אין לו שום סיכוי. יגאל עמיר
אין לו שום סיכוי. יגאל עמירצילום: פלאש 90

מה יש להגיד על היוזמה החדשה למשפט חוזר לרוצח ראש הממשלה רבין, יגאל עמיר במילה אחת? קשקוש.

ובכמה מילים? נתחיל מזה שעמיר הודה מספר פעמים שתכנן בפרוטרוט את רצח את יצחק רבין ואף ביצע אותו בעצמו. עמיר שיחזר את האירוע שיחזור מפורט, והוא גם מתועד. מי שמכיר את השיטה הישראלית בנושא של משפטים חוזרים מבין ששום מורשע ברצח לא היה מקבל בנסיבות כאלו משפט חוזר.

חשוב להבין, בישראל, על מנת להגיע למשפט חוזר לא מספיק לנתח את המידע הקיים, וכביכול למצוא בו בעיות. בשביל משפט חוזר צריך "ראיית זהב" חותכת שלא היתה בידי ההגנה ולא יכולה היתה להיות בידיה בזמן המשפט המקורי. זו משוכה שקשה מאוד למעבר עבור כל פושע, בכל אישום. לא לחינם מספר המשפטים החוזרים בישראל הוא זעום. כשמדובר במי שהורשע ברצח ראש ממשלה, אתם מבינים לבד שזה בטח לא יוסיף לסיכויים, ואכמ"ל.

גם אם נלך למחוזות הקונספירציה, לא משם תבוא ישועתנו. תיאוריית "הקונספירציה הקטנה", גם אם היא נכונה, לא משנה את התמונה המשפטית. נניח לצורך הטיעון בלבד שהשב"כ ידע מראש על כוונת הרצח, יכול היה למנוע את הרצח, ובפועל נכשל בסיכול הרצח. זה אולי מעמיד באור בעייתי מאוד את השב"כ, אולי אפילו ברמה הפלילית, אבל זה לא מפחית כהוא זה מאחריותו של עמיר למעשיו, וממילא לא יגרור משפט חוזר.

תיאוריות קונספירציה יותר מרחיקות לכת קיימות אמנם ב"שוק הקונספירציות", אך תרשו לי להניח שלא ימצא אדם רציני שיעמיד את יוקרתו המקצועית מאחוריהן, ובוודאי לא ימצא השופט ש"יקנה" אותן ויורה על משפט חוזר. בסופו של דבר, סיפורו של המשפט החוזר הוא אפילו לא ספין, הוא הרבה פחות מזה. בועת סבון שהופרחה לחלל.

אז למה אני מקדיש לזה קצת פחות מ-300 מילה? בגלל שלצערי אני מתרשם שיש כמה אנשים שבולעים את גלולת הפיתיון הזו ומתחילים לנהל עליה "דיון ציבורי" כאילו ענייני, עם טיעונים "בעד" וטיעונים "נגד". אין כאן מקום לדיון, מדובר בקשקוש, וכך יש להתייחס לזה.