צילום החתונה
צילום החתונהצילום: מתוך ערוץ 10

בימ"ש השלום לנוער בירושלים ביטל לפני זמן קצר את כתב האישום שהוגש נגד חמישה נערים בעקבות פרסום סרטוני "חתונת הימין הקיצוני".

כתב האישום שבוטל ייחס לחמישה, עבירות של הסתה לאלימות או לטרור.

בהחלטה מנומקת, האסורה בפרסום בשל היות הנאשמים קטינים, מנמק השופט שמעון לייבו על פני למעלה מ- 20 עמודים מדוע יש לבטל את כתב האישום וזאת בשל פגמים קשים בהגשתו.

הפגם המרכזי שמצא השופט בהגשת כתב האישום הוא מתן הסכמתו בכתב של היועץ המשפטי לממשלה להגשה, רק חודשים רבים לאחר שכתב האישום הוגש בפועל.

אמנם, השופט הבהיר כי הוא מאמין לגרסת היועמ"ש לפיה ניתנה הסכמה בעל פה להגשת כתב האישום בזמן אמת, אולם מציין כי לשון החוק ברורה, ולפיה נדרשת הסכמה בכתב.

עם זאת הדגיש השופט כי ההחלטה לבטל את כתב האישום איננה מונעת את הגשת כתב האישום מחדש, והפעם בהתאם להוראות החוק.

עו"ד מוריה ששון אשר מייצגת את אחד הנאשמים מסרה בתגובה לביטול כתב האישום "מתברר כי הגשת כתב האישום במקרה זה נעשתה באופן פגום, כאשר הפרקליטות עסקה בעיקר בשיקולים של יחסי ציבור, תדמית תקשורתית ודוברות במקום בשיקולים ענייניים ובסדרי הדין. אנו מקוים כי הפרקליטות תשקול מחדש את הנושא ותבחר לסיים בכך את הפרשה ולא תגיש מחדש את כתב האישום שמלכתחילה לא ראוי היה להגישו".

עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו אשר מייצג ומלווה חלק מהנאשמים הוסיף, "השופט קיבל את טענות ההגנה כי האישור להגשת כתב האישום ניתן בדיעבד לאחר הגשת כתב האישום, וכי מתוכן המייל שעליו התבססה המאשימה עולה כי לא ניתנה התייחסות ראויה לחופש הביטוי ולהיותם של הנאשמים קטינים וכן כי בתוכן המייל בעיקר נשקלו שיקולי יחסי ציבור ודוברות. השופט קבע כי על פי החוק והפסיקה נדרשת בדווקא הסכמת היועמ"ש ולא מסמך אחר והדגיש במפורש כי תוכן המייל נוגע למועד הגשת כתב האישום ודוברות וכלל לא הוזכרו בו שמות הנאשמים כמתבקש."

עו"ד סיניה מוזס חריזי, המייצגת נאשם נוסף בתיק מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרה "שמחתי מאוד לשמוע החלטת בית המשפט שעשתה צדק ומשפט בסיטואציה בה ניסו להכשיר בדיעבד פגיעה בזכויות דיוניות של קטינים מתוך מחשבה מוטעית שאף כאשר שוגה הפרקליטות יכשיר בית המשפט את הפגם. כמאמר המשפט הידוע יש שופטים בירושלים".

לביטול כתב האישום היו שותפים גם עו"ד אלי פוקסברומר ועו"ד אברהם כהן מטעם הסנגוריה הציבורית אשר מייצגים את הנאשמים הנוספים בתיק.