שיימניג
שיימניגצילום: אייסטוק

עו"ד תמי אולמן, יו"ר ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין, התריעה בסוף השבוע נגד תרבות ה"שיימינג" (ביוּש) שפשתה באחרונה במחוזותינו, בדברים שנשאה הכנס באוניברסיטת חיפה.

"אני מוטרדת מהעובדה שבכיכר העיר תולים אנשים ועושים להם שיימינג, גורמים להם לאבד צלם אנוש, גורמים להם לאבד את עבודתם, את חבריהם", אמרה.

בשיחה עם ערוץ 7 היא חידדה את הדברים:

"בתקופה האחרונה נשים חושבות שהן יכולות למרוח על גלי האתר ובפייסבוק ובכל מקום את שמות הגברים שפגעו בהן לפני עשרות שנים", הסבירה. "אני חושבת שזה דבר נורא ואיום. אני חושבת שכל עוד לא הגיעו לבית המשפט עם התיק ולא נעשה צדק בבית המשפט, אי אפשר לבוא ולהיזכר במה שקרה לפני 30 שנה – לא לתת לגבר מענה, לא לתת לו אפשרות להגיד מה היה ומה לא היה, אם בכלל היה, והשיימינג הזה יכול למעשה לגמור על העבר, ההווה והעתיד של האדם".

הכותרת בעיתון עלולה גם להתברר כ"הכפשה לשמה", ציינה. "אנשים יוכלו לסגור חשבונות דרך התקשורת. ולא לכך נועדה התקשורת. מה שנוגע למשפט צריך להיות אך ורק בבתי המשפט ולא בכיכר העיר".

"קצת התבלבלנו"

גם הפרסומים לפיהם חלק מהמטרידים-לכאורה הודו במעשיהם – במיוחד במקרים שפורסמו באחרונה בארה"ב – לא מרשימים את עו"ד אולמן. "כל הנושא של הודאה או לא הודאה, של תגובה או לא תגובה, לא צריך להיות בתקשורת", הבהירה. "התקשורת לא מנהלת משפטים, קצת התבלבלנו. צריך להיות מודע לכך שהתקשורת לא מחליטה מי אשם ולא אשם, ואם היתה תגובה או לא, ומה המשמעות של התגובה. מי שצריך לנהל את כל הנושא של התלונות – במידה ויש תלונות, והן תלונות רציניות ואמיתיות – זה אך ורק בית המשפט".

הטיעון השגור, כאילו לנשים קל יותר להתגבר על הפחדים שלהן כשהן בוחרות לפרסם את טענותיהן באופן אנונימי בתקשורת, פסול בעיני עו"ד אולמן. "יש דרכים אחרות להתגבר על הפחד. במתכוון המחוקק קבע נושא של התיישנות. כי קשה מאוד לזכור מה היה לפני 30 שנה וקשה מאוד גם לתת תשובה, איפה אני הייתי באותה שעה שהגברת הזו אומרת שאני נישקתי אותה בפינה. ברגע שיש התיישנות מבחינה חוקית, אי אפשר לעקוף את החוק ע"י זה שפונים לתקשורת ומפרסמים את שמו של אדם. אם יש בעיה, אפשר לפתור את הבעיה בחדר של הפסיכולוג, בקבוצה טיפולית, ולא בצורה הזו, שבה לאותו מטריד כביכול אין אפשרות לענות ואין אפשרות להילחם".

"ספורט לאומי"

עו"ד אולמן אף שיגרה אזהרה למי שמפרסמות את התלונות: "מי שתפסדנה מזה אלה כל מעגלי הנשים שבתור ספורט לאומי עכשיו כל אחת נזכרת מה היה לפני עשרות שנים. כל עוד לא הוגשו תביעות דיבה נגד אותה מתלוננת, היא יכולה לחגוג בתקשורת ולחשוב שהכל בסדר. ברגע שתוגשנה התביעות הראשונות ובית המשפט יאמר את דברו, בהחלט אותה מתלוננת יכולה לקבל תביעה בסדר גודל של 50 אלף ש"ח ומעלה, ואחר כך הן יסתכלו על עצמן ויגידו 'לאיפה הגענו ומה עשינו'. אנשים צריכים להיות מודעים לזה שהם עלולים לקבל תביעה על ההשתלחות בתקשורת".

עו"ד אולמן גם מתחה ביקורת על הצעת חוק שלפיה תהיה חובה לשבץ שופטת בהרכבים שדנים בעבירות מין חמורות.

"זו הצעת חוק מגוחכת לחלוטין", קבעה. "לא יכול להיות שהרכבים של בית המשפט ינותבו ע"י מגדרים, גזעים, דת ומין. הנשיא קובע מותב של שלושה בתיק חומר כמו עבירות מין ורצח. הוא בטח לא ישב לחשוב אם יש במותב הזה אישה, אם יש במותב הזה גבר, אם הגבר חובש כיפה או שהוא הוריד את הכיפה שלשום. המחשבה הזו חמורה מאוד. ההשתלחות בתקשורת היא זו שגורמת להשתלחות הנוספת לבוא ולשנות את החוק לגבי הרכב מותבים בתיקי מין. גם הכוח של התקשורת צריך להיות מרוסן בנושא הזה".

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.