שני אחים, מטרות ויעדים- לפרשת תולדות

יעקב ועשיו, שני אחים ומאפיינים הפוכים, מהימים ההם ועד לזמנים האלה. שיחה קצרה לפרשת השבוע. פינה חדשה בערוץ 7

שמעון כהן , כ"ח בחשון תשע"ח

איך לשאוף גבוה. לפרשת תולדות
איך לשאוף גבוה. לפרשת תולדות
צילום: יונתן סינדל. פלאש 90

מדי יום שישי נשדר בערוץ 7 שיחה קצרה על פרשת השבוע עם המאמן והמטפל הרב ניסים אדרי. בכל שבוע נאתר יחד עם הרב אדרי נקודה אחת מתוך הפרשה ונשוחח על השלכותיה אז והיום.



טוען....

בפרשת תולדות, אומר הרב אדרי, ניתן להתוודע לסוגיית היחס לתהליכים ארוכים בדרך לרכישת תכונות שאינן מולדות. זאת בעקבות הוויכוח הסמוי-גלוי בין יצחק לרבקה מי יירש ומי יקבל את הברכה.

"צריך לבחור מישהו שבאופיו מתאים לתיקון העולם. יש כאן אחריות מאוד גדולה, ומי מתאים? האם בעל תכונות הגיבור, הלוחם הנועז שבז לסכנות ונמצא בחוץ והוא איש שדה, מי שעושה פעולות חיצוניות? או שמא המתאים לתיקון העולם הוא הילד הטוב, התמים שיושב בבית ולא נמצא בשדה. תכונות הקודש בליבו אבל הוא לא מלומד מלחמה".

"לכאורה ברור מדוע בחר יצחק בעשיו. הוא איש של חוץ, מי שיתמודד עם הסכנות ויוכל לפעול ביתר הצלחה לתיקון העולם, אבל אצל יעקב אנחנו רואים את התהליך, איך הוא יודע לנצל את החולשה של עשו החוזר עייף מהשדה, איך הוא משתמש ביוזמה לניצול הרגע וקניית הבכורה. לאחר מכן בעידוד אמו הוא משתמש בשקר כדי לגלות את האמת, שהבכורה שייכת לו, עד שלבסוף אותו יעקב שנולד שני, כשהוא אוחז בעקב עשו והוא כאילו נגרר, הוא נאבק בשרו של עשיו.

''זה מהפך. הוא נולד כשהוא אוחז בעקב, הוא מחקה את עשו, ומהמצב הזה הוא מגיע למצב שבו שרו של עשיו הוא שאוחז ברגלו של יעקב, כפי שנקרא בפרשה הבאה. כלומר מיעקב השני הופך יעקב לישראל הראשון".

"הרצי"ה מגלה שיעקב הוא הסיבוכיות שבחיים, מעמדה נחותה הוא צומח מלמטה בתהליך ארוך, מגלות של נפש וגוף ועד הגאולה. עשיו הוא עשוי, הוא מושלם ויש בו את כל הכישרונות, אבל יעקב צריך לרכוש בתהליך תכונות של תיקון העולם עד למדרגת ישראל".

מכאן עובר הרב אדרי ל'חדר הטיפולים' ובמתיחת קו ישיר ממאבקי הדמויות בפרשה הוא עובר לדמויותיהם הנפשיות של מטופלים: "יש לנו שתי דמויות בטיפול – דמות אחת שקיבלה את כל התכונות במתנה, ודמות אחת שצריכה לרכוש הכול בתהליך. השאלה היא מניין הנפש שמתקדמת בתהליך תזכה לסיפוק. הרי לכאורה באופיו של איש התהליך הוא אינו רואה פירות, בעוד אנחנו רוצים סיפוק ורצוי סיפוק מיידי, אבל בפרשה אנחנו רואים שדווקא מי שקיבל את כל התכונות הוא בעל הסיפוק המיידי, שהרי הוא מוכן למכור את הבכורה הנצחית תמורת נזיד עדשים. אולי דווקא כשאני נולד מלא בכישורים ותכונות מדהימות אני מתוסכל מכך שאין לי מה משיג, ודווקא כשאני עוקב ומתקדם באופטימיות ותפילה אני מקבל את מתנת המשמעות בחיים".

הרב אדרי
צילום: עצמי