"היהודים בארה"ב חשים שלא סופרים אותם"ניצן קידר, ניו יורק

משלחת "קומיוניטי 7" של עיתונאים, ראשי רשויות ובכירים מעולם החינוך והכלכלה סיירה במשך יותר משבוע בוושינגטון ובניו יורק ביוזמת גשר ומשרד התפוצות, במטרה לנסות ולהכיר את האתגרים העומדים שפני יהודי ארצות הברית בעת זה.

אילן גאל דור, מנכ"ל גשר, מסביר לערוץ 7 את החשיבות שבהוצאת משלחות מסוג זה. "גשר ביחד עם משרד התפוצות רוצים להעלות לסדר היום את הדאגה שלנו כלפי אחינו המצויים בעבר לים. אנחנו תופסים את עצמנו כמדינת הישראלים. צריך לעלות קומה ולהיות מדינת העם היהודי, לראות ביהודים שנמצאים בתפוצות ובתפוצה הגדולה ביותר בארה"ב, כחלק מהמשפחה. ואם הם חלק מהמשפחה - כמו שידענו לבקש מהם כסף או לצפות שיעלו לארץ כשהיינו צריכים אותם - היום הם צריכים אותנו".

הוא מוסיף כי "הקהילות היהודיות בתפוצות עוברות משברים ואתגרים ומדינת ישראל צריכה להיות חלק מהמשחק. היהודים בארה"ב חשים שאנחנו הישראלים לא סופרים אותם. אנחנו באנו כדי ללמוד, לשמוע, להבין ואז גם לחשוב מה לעשות".

אתה מרגיש שהמסרים שמעבירה יהדות ארה"ב מחלחלים פנימה לחברי המשלחת?

"כל מי שפוגש את הקהילות ושומע את האנשים, מתחבר לעניין ומבין את הבעיה. כל אחד במעגלי ההשפעה שלו יכול להשפיע ולהכניס את זה לסדר היום. אנחנו רוצים שישראלים, באשר הם, יעסקו בנושא של יהדות התפוצות".

מה ייחשב מבחינתך הצלחה של המשלחת?

"אם נראה שהמשתתפים פועלים במעגלי ההשפעה שלהם ועושים משהו כלפי יהדות התפוצות - זו ההצלחה. כמו שבגשר אנחנו מצפים שחילונים יסתכלו על דתיים וחרדים, וחרדים על האחרים וכל אחד מבין שאפשר להפוך את המגוון לכוח - גם כאן הייתי רוצה לראות שעל סדר היום של המדינה נמצא גם הנושא של יהדות התפוצות".

בביקור הנוכחי למדת משהו חדש על יהדות ארה"ב?

"אנחנו פוגשים פה חבר'ה שסיימו אוניברסיטה ומחפשים קשר כלשהו ליהדות. לדוגמא, ארגון שנקרא One Table, הופכים את סעודות השבת לאירוע יהודי חברתי. מאות ואולי אלפי צעירים יהודים שמחפשים את הצד היהודי-חברתי כדי לראות ביחד. זה הדבר היפה"

"הדבר הקשה, שאולי שמעתי בעבר ועכשיו שמעתי אותו בצורה חזקה יותר - מתגברת השאלה האם מדינת ישראל היא חלק מהזהות היהודית. להיות קשור לישראל זה אתגר כאן היום - ואת זה אנחנו צריכים לשנות".