יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג נאם אחר הצהריים (שלישי) בכנסת במהלך הדיון החגיגי לציון 40 שנה לביקור סאדאת בכנסת ישראל.

בנאומו קרא הרצוג לנתניהו לקדם מהלך מדיני מול הפלסטינים, "תתגבר על חרדותיך, תתעלם מפחדיך ותנסה לשנות את ההיסטוריה. העם חפץ בשלום ואנו ננהג כפי שנהגה סיעתנו כאופוזיציה בתמיכתה בהסכם השלום עם מצרים ובזכות תמיכתה הוא עבר את אישור הכנסת".

לדבריו, "נכון שיחסינו ברבות השנים עם מצרים ידעו עליות ומורדות אבל הסכם השלום הזה הוא יסוד אסטרטגי בתפיסת הביטחון של ישראל והוא יותר 'חם' במירכאות מאשר שרבים יתארו, בתחומים רבים ומגוונים".

הרצוג הדגיש כי לא נייתן יהיה להגיע לפתרון כולל ללא הסכם עם הפלסטינים, "הסוגיה הפלסטינית לא תיעלם, אם תתעלם! סאדאת בדבריו אמר כאן משפט שמהדהד מאז ארבעים שנה: 'בכל הכנות אומר לכם! לא ייתכן שהשלום יושג בלי הפלסטינים'. היום מסביבנו מנהיגים ערביים צעירים ונחושים, המוכנים לקחת אחריות אזורית למהלך לשלום מול הפלסטינים. היום, יורשו של הנשיא סאדאת, הנשיא המצרי עבד אל-פתח אל-סיסי, המיוצג כאן בכבוד רב על ידי שגרירו בישראל, הוא מנהיג אמיץ ומפוכח, המושיט לנו יד לשלום והוא שאל אותך – הן בראיונותיו בגלוי והן בחדר סגור בנוכחותי – האם בחלוף ארבעים שנה לאותו צעד היסטורי אתה מוכן ללכת לשלום? הוא דיבר מן הלב, הוא אמיץ והוא וחבריו מוכנים למהלך".

בהקשר זה הגיב הרצוג לדבריו של נתניהו בנאומו, לפיהם עד היום לא נתקל ב'סאדאת פלסטיני', והשיב לנתניהו, "לא צריך רק סאדאת פלשתיני, צריך גם בגין ישראלי. יש המעידים, גם היום, שלפני ארבעה עשורים מכובדי ראש הממשלה התנגדת להסכם השלום עם מצרים והבעת עמדתך בגלוי כנגדו. כבר אמרתי לפני שבועיים כאן במליאה – לו אתה היית ניצב במקומו של מנחם בגין ספק בעיני אם היית אתה מגלה את אותו אומץ לב שגילה מנחם בגין אז".