מטרת החינוך המיוחד היא להעניק לתלמידים כלים מעשיים. בנוסף, התכנים מועברים על ידי מורים שמקבלים הכשרה ייעודית ולכן יש להם מאפיינים שונים
חינוך מיוחד הוא מושג רחב שמתייחס באופן עקרוני לחינוך שמיועד לתלמידים עם לקויות. אותן לקויות שמגדירות את החינוך פוגעות לכאורה בתפקוד של התלמידים ובאופן משמעותי שמחייב התאמות. בנוסף, יש מדינות שבהן תלמידים מחוננים מרוכזים גם הם בכיתות חינוך מיוחד וזאת בגלל הצרכים הספציפיים שלהם.
השיבוץ למסגרות חינוך מיוחד נקבע לפי צרכי התלמיד וכאשר הוא אינו מפיק תועלת מתכנית החינוך של בתי הספר והגנים הרגילים. מכאן שתכניות חינוך מיוחדות לא יכולות ולא צריכות להיות זהות לתכניות החינוך הרגיל. למעשה, תכניות הלימודים הן הכלי העיקרי שעומד לרשות מורים לחינוך מיוחד בבואם לתת מענה לצרכי התלמידים.
מאפייני תכנית הלימודים: יותר מעשים, פחות ציונים
בניגוד למה שנהוג לחשוב, תכנית הלימודים שמיועדת לתלמידי החינוך המיוחדת לא בהכרח איטית או שטחית יותר. המאפיינים העיקריים שלה באים לידי ביטוי בדגש על ההיבט המעשי ובהתאמת התכנים הפדגוגיים לצרכים של כל תלמיד. בניגוד לחינוך הרגיל שבו יש האחדה של התכנים כך שיתאימו לכל התלמידים בכיתה, בחינוך המיוחד ישנו ניסיון ללוות באופן אישי את התלמידים ולבחור עבורם מערכי שיעור מעט שונים.
התכנים שמלמדים בחינוך המיוחד שונים גם ביעד שאליו הם מכוונים את התלמידים. בעוד בחינוך הרגיל בוחנים את התלמידים אחת לתקופה מסוימת ובעיקר בסוף השנה, בחינוך המיוחד זה פחות נוכח. ההיבט הדידקטי מתייחס למתן כלים עבור התלמידים ולנושא של משמעת ולא לציונים.
כמו כן, יש שירותים נוספים שניתנים לתלמידי החינוך המיוחד כמעטפת ומסגרת. בשירותים אלו ניתן למצוא למשל נוכחות מוגברת של אנשי מקצוע במהלך השיעורים, התאמות במבחנים ועבודות ומתן אפשרות להארכת זמן ותשובות בעל פה, טיפולים נפשיים ולעיתים גם טיפולים תרופתיים והתפתחותיים כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. אלו שירותים שלא קשורים ישירות לתכנית הלימודים אך הם משפיעים עליהם לא פחות מאשר המורים עצמם.
מה הקשר בין הכשרת מורים לתכניות הלימוד?
חינוך מיוחד שונה מהחינוך הרגיל בתוכן הלימודים גם בגלל ההכשרה של המורים. כל מורה שנמצא בשלב כזה או אחר של לימודי חינוך מיוחד מבין מהר מאוד את הייחודיות של המקצוע. חלק גדול מההכשרה מוקדש לטיפול בבעיות פסיכולוגיות, לאפשרויות התמודדות עם פגיעה בביטחון העצמי של תלמידים עם לקויות למידה ולאפשרויות הסיוע במקרים של קשיים חברתיים.
הכשרה שונה של המורים היא הסיבה האמיתית להבדלים בין תכניות הלימודים בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל. מורה שמסיים הכשרה לחינוך מיוחד בונה את השיעורים בצורה שונה כי הוא מבין את צרכי התלמידים ואת הדרישות שלהם. למורה כזה יש יתרון במערך החינוך המיוחד והוא משפיע בצורה כזו או אחרת גם על החינוך הרגיל.