אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

בחודש אפריל הקרוב צפוי להיפתח בישראל 'בנק חלב האם', המוקם על ידי מגן דוד אדום בשיתוף העמותה לתרומות חלב-אם.

פעילות הבנק תאפשר לנשים מניקות לתרום חלב-אם עודף עבור תינוקות שחלב אימם לא בנמצא. בנק חלב האם ימוקם בתחנת מד"א בירושלים. מימון הבנק ותפעולו יתוקצב בעיקרו על ידי מגן דוד אדום ובחלקו על ידי משרד הבריאות.

לחלב אם יתרונות רבים, וקיימים בו נוגדנים המגנים על התינוק מפני מחלות ומסייעים לבניית מערכת החיסון, תהליך חשוב ביותר אצל פגים ותינוקות חולים - ויש לו יתרונות רבים לעומת פורמולות מזון התינוקות השונות.

חלב-אם, בדומה למנת דם, הוא רקמה אנושית שיש בה תאי גזע ותאי דם לבנים – הרכב שאין לו תחליף. המחקרים שאיששו קביעה זו, הביאו את ד"ר שרון ברנסבורג-צברי, חברת הוועד המייסד של 'העמותה לתרומות חלב-אם' ליזום את הרעיון ובמגן דוד אדום נרתמו להקים את הבנק לחלב אם, בשיתוף עם משרדי הממשלה הרלוונטיים.

לפי נתונים סטטיסטיים-רפואיים, רק כ-30% מהנשים מניקות ללא השלמת התזונה לתינוק בתחליף חלב, והן בעלות פוטנציאל לתרום לבנק חלב האם. נפח תרומה ממוצע נע בין 100 ל- 200 סמ"ק ביממה - בתקופה של בין 3 ל-9 חודשים שלאחר הלידה. הצפי לצורך בתרומת חלב אם מוערך במאות ליטרים בחודש.

מי יכולה לתרום?

מתנדבות בריאות שיש להן עודף של חלב, עומדות בדרישות משרד הבריאות, מנהלות אורח חיים בריא ותרומת החלב לא תפגע ביכולת ההנקה של האם לתינוק שלה.

קיימים 2 סוגי חלב:

'חלב פגים', מאם שילדה החל מהשבוע ה- 34 ועד 6 שבועות אחרי הלידה ומיועד בעיקר לפגים.

חלב אם, מיולדת שילדה במועד הלידה המתוכנן.

הליך התרומה ייעשה בצורה שתבטיח את איכות החלב: הנשים המניקות המעוניינות לתרום יפנו לבנק חלב האם ויוזמנו לריאיון רפואי לצורך עריכת סדרת בדיקות על מנת להבטיח את איכותו ובטיחותו. נשים שימצאו בריאות, בין אם הן נמצאות בבית החולים או בבית, יבצעו שאיבת חלב עודף במשאבת חלב אישית המאושרת עפ"י התקן והחלב ישמר בשקית ייעודית בהקפאה עד לאיסוף על ידי מד"א. התורמת תציין את נפח מנת החלב (כפי שמופיע במכשיר השאיבלה), שמה, תאריך השאיבה, והאם חלו אירועים שונים בזמן השאיבה. בשלב זה יתואם עם התורמת מועד לאיסוף התרומה.

ד"ר אשר מוזר, סגן מנהלת שירותי הדם במד"א, מומחה בהמטו-אונקולוגיה בילדים, מסביר "כחלק מהתהליך המנות יועברו לאחסון בבנק החלב, שם יעברו בדיקות נוספות לבקרה ולשלילת מחלות זיהומיות, ניתוח תזונתי במעבדה המתמחית בחלב אם, עיבוד ע"י פיסטור וקירור מהיר, יאוחסנו בהקפאה בטמפ' של מינוס 20 מעלות ויועברו לתינוקות הזקוקים לכך. עפ"י מדיניות משרד הבריאות, החלב יסופק לפי תיעדוף רפואי - בשלב ראשון כחלק מהשירות הרפואי לפגים בבתי החולים ולתינוקות המאושפזים ובמידה ויוותרו עודפים, לכל תינוק שזקוק לחלב אם"

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער, מציינת "הקמת הבנק הלאומי לחלב אם תאפשר שיפור משמעותי באמצעים ובטיפול הנדרשים לפגים וילודים אחרים, שזקוקים לתזונת חלב-אם, ותסדיר את הנושא בצורה המיטבית. שיתוף הפעולה המבורך בין מגן דוד אדום, העמותה לחלב אם ומשרד הבריאות, מאפשר איחוד של הניסיון והידע של כל אחד מהגופים לקראת הקמת הפרויקט החשוב הזה, שמטרתו אחת: שיפור סיכויי חיות ובריאות של פגים וילודים בישראל".

את בנק חלב האם במגן דוד אדום תנהל ד"ר שרון ברנסבורג-צברי, חברת הוועד המייסד של 'העמותה לתרומות חלב-אם', שהוקמה בשנת 2015, אשר ציינה כי "זהו חיבור טבעי להקים פרויקט מעין זה עם ארגון המנהל את שירותי הדם של המדינה ומיומן בהליכים הנדרשים". ד"ר ברנסבורג-צברי הדגישה כי במקרים של פגים ותינוקות חולים, הלוקים במערכת חיסון לא בשלה, הדרישה לחלב אם היא עניין של חיים ומוות. "המערכת החיסונית של פג איננה מפותחת והיא פגועה מבחינה חיסונית. רק חלב-אם מספק את כל המרכיבים החיוניים הנדרשים - לעומת מזון תינוקות שעלותו יכולה להגיע עד מאות שקלים למנה, שיכול לפגוע במעי וליצור דלקות חמורות אצל פגים", אמרה. יצוין כי אחת הסכנות הטמונות במצב הנוכחי היא מצוקתן של אימהות לפגים, העושות כל מאמץ להשיג חלב-אם, ובכלל זה גיוסו באופן פרטי ולא מפוקח רפואית.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, ציין "עד היום דובר רבות בישראל על הצורך בתרומת חלב אם ואני שמח שמשרד הבריאות פנה למגן דוד אדום להקים את הבנק הראשון והיחיד בארץ שיאפשר אספקת חלב אם באיכות ובטיחות עליונה. אנו פועלים על מנת להבטיח את ביטחונם ומילוי צורכיהם של כלל האזרחים, בדגש על התינוקות הנזקקים לחלב אם להצלת חייהם. אני מברך על המיזם ומבקש להודות לכל המעורבים. אני גאה בכך שמד"א - ארגון המתבסס על תרומות ואינו מתוקצב על ידי המדינה - יכול להקים פרויקטים לטובת ולרווחת כלל תושבי ישראל."