למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק למניעת הסתננות. 53 ח"כים תמכו בהצעה ו-10 התנגדו.

על פי ההצעה, יוארך תוקפם של ההסדרים המעגנים את מארג האמצעים לטיפול בתופעת ההסתננות בשלוש שנים נוספות, זולת מרכז השהייה חולות - אותו מוצע להאריך לתקופה של שלושה חודשים בלבד.

כמו כן, מוצע לתקן את הגדרת המונח "מסתנן" בהוראות השעה שעניינן הגברת האכיפה כלפי מעסיקי מסתננים. לבסוף, מוצע להאריך, בשנה אחת, את תקופת תוקפו של האיסור על הוצאת רכוש של מסתנן.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בשטחי מדינת ישראל נמצאים כיום כ־40 אלף נתינים (לא כולל ילדיהם שנולדו בארץ) ממדינות אפריקה, אשר נכון לעת הזו מדינת ישראל נוהגת כלפיהם במדיניות זמנית של אי–הרחקה. לשהייתה של אוכלוסייה זו, שלא כדין, יש השלכות שליליות רבות - חברתיות, כלכליות ואחרות, ובהן גם פגיעה בשלטון החוק ובזכותה של המדינה לקבוע מי ייכנס בשעריה ומי יורשה לשהות בה. מציאות זו מביאה לכך שיש צורך למצוא פתרונות חלופיים להרחקתם של השוהים שלא כדין ולצמצום ההשפעות השליליות הנובעות משהייתם כאן"

ח"כ תמר זנדברג ממרצ תקפה את חברי הכנסת של המחנה הציוני שתמכו בהצעה. "מה קרה לכם? אתם המחנה הציוני או המחנה המגרש? אתם השתגעתם? זו כבר לא טקטיקה לגיוס קולות אלה הערכים הכי בסיסיים. זו היכולת להבדיל בין טוב ורע. מה ההבדל בינכם ובין מירי רגב ואורן חזן? מה יהיה שווה במנדט הנוסף שתקבלו אם זה יהיה הגרועים בפופוליסטים. תכף תשימו את הנשיא עם כפייה. אתם לא אופוזיציה שמייצגת אותנו".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש''ס אמר כי "הבעיה הקשה היא אותם אלפי מסתננים שחיסלו את חייהם השקטים של תושבי דרום תל אביב ובעוד מקומות. חייהם אינם חיים. הדבר גם פגע בתעסוקה שלהם, אנשים בתל אביב מעסיקים אנשים שלא כחוק כי משלמים פחות למסתננים. תושבים מצאו את עצמם בבית ללא עבודה בגלל התופעה. לצערנו אנחנו רואים נציגים מהאופוזיציה שלא יודעים להסתכל בעיניים של אותם תושבים וזועקים אלינו ומבקשים שנציל אותם".