משה יעלון
משה יעלוןצילום: פלאש 90

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון השתתף ביום עיון מיוחד במכללת ספיר.

יעלון התייחס בדבריו לפרשת אלאור אזריה וטען כי "מרחבי הלחימה שלנו בשנים האחרונות הם רוויי אזרחים וזה מציב אתגר מוסרי הרבה יותר גדול. אתה נדרש להרוג ואתה עלול להיהרג. אין כמעט בכירי ממשלה וחברי כנסת שנאלצו להרוג יותר ממני ופרשת אלאור אזריה מהרגע הראשון ולאורך כל התחקירים, ברור שהמעשה לא יעשה".

עוד הוסיף, כי "מנהיגות זה לא על מה אתה מקבל 'לייק' בפייסבוק אלא על מה אתה מוכן לשלם מחיר. חלק מהתגובות שלי בהקשר של פרשת אלאור אזריה וההתבטאות בזמן אמת, היו מהצורך להגן על הצבא וערכיו. יש השפעה למה אומרים המנהיגים. ברור שיש יצרים, אך הזהו הגיבור הכובש את יצרו. תפקידה של מנהיגות היא לטפל בדילמות כאלה ולא ללבות את היצר. זה מבחן מנהיגות.

הצבא חייב להיות ערני למה שקורה בעם. אסור לנו כחברת שפע לשכוח שאנחנו חברת מאבק. כל חייל מגיע עם מטען מסוים והצבא צריך לחנך ולהכניס למסגרת ערכית-חינוכית ולאחר מכן משמעתית. בין הגיוס ועד ללחיצה על ההדק צריך לראות שהחייל קיבל את החינוך הנכון, ושיקבל את ההחלטה הנכונה גם מבצעית וגם ערכית".

סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' יאיר נווה, אמר בכנס "כשאתה מכניס את המערכת האזרחית היא נכנסת, ואל תתפלאו. בשלב מסוים היא כבר מגזימה. צה"ל הוא לא בדיוק שומר החותם של הממלכתיות. הוא הולך עכשיו אחורה בהרבה דברים כך שלא כל גורם יכנס. צה"ל עכשיו קובע שוב את הכללים בין הפוליטיקה לבין הצבא. קובע גבולות".