לענק הסיני נמאס לייצר רק לאחרים

מבצעי הקניות הבינלאומיים ממקדים תשומת לב בייצור הסיני שהולך ומתעצם. איך הפכה מדינת החיקויים וההעתקות למותג כלכלי מוביל.

שמעון כהן , ד' בכסלו תשע"ח

הטכנולוגיה כבר כאן. סין
הטכנולוגיה כבר כאן. סין
צילום: לירון אלמוג. לאש 90



טוען....

חודש נובמבר, החודש הנוכחי, הוא חודש קניות בינלאומי, וזאת מעבר למבצעי קניות תקופתיים שלא מפסיקים להרעיד את העולם שהפך לכפר גלובלי קטן והסחורות עוברות בו מקצה לקצה, ללא הרף ובסכומי עתק.

אחת המרוויחות הגדולות ממבצעי הקניות הבינלאומיים הללו היא סין שעד לא מכבר נחשבה ליצרנית של סחורה מועתקת, מזויפת ובאיכות ירודה, ולפתע נראה שמשהו השתנה שם גם באיכות וגם בביקוש. ביומן הצהריים ביקשנו לשמוע מעט על התמורות שהתחוללו במעצמה הסינית ולשם כך שוחחנו עם אייל אהרוני מנהל שיווק בחברת המילטון, יבואנית מותג הסלולאר הסיני שיאומי.

"סין שימשה בעיקר להעתקות וזיופים במפעלים עצמאיים שעשו זאת, אבל בשנים האחרונות סין מייצרת עבור כמעט כל המותגים הבינלאומיים וגם הממשל הסיני החליט, כדי לשנות את התדמית, לקחת חלק במאמץ, הוא הטיל סנקציות כבדות למפעלים שמקלקלים את השם של השוק הסיני ומייצרים חיקויים וזיופים למותגים".

אהרוני ממשיך ומציין כי במציאות בה רוב מוחלט של המותגים העולמיים מיוצרים בסין עבור מפעלים במדינות אחרות הטכנולוגיה קיימת ומאידך אין מניעה מצידם של הסינים להפוך למובילי שוק ולא למובלים בו, ואכן הם מייצרים פיתוחים משלהם במקביל לפיתוחים הבינלאומיים הקיימים.

"הסינים צברו הון רב להשקעה בפיתוחים משלהם והיום מייצרים באיכויות הגבוהות ביותר שיש", אומר אהרוני ומעיר כי "השוק הישראלי מאוד מקבל את המהפכה הסינית".

במהלך השיחה עמו נשאל אהרוני אם גם לקוחות בגילאים מבוגרים, כאלה שהתרגלו לראות במוצרים סיניים ירודים באיכותם, מאמינים במוצר הסיני, או שמא מדובר בהפנמה צעירה בעיקרה. "אני מאמין שהדברים תלויים בעולם שבו כל אחד נמצא. הצעירים חשופים למידע נרחב ומעודכן, מקבלים מסרים מהאינטרנט והתקשורת ונחשפים למהפכה שמתרחשת. יתכן ומבוגרים יותר הכירו את העולם של לפני מספר שנים ומספר תפיסות מקובעות אצלם, אבל אני מאמין שזה לא פוסח על אף אחד. אי אפשר להתעלם מהבאזז שקורה", הוא אומר ומציג את המותג שלו, שיאומי, כדוגמא לכך, "שיאומי הוא מהמותגים הנמכרים כשרק לפני שנתיים התחלנו".

על פערי המחירים בין המוצרים הסיניים לאלה שבעולם הגדול הוא אומר: "לסינים יש עיקרון של מתן תמורה גבוהה תמורת המחיר שאתה משלם". בתחום הסלולאר, הוא מספר, ניתן לרכוש מוצרים מ-700 ועד 2000 שקלים ומדובר במותגים שאינם נופלים באיכותם מהמקבילים בעולם, "אחרי שימוש בטלפון זול קשה להאמין שמקבלים תמורה טובה כל כך במחיר כזה".

עוד נשאל אהרוני אם המודעות לזכויות העובד שמתחזקת בעולם המערבי מהווה שיקול אצל הלקוח בארצות המערב, שכן המקובל לחשוב הוא שתנאי העסקת העובדים בסין הם ירודים וקשים מאוד. לטעמו גם בתחום זה חל שינוי בסין, אם כי להערכתו הצרכן מתמקד במוצר שאותו יקבל ובאיכותו ופחות באלמנטים הנוספים שמסביב. "ישנם דברים שבעבר היו נכונים יותר. גם התחום הזה משתנה. המעמד הסוציאלי של הסינים משתפר. אנחנו עובדים מול אנשים משכילים בעלי ידע נרחב, וכתוצאה מכך כולם מתפתחים ומתקדמים בהתאם. בזמן הרכישה הצרכן מסתכל על מה שישיג מהמוצר והתועלת שיקבל".