אבי דיכטר
אבי דיכטרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה היום (חמישי) סיור ודיון במועצה האזורית לכיש.

היציאה על השטח התקיימה כחלק מסדרת הדיונים והסיורים אותם מקיימת הוועדה כדי לבחון מקרוב את מצב גדר הביטחון סביב יו"ש, לאור מידעים בדבר תקלות שונות בגדר אשר הצטברו בוועדה בכלל, ובפרט על אירוע החדירה והגניבה אשר התרחש בגזרה זו, במושב שקף, לפני כחודש.

דני מורביה, ראש המועצה בלכיש, וירון משולם, קב"ט המועצה, הציגו לוועדה את מודל ההפעלה המשותף אשר קיים בגזרתם, בו חטיבת יהודה, תחנת משטרת קרית גת, משמר הגבול, ונציגי האבטחה של המועצה והיישובים כולם מעדכנים זה את זה ופועלים ביחד.

אל"מ איציק כהן, מח"ט יהודה, סיפר כי הנחה את כוחותיו להגיב לכל אירוע חריג, גם אם זה מתרחש בשטח שנמצא תחת אחריות המשטרה. עוד אמר אל"מ כהן כי הקמת החומה לאורך 42 ק"מ, בין תרקומיא למיתר, בזמן כה קצר, היא כמעט קסם בעיניו, ולאחרונה גם הושלמה סגירת כל מעברי המים, שהיו האופן בו התבצעה החדירה לשקף.

אל"מ כהן הוסיף כי בחודש הקרוב גם יתווספו לכוחות התגובה ולחומה עצמה גם אמצעים טכנולוגיים, אשר יתריעו מבעוד מועד על כל ניסיון לפגוע בחומה.

סנ"צ אתי בוחניק, מפקדת תחנת קריית גת, סיפרה כי "מאז סגירת קטע תרקומיא-מיתר יש ירידה משמעותית באירועים ואנו כמעט לא מקבלים קריאות ממחסום תרקומיא. השילוביות של המערכת היום הורידה משמעותית את כמות האירועים שאנו נדרשים אליהם".

סנ"צ ארז קלימי ממשמר הגבול הוסיף "שיתוף הפעולה עם חטיבת יהודה הוא גם ברמת התגובה השוטפת לאירועים וגם בפעילות נגד חוליות קשות שהיו יוצאות כאן מהשטחים. רק בתחילת השבוע נעצרה חוליה אלימה של 9 חברים שפעלו גם במחוז הדרומי וגם במחוז המרכז שהיו אחראים לגניבת מעל 100 ראשי בקר. לאחר פעילות איסוף משמעותית החוליה הזו נעצרה בתוך הרש"פ, ונדרשה לשם כך יחידה מיוחדת".

אורי בן יהודה, רכז הביטחון של מרכז המועצות האזוריות, העיר "המודל הייחודי של העבודה פה במועצה עם החטיבה הוא מודל טוב, שלצערי ממש איננו מעיד על הכלל. אין כזה מודל שת"פ בשאר המקומות. בנוסף, העובדה שהיום יש חומה, ואין בה פרצות, לא אומרת שום דבר על מה שיהיה מחר בבוקר. החוכמה שלנו היא לנסות לצפות פני עתיד, וזה קשור ליכולת של כל גורמי הביטחון, יחד עם אנשי המועצות, לייצר מערכת שתפקח בצורה מיטבית על המכשול".

יו"ר הוועדה דיכטר ביקש לדעת אם גם הפרצות שראתה הוועדה בסיורה בחודש מארס באזור השרון, תוקנו, והופתע לשמוע כי הן באותו מצב, ודרש הסברים לכך.

אל"מ עופר הינדי, ראש מנהלת 'קשת צבעים' בפיקוד המרכז, אמר ''בהיבט הפיזי של תיקון הפרצות, לא נעשה דבר. בהיבט הביטחוני של איתור התנועות וההבנה של ההיבטים המבצעיים והמודיעיניים, נעשה ושופר הרבה מאוד, ונוכל לפרט בפורום סגור. ההמלצה הביטחונית שלנו היא לבנות חומה היכן שישי פרצות. סגירת הפרצות, היא לא פתרון אפקטיבי, כי מיד יחזרו. במקביל צריך להילחם בתופעת השב"חים ברמה הלאומית – גם להילחם במעסיקים, במסיעים ובמלינים שלהם, ומצד שני לייצר להם מקומות תעסוקה בשטחי הרשות, למשל דרך אזורי תעשייה בתוך יו"ש, שכבר שנים לא מצליחים לקדם".

סנ"צ אייל ראון, רמ"ד מבצעים במשטרה, הוסיף כי המלצתם היא גם להמשיך ולייצר מכשול רציף ואזורי תעשיה.

תא"ל ערן אופיר, ראש מנהלת גבולות ותפר הוסיף כי בידע הקיים היום, העלות למטר של בניית חומה ובניית גדר הן אותה עלות. "אין שום משמעות לתיקונים. חמש דקות אחרי שתכננת זה כבר נפרץ שוב. אם הקבינט יאשר לנו גם פה את מודל התשתית המוצע, לא יהיו שב"חים. את 42 הק"מ, כולל יישור קרקע, עשינו בשנה אחת, ואין לנו בעיה להמשיך בקצב זה. הכל רק עניין של הקצאת משאבים".

שי גלעד מהמטה לביטחון לאומי אמר "אני לא איש בשורות בנושא זה. סיימנו לבצע את עבודת המטה שראש הממשלה הנחה אותנו לבצע בנושא. העלות הנדרשת היא 1.3 מיליארד ₪ לכל קו התפר, וכרגע אין לה מקור תקציבי מוגדר, ובתכנית העבודה של הקבינט לא נקבע דיון המשך בהמלצותינו בנושא".

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) העיר כי "הקואליציה הנוכחית הפילה חוק שהגשתי לכנסת, שמטרתו הייתה לחייב את ממשלת ישראל להשלים את בניית גדר הביטחון תוך 18 חודש. שר האוצר והממשלה מחפשים פרויקטים לאומיים להשקעת עודפי הגביה בהיקף של 20 מיליארד ש"ח, ומן הראוי שישקיעו 1.3 מיליארד ש"ח בהשלמת הגדר סביב יו"ש. זהו צורך לאומי דחוף!".

ח"כ ענת ברקו (הליכוד) אמרה כי "אין ספק שהמודל שכוחות הביטחון מציגים הוא מודל מצוין וצריך לראות את משכפלים אותו. נתיבי הפשיעה והטרור הם אותם נתיבים. יש פושעים קטנים שעשו 'הסבות מקצועיות' שהפכו לטרוריסטים ויש להתייחס אליהם אותו הדבר".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר כי "מצב בו המל"ל ממליץ והמבצע אומר לא יהיה כי אין כסף כרגע, הוא מצב מטריד. צריך לעזור לממשלה לקבל את ההחלטה הנכונה. כדאי לתת מענה לאיום הזה, לפני שיגיע האסון. שילוב של חומה, טכנולוגיה וכוחות תגובה זה יותר יעיל מבצעית מסיורים שמסתובבים, אך לסיורים, בגלל שרואים אותם, יש גם משמעות הרתעתית ותרומה לתחושת הביטחון של התושבים''.

ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הדגיש כי "אין צורך לחכות לדיון בקבינט על המלצות המל"ל, ואפשר להזמין לוועדה את משרדי הביטחון והאוצר ולנסות לקדם את זה. זה חייב להגיע בדחיפות לשולחנו של ראש הממשלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם ואמר "לכל אורך הדיון עלו כאן מחמאות על ביצוע החומה בין תרקומיא למיתר. הפרצות בגדר האינדיקטיבית, שהיא רוב רובו של המכשול סביב יו"ש, היא תמונת מראה לכך. לא רק שלא נעשה דבר לתקנן, גם 8 חודשים אחרי שדרשה זאת הוועדה, אלא שנראה שאין כוונה, ואזרחים עלולים לאבד אמון אם יחכו לחומה שתיקח שנים".

"כוועדה, מעולם לא הוצג לנו, ולמיטב הבנתי גם לא לדרג המדיני או לרמטכ"ל, שינוי אסטרטגי שכזה. נכנס דיון בוועדה להבין איך ירדה השקעה של מיליארדים בגדר האינדיקטיבית לטמיון, וכן יהיה לנו מה לומר כוועדה, גם בסוף השנה הזו ולבטח לקראת תקציב 2019, על כך שרק תקציב מעכב את בניית המכשול".