סערת עבודות הרכבת
סערת עבודות הרכבתצילום: מרים אלסטר. פלאש מ90

המכון הישראלי לדמוקרטיה קורא לחברי ועדת השרים לחקיקה שלא לאשר היום (ראשון) את התיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה.

נזכיר כי מדובר ביוזמה שמטרתה להסמיך את שר העבודה והרווחה להשתמש גם בשיקולים של "מסורת ישראל" והפגיעה במרחב הציבורי, בבואו להחליט האם לתת היתר עבודה בשבת.

לקראת ההצבעה, אמר ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה, כי: "ראש הממשלה והשר חיים כץ קיבלו את ההחלטה הנכונה לטובת הציבור בסוגית עבודות הרכבת ויש לתת להם את כל האשראי בנושא, אך אם המחיר הוא שינויי חקיקה שנובעים משיקולים פוליטיים ולא מטובת הציבור והשבת- זהו מחיר בלתי מוצדק".

"הסיטואציה הפוליטית הנוכחית היא הזדמנות לעשות טיפול שורש בנושא השבת במרחב הציבורי, ולא להמשיך במגמה של צמצום השבת להכרעות ריקות מתוכן בנוגע למקרים ספציפיים של שר העבודה על מנת לרצות את המפלגות החרדיות. זאת בעת, שמאות אלפים מועסקים בשבת ללא מפריע ותוך צפצוף מוצדק על חוק שעות עבודה ומנוחה שהפך ללא רלוונטי", הוסיף.

בחוות דעת, עליה חתום פרידמן ביחד עם פרופ' ידידיה שטר ועו"ד גלעד ויינרב, אשר נשלחה לחברי ועדת שרים לחקיקה, מציינים הכותבים, כי לפי דוחות שונים, כבר היום, כוחות השוק התגברו על הוראות החוק ומאות אלפי עובדים מועסקים בשבת בתחומים שונים. לפיכך, אין כל הגיון בשינוי קוסמטי בחוק שאינו נאכף בפועל מלכתחילה.

החוקרים מוסיפים, כי כי אין כל תוחלת בניסיון לפתור את המשברים הפוליטיים הפורצים חדשות לבקרים סביב סוגיית השבת באמצעות הוספת טלאי נוסף על ההסדרה הקיימת שהיא כמעט וחסרת משמעות. ניסיון שכזה רק ינציח את הפיכתה של השבת ליום של מחלוקת לאומית ולא יתקן את הדרוש תיקון.

רק באמצעות מהלך חקיקתי שלם, ניתן יהיה להגיע להסכמה לאומית רחבה על צביונה של השבת במדינת ישראל ולהבטיח את שמירתה כיום בעל ייחוד לאומי וחברתי במקום ליום שבו נאבקים דווקא סביב כמה עשרות פועלים המבצעים עבודות חיוניות למיליוני אזרחים ברכבת ישראל.