומעולם שינו את שוק העבודה אך נדמה שבשנים האחרונות נעשתה קפיצה גדולה קדימה. איך זה משפיע על עובדים בישראל ואיזה מקצועות שווה להכיר? הנה הרשימה המלאה

לפי נתונים של המועצה הלאומית לכלכלה משנת 2014, כ-900 אלף ישראלים יאבדו בעשורים הקרובים את מקום העבודה שלהם בגלל שיפורים טכנולוגיים. אנשי המקצוע שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר הם מתווכים, זבנים וקופאים ואחריהם עובדי תעשייה, כלכלנים יועצים פיננסיים ואפילו עובדים בענפי רפואה, חינוך, מחקר ופיתוח.

לא מדובר בתופעה חדשה ולכל אורך ההיסטוריה השפיעו תמורות שונות על שוק העבודה. אם למשל בשנת 1840 הועסקו 68% מהעובדים בחקלאות וכ-20% בשירותי, הרי שב-2010 הועסקו רק 2% בחקלאות לעומת 78% בשירותים. מצד שני, כניסת הטכנולוגיה גם מביאה איתה מקצועות חדשים וכדאי להכיר אותם.

מי מנהל את כל המידע שיש באינטרנט?

אחד המאפיינים הבולטים של העידן המודרני הוא עודף מידע. נתונים נאספים אלינו בכל רגע נתון מכל כיוון, ומטבע הדברים צריך להעסיק מישהו שיידע לברור את המוץ מן התבן ולהפיק מסקנות ותובנות. את זה עושה אנליסט נתונים ויותר ויותר חברות וארגונים מזהים את החיוניות שלו.

אנליסט עוקב אחר ביג דאטא – מאגרי נתונים בלתי מאורגנים – כדי לזהות דפוסים ולהפיק מסקנות. הוא יכול להיות אנליסט נתונים, אנליסט פיננסי או אנליסט שיווקי, והוא כבש את העולם כי כל הזמן יש עוד מידע שמגיע ודורש ניהול. בנוסף, המיומנויות הניתנות לו בתהליך ההכשרה כוללות עיבוד נתונים וניתוח מידע וכך הוא למעשה צומח יחד עם הארגון שמעסיק אותו.

מאחורי הקלעים של הטלפון שלכם

המכשיר החכם שיש לכם בכיס הוא כבר מזמן לא רק בטלפון. החיבור לאינטרנט והחומרה המתקדמת הופכת אותו למחשב לכל דבר ועניין, לכן יש אנשים שעוסקים בפיתוח תוכנה במיוחד עבורו. הדוגמא הקלאסית לכך היא מקצועות כמו פיתוח אפליקציות לאנדרואיד ולמערכת ההפעלה iOS של אפל, או פיתוח תוכנות ספציפיות לניצול טוב יותר של המעבד והמפרט הטכני.

המקצועות הטכנולוגיים החדשים שקשורים לתכנות כבשו את העולם בגלל התלות שלנו בטלפונים ניידים ובסוגים אחרים של מחשבים. יתרה על כך, מקצוע התכנות והפיתוח עצמו התפתח לאור שינויים שהשפיעו עליו מבפנים. הם באים לידי ביטוי ביכולת של המתכנת לשפר ביצועים, באופן שבו הוא משלב בין כלים מתחומים מגוונים ובאחריות שיש לו מבחינת אבטחה.

גם מומחה אבטחת מידע הוא מקצוע שלא היה קיים עד לפני מספר שנים. מערך הסייבר הוא כיום גוף ממשלתי גדול ובעל משאבים, אך ילידי שנות ה-50 לדוגמא בכלל לא שמעו עליו. אלו מקצועות שהתפתחו במוצהר עם הטכנולוגיה המתקדמת וסביר להניח שיש להם עוד הרבה לאן לצמוח. בשורה התחתונה, הטכנולוגיה עוד לא אמרה את המילה האחרונה ושווה להמשיך לעקוב.