הפצצה של הקואליציה בסוריה, 2014
הפצצה של הקואליציה בסוריה, 2014צילום: רויטרס

ארה"ב טוענת שהמלחמה האווירית שהיא מנהלת נגד דאע"ש בשלוש השנים האחרונות היא המדויקת ביותר בתולדות העולם, וכי ב-14,000 הפצצות בעירק נהרגו רק 89 אזרחים.

אולם, בתחקיר של הניו יורק טיימס שפורסם השבוע נטעון שהמספר גדול פי 31, ומתקרב ל-2,800.

הכתבים – אזמת חאן ואנאנד גופאל – ניהלו את התחקיר במשך כשנה וחצי, וביקרו בכ-150 אתרים בצפון עיראק. לדבריהם, שיעור האבידות האזרחיות עומד על הרוג אחד לכל חמש תקיפות אוויריות. ארה"ב טענה שהשיעור הוא אחד לכל 157 תקיפות.

אחד המקרים שסוקרו הוא הפצצת ביתו של באסים ראזו, בספטמבר של 2015. משפחתו נהרגה באותה הפצצה. הקואליציה העלתה ליוטיוב תיעוד של ההתקפה, וטענה שמדובר בבית חרושת לייצור מכוניות תופת. בני משפחתו של ראזו לא נספרו בין האבידות האזרחיות עד שהכתבים של הניו יורק טיימס הביאו את המקרה לידיעת צבא ארה"ב.

הניו יורק טיימס טען שהתחקיר מעלה שאלות גם לגבי מספר ההרוגים האזרחיים בהפצצות הקואליציה בהנהגת ארה"ב בסוריה.

במאי 2016 דיווחה אל ג'זירה ש-106 אזרחים, בהם 42 ילדים, נהרגו ביומיים של הפצצות של הקואליציה באל-מיאדין שבסוריה. מטוסי ארה"ב פגעו בבניינים בהם התגוררו משפחות של לוחמי דאע"ש.

בדומה לישראל במלחמות שלה מול המחבלים, ארה"ב טוענת שהיא נוקטת אמצעי זהירות מרובים בכדי להימנע מפגיעה באוכלוסיה אזרחית. ואולם, חאן וגופאל טענו שבמחצית האתרים שביקרו בהם, לא זיהו מטרה ברורה של דאע"ש בקרבת המקומות שנפגעו.